رئیسی: بساط کشف حجاب هم جمع خواهد شد

رئیسی: بساط کشف حجاب هم جمع خواهد شد

اخبار ایران و جهان حقوق بشر در ایران نقض حقوق بشر

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در یک سخنرانی در تهران گفته است «بساط کشف حجاب جمع خواهد شد».

آقای رئیسی در یک مراسم حکومتی در تهران که «بزرگداشت شهدای مدافع حرم» نام داشته، سخنرانی کرده است. مقام‌های ایران به افرادی که در جریان حمایت نظامی از حکومت بشار اسد در سوریه کشته شدند، عنوان «مدافع حرم» داده‌اند.

رئیس جمهور ایران در سخنرانی خود گفته «خون شهیدان تضمین‌کننده این نظام و خیمه‌ای است که به نام نظام اسلامی برپا شده است» و سپس خطاب به طرفداران حکومت گفته است «بساط کشف حجاب هم جمع خواهد شد، هیچ نگران نباشید.»

اظهارات رئیس جمهور ایران درباره حجاب اجباری، کمتر از یک ماه به سالگرد کشته شدن مهسا امینی شهروند ۲۲ ساله ایران در بازداشت گشت ارشاد ایراد شده. خانم امینی شهریور پارسال در زمان بازداشت بدست ماموران گشت ارشاد در تهران دچار اغما شد و در بیمارستان درگذشت.

مرگ مهسا امینی سرآغاز اعتراضاتی بی سابقه‌ علیه جمهوری اسلامی ایران شد.

شهروندان ابتدا به اعمال حجاب اجباری از طرف حکومت معترض بودند اما سرکوب خونین آن‌ها باعث فراگیر شدن اعتراضات شد.

بر اساس گزارش نهادهای مستقل حقوق بشر، بیش از ۵۰۰ نفر از شهروندان ایرانی در سرکوب‌ها کشته شدند که در میان آن‌ها ده‌ها کودک هم بود. شورای حقوق بشر برای رسیدگی به «نقض گسترده حقوق بشر در ایران» یک هیات حقیقت‌یاب بین‌المللی تشکیل داده است.

معترضان علیه آیت‌الله علی خامنه ای وحکومت جمهوری اسلامی شعار می دادند و عده‌ای از سیاستمداران ایران، در داخل و خارج، خواهان بازنگری در قانون اساسی، تشکیل مجلس موسسان و پایان بخشیدن به جمهوری اسلامی شدند.

عده‌ای از مقام‌ها و سیاستمداران جهان هم از این اعتراضات حمایت کردند؛ از جمله، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه که از آن‌ها به عنوان «انقلاب» یاد کرد.

پس از شروع اعتراضات، گروه‌های چشمگیری از زنان با کنار گذاشتن حجاب اجباری و بدون پوشش سر در خیابان ها حاضر شدند.

مقام های جمهوری اسلامی ایران ابتدا اعلام کردند که گشت ارشاد برچیده شده اما این اظهارات به‌سرعت پس گرفته شد.

تشدید تلاش‌های حکومت برای اعمال حجاب اجباری

در یک سال اخیر مقاومت زنان ایرانی دربرابر حجاب اجباری به شکل محسوسی گسترش یافته است

منبع تصویر،UGC

توضیح تصویر،در یک سال اخیر مقاومت زنان ایرانی دربرابر حجاب اجباری به شکل محسوسی گسترش یافته است

در هفته های اخیر فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی پس از هشدار درباره ضرورت اعمال اجباری، از تشدید حضور ماموران خود در خیابان ها گفته و شهروندانی را که حجاب اجباری رعایت نمی کنند، به تعقیب قضایی تهدید کرده است.

رسانه‌های ایران می گویند شهرداری تهران هم با اعزام ماموران خود موسوم به «حجاب بان» از جمله در ایستگاه های مترو، درصدد اعمال حجاب اجباری است اما مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران گفته که اقدام این افراد بدون همراهی نیروی انتظامی، چندان موثر نخواهد بود.

حضور این نیروها در موارد متعددی باعث درگیری آنها و شهروندان شده و سطح تنش اجتماعی را افزایش داده است.

آقای خامنه ای پس از شروع اعتراضات، رعایت حجاب اجباری را «واجب سیاسی» خواند که نشانه تداوم اعمال زور از سوی حکومت علیه زنان تعبیر شد.

مصطفی تاجزاده، از سیاستمداران منتقد حکومت که اکنون در زندان است، رهبر جمهوری اسلامی ایران را مسئول بازگشت مجدد ماموران انتظامی به خیابان‌ها برای اعمال حجاب اجباری خوانده است.

در حال حاضر مجلس ایران مشغول بررسی لایحه ای است که در صورت تصویب، مجازات رعایت نکردن حجاب اجباری را تشدید می کند. بررسی این قانون از صحن علنی مجلس با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی خارج و به گروهی از نمایندگان سپرده شده است.

مصطفی تاجزاده گفته است که این عمل به معنی آن است که مردم «در جریان مباحث مهمی که به زندگی آحاد شهروندان وابسته است، محرم» دانسته نمی‌شوند.

برخی از روحانیون و سیاستمداران در ایران از اینکه مجازات‌های پیش بینی شده در این لایحه به اندازه‌ای که آنها انتظار داشتند، سختگیرانه نیست، انتقاد کرده اند اما نمایندگان مجلس گفته اند مجازات‌های مالی پیش بینی شده بسیار گسترده است. از جمله منتقدان اولیه این لایحه احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و پدر همسر رئیس جمهور ایران است.

نمایندگان در صدد هستند تا در مصوبه نهایی خود اجازه دهند جریمه‌های مربوط به رعایت نکردن حجاب اجباری مستقیما از حساب بانکی شهروندان کسر شود.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که پیشتر فرمانده نیروی انتظامی بوده، از این سیاست حمایت کرده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها