سپیده قلیان به مهدی یراحی: «دستگاه سرکوب به دنبال اعتراف اجباری توست»

سپیده قلیان به مهدی یراحی: «دستگاه سرکوب به دنبال اعتراف اجباری توست»

اخبار ایران و جهان حقوق بشر در ایران نقض حقوق بشر

سپیده قلیان، فعال مدنی و زندانی سیاسی، در نامه‌ای از زندان خطاب به مهدی یراحی نوشته «دستگاه سرکوب می‌خواهد تو و صدایی که تا عمیق‌ترین حدود قلب‌های مردم رسیده است را با انفرادی و فشار مجبور به اعتراف اجباری کند».

این نامه روز پنجشنبه – ۹ شهریور – در صفحه اینستاگرام مهدی قلیان، برادر او منتشر شده است.

مهدی یراحی خواننده معترض، پس از انتشار ترانه‌ای با عنوان «روسریتو» علیه حجاب اجباری، روز دوشنبه ۶ شهریور بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

نامه خانم قلیان با این جملات آغاز شده است: «من با صدای تو زندگی کرده‌ام، مهدی یراحی. تو می‌توانستی در سمت قدرت بایستی. می‌توانستی سفیر حاکمیت باشی و در تورهای اروپایی، نمایش رنگین ایفا کنی تا سفره‌ی رنگین داشته باشی. اما تو جای دیگری ایستادی. می‌دانستی هزینه دارد و صدای ما در خوزستان شدی».

مهدی یراحی و سپیده قلیان هر دو اهل استان خوزستان در جنوب ایران هستند.

خانم قلیان در قسمت دیگری از نامه‌اش خطاب به مهدی یراحی نوشته: «کار بزرگ تو، نه در روزهای اوج جنبش، که در روزهای اوج سرکوب، در روزهای محبوس شدن صداهای انقلاب رقم خورد. وقتی تمام تلاش دستگاه سرکوب مسری کردن ترس و سکوت بود، تو سکوت را شکستی و از حیات “زن، زندگی، آزادی” خواندی تا به یاد همه بیاوری که زن، زندگی، آزادی، نه فقط لحظه و برشی از تاریخ، که جنبشی همچنان مداوم است».

خانم قلیان که اسفند سال ۱۴۰۱ و ساعاتی پس از آزادی، بار دیگر به خاطر شعار دادن علیه رهبر ایران بازداشت شد، در نامه خود از زندان اوین خطاب به مهدی یراحی، نوشته: «من با صدای تو زندگی کرده‌ام، مهدی یراحی. تو می‌توانستی در سمت قدرت بایستی. می‌توانستی سفیر حاکمیت باشی و در تورهای اروپایی، نمایش رنگین ایفا کنی تا سفره‌ی رنگین داشته باشی. اما تو جای دیگری ایستادی. می‌دانستی هزینه دارد و صدای ما در خوزستان شدی. می‌دانستی هزینه دارد و صدای “مظاهرات سلمیه” زن عرب شدی. صدای سپیده رشنو در مقاومت علیه حجاب اجباری، صدای توماج، صدای کارگران، زندانیان و تمام آنانی شدی که زاده‌ رنج‌اند.»

سپیده قلیان ۲۸ ساله و فعال مدنی و زندانی سیاسی است که اولین بار در جریان اعتراضات کارگری ١۳۹۷ خوزستان به همراه اسماعیل بخشی و شماری از کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بازداشت شد.

او یکی از معترضان سرسخت «حجاب اجباری» است که سیاست‌های اجتماعی جمهوری اسلامی را در این باره به چالش می‌کشند.

مهدی یراحی

منبع تصویر،MUSICFARS

چند روز پیش خبرگزاری رسمی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، «میزان»، از تشکیل پرونده قضایی برای مهدی یراحی خواننده معترض اهوازی خبر داد و نوشت این پرونده در پی انتشار «یک ترانه غیرقانونی و خلاف اخلاق و عرف جامعه اسلامی» علیه آقای یراحی تشکیل شده است.

مهدی یراحی، خواننده معترض اثر تازه‌ منتشر شده خود را که «روسریتو» نام دارد به زنان ایرانی تقدیم کرده و در ابتدای موزیک ویدیوی این اثر نوشته: «تقدیم به زنان آزاده سرزمینم که در خط اول جنبش زن، زندگی، آزادی دلیرانه می‌درخشند».

این ترانه واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت و نام این اثر به هشتگ در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) تبدیل شد.

مهدی یراحی در مقام یک هنرمند معترض پس از کشته شدن مهسا امینی و با آغاز اعتراض‌ها، ابتدا در ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ آهنگ «قفس بس» را با ترانه‌ای از شهیار قنبری خواند.

پس از آن در ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۱ یکی از تاثیرگذارترین آثار اعتراضی این جنبش را با نام «سرود زن» با ترانه‌ای از مونا برزویی منتشر کرد؛ سرودی که مورد استقبال معترضان داخل و خارج از ایران قرار گرفت و در بسیاری از گردهمایی‌های آنها با آن همخوانی شد.

انتشار این دو اثر و تک‌آهنگ بعدی آقای یراحی با نام «سرود زندگی» منجر به این شد که نام او در میان ۵۳ چهره سرشناسی قرار بگیرد که در پی حمایت از اعتراضات مردمی ۱۴۰۱ در ایران «ممنوع‌المعامله» شدند.

جواد روحی

منبع تصویر،SHARGH

نامه سپیده قلیان به مهدی یراحی که هر دو در زندانند همزمان با انتشار خبر «درگذشت» جواد روحی، یکی دیگر از زندانیان اعتراضات ۱۴۰۱ منتشر شده است.

قوه قضاییه ایران روز پنجنشبه – ۹ شهریور – مرگ جواد روحی را تایید کرد.

جواد روحی یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» بود که به اعدام محکوم شد و در زندان نوشهر نگهداری می‌شد.

بنا به آنچه روابط عمومی قوه قضاییه گفته جواد روحی در ساعت‌های آغازین پنجشنبه دچار «تشنج» شده و به بیمارستانی در نوشهر منتقل شد، اما با بی‌نتیجه بودن اقدامات درمانی «درگذشته است».

مجید کاوه، وکیل آقای روحی، اعلام کرده که مرگ او به خانواده‌اش اطلاع داده شده است.

ساعتی پیش از اعلام رسمی، چند فعال حقوق بشر ضمن اعلام جان باختن جواد روحی در شبکه‌های اجتماعی، مقام‌های قضایی و امنیتی را به «کشتن» او متهم کردند.

علت مرگ جواد روحی هنوز روشن نیست و روابط عمومی زندان نوشهر گفته است که دوربین‌های مداربسته زندان و وسایل شخصی جواد روحی، از جمله یادداشت‌ها و دارو‌های او بررسی خواهد شد و همچنین پیکر او برای کالبدشکافی و آزمایش سم‌شناسی به پزشکی قانون فرستاده شده است.

در ماه‌های اخیر این چندمین مورد از مرگ معترضان تحت بازداشت است. فعالان حقوق بشر می‌گویند برخی از آنها به دلیل بدرفتاری ماموران یا در اثر شکنجه کشته شده‌اند.

موج اعتراضات سراسری سال گذشته نیز با خشم عمومی از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی تحت بازداشت گشت ارشاد آغاز شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها