اعلام جرم قوه قضائیه علیه نیلوفر حامدی و الهه محمدی یک روز پس از آزادی به اتهام «کشف حجاب»

اعلام جرم قوه قضائیه علیه نیلوفر حامدی و الهه محمدی یک روز پس از آزادی به اتهام «کشف حجاب»

اخبار ایران و جهان حقوق بشر در ایران نقض حقوق بشر

قوه قضائیه یک روز پس از آزادی موقت نیلوفر حامدی و الهه محمدی دو روزنامه‌نگار شناخته شده ایران، پرونده جدیدی به اتهام «کشف حجاب» برایشان تشکیل داد. پرونده جدید آنها در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده است. در همین حال ابراهیم رئیسی امروز تاکید کرد که «بساط بی‌حجابی حتما برچیده خواهد شد.»

نیلوفر حامدی و الهه محمدی روز گذشته پس از یک سال و چهار ماه با وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی از زندان آزاد شدند.

تصاویر لحظه آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی به طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی پخش شد.

اکنون میزان پایگاه خبری قوه قضائیه خبر داده است که «روز گذشته پس از آزادی موقت دو متهم امنیتی زن، تصاویری از کشف حجاب این افراد در فضای مجازی منتشر شد. در پی این اقدام ضمن اعلام جرم، پرونده جدیدی برای این متهمان در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد.»

امروز هم امروز علی القاصی مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران گفته دادگاه «طبق ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری، مکلف به فک قرار بازداشت موقت بود».

دادستان تهران گفته «علی‌القاعده در آینده نزدیک، حکم این ۲ نفر از سوی دادگاه صادر و ابلاغ خواهد شد».

بدین ترتیب، این دو خبرنگار شناخته شده در حالی که منتظر نتیجه اعلام نظر دادگاه تجدیدنظر در رابطه با پرونده قبلی هستند، اکنون با پرونده جدیدی هم مواجه شده‌اند.

دادگاه تجدید نظر استان تهران دیروز با تبدیل قرار بازداشت این دو خبرنگار به قرار وثیقه آن دو را تا زمان صدور حکم موقتا آزاد کرده بود.

بنابر بر نظر دادگاه تجدیدنظر، نیلوفر حامدی و الهه محمدی علاوه بر سپردن وثیقه ممنوع‌الخروج هم هستند.

شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، هنرمندان و روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی و سیاسی از آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زندانی ابراز خوشحالی کردند.

امجد امينی پدر مهسا (ژینا) با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرامش نوشت: «خانم‌های گرانقدر، نیلوفر حامدی والهه محمدی؛ خبر آزادی شما بزرگواران، بعد از چهارصد روز تحمل زندان و دوری از خانواده، همه ما را خوشحال کرد و کاممان را شیرین گردانید.»

اتهام جدید نیلوفر حامدی و الهه محمدی چیست؟

اتهام جدید نیلوفر حامدی و الهه محمدی «کشف حجاب» عنوان شده است.

آنها پیشتر به خاطر پوشش خبر کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی به «همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» متهم شده بودند.

در رابطه با آن پرونده، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران سی‌ام مهرماه ۱۴۰۲، یعنی نزدیک به یکسال پس از بازداشت، الهه محمدی و نیلوفر حامدی را در مجموع به ۱۲ و ۱۳ سال زندان محکوم کرده بود. در مجموع، به ترتیب، شش و هفت سال از حکم آنها اجرایی بود.

اتهام آنها «اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» عنوان شده است.

دادگاه بدوی آنها را به مدت دو سال هم «از فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات» منع کرده بودند.

ببینید: فلیم‌های لحظات آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی

رئیسی: بساط بی‌حجابی برچیده خواهد شد

ابراهیم رئیسی

منبع تصویر،TASNIM

توضیح تصویر،ابراهیم رئیسی

همزمان با اعلام جرم قوه فضائیه، ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران در همایشی با حضور ائمه جمعه گفت «بساط بی‌حجابی حتما برچیده خواهد شد. ما تردید نداریم.

او با اشاره به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره حجاب گفت «نحوه اقدامات در این خصوص تدبیر خاص خود را می‌طلبد. در این خصوص برنامه‌ریزی نیاز است.»

روز گذشته هم احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، مطرح کرده است که می‌گوید «هر کسی در فضای خصوصی آزاد است ولی در فضای عمومی باید قانون رعایت شود و دستگا‌های مربوطه موظف هستند، برخورد کنند». او حجاب را «تکلیف قانونی» خواند.

اخیرا مجلس ایران در حال بررسی و اصلاح لایجه جنجال برانگیز «حجاب و عفاف» است. این لایحه را قوه قضائیه تدوین و دولت ایران به مجلس ارسال کرد.

محمدباقر قالیباف نوشته است که این لایحه که پس از چند بار مخالفت شورای نگهبان برای اصلاح به مجلس بازگردانده شده بود به زودی ابلاغ خواهد شد.

در روزها گذشته نیز شلاق زدن رویا حشمتی به خاطر حضور بدون حجاب در خیابان، بار دیگر قوانین و برخوردهای حکومت با مخالفان حجاب اجباری را در مرکز توجه قرار داد.

از زمان کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد (پلیس امنیت اخلاقی) ایران بسیاری از پوشش اجباری مدنظر حکومت سرباز می‌زنند.

دادگاه‌های ایران در این خصوص تا کنون احکام سنگینی صادر کرده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها