«سرنگونی بیش از ۲۲۰ پهپاد ایرانی در اوکراین»؛ خامنه‌ای: می‌گویند چرا پهپادها را می‌فروشید

«سرنگونی بیش از ۲۲۰ پهپاد ایرانی در اوکراین»؛ خامنه‌ای: می‌گویند چرا پهپادها را می‌فروشید

اخبار ایران و جهان اخبار ویژه
پرتغال

توضیح تصویر،

تجمع اعتراضی اوکراینی‌ها مقابل سفارت ایران در لیسبون

اوکراین اعلام کرد که بیش از ۲۲۰ پهپاد انتحاری ساخت ایران را در پنج هفته گذشته ساقط کرده است.

ارتش اوکراین در بیانیه‌ای گفت «از زمان سرنگون کردن اولین پهپاد انتحاری شاهد-۱۳۶ ساخت ایران در خاک اوکراین در تاریخ ۱۳ سپتامبر، نیروهای هوایی و دیگر بخش‌های نیروهای دفاعی اوکراین ۲۲۳ پهپاد از این نوع را ساقط کرده‌اند.»

حمله پهپادی اخیر به کی‌یف، پایتخت اوکراین با واکنش شدید این کشور و متحدان غربی‌اش روبرو شد که ایران را به تامین تسلیحات برای روسیه متهم می‌کنند.

به گزارش رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر) موافقت اولیه خود را با تحریم هشت فرد و نهاد در ارتباط با استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین اعلام کرده‌اند.

خامنه‌ای: می‌گویند چرا به فلان کس می‌فروشید

مقام‌های ایران همواره این موضوع را تکذیب کرده‌اند اما آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی روز چهارشنبه ۲۷ مهر با اشاره به اعتراض کشورهای غربی، توان پهپادی ایران را ستود.

او گفت «چند سال پیش از این وقتی که عکس‌های تجهیزات پیشرفته‌ موشکی و پهپادی منتشر می‌شد، می‌گفتند این فتوشاپ است. حالا می‌گویند که پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک است. چرا به فلان کس می‌فروشید، به فلان کس می‌دهید.»

پهپاد

در روزهای اخیر رسانه‌های بین‌المللی گزارش‌هایی درباره قصد تهران برای فروش پهپادهای بیشتر و همین طور موشک به مسکو منتشر کرده‌اند.

وزیر خارجه اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که درخواست قطع رابطه با ایران به دلیل تامین تسلیحاتی روسیه را به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین مطرح کرده و آقای زلنسکی استفاده از پهپادهای ایرانی را نشانه «ورشکستگی نظامی و سیاسی» کرملین دانسته است.

اتحادیه اروپا: شواهد کافی جمع‌آوری شده

کشورهای اروپایی پیشتر هشدار داده بودند که در صورت اثبات این موضوع که ایران به روسیه پهپاد جنگی داده، تحریم‌های بیشتری علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌کنند.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که این اتحادیه «شواهد کافی» درباره ارسال پهپادهای مرگبار ایران به روسیه برای استفاده در اوکراین را جمع‌آوری کرده است.

به گزارش رویترز نبیله ماسرالی، سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت «اکنون که ما شواهد کافی خود را جمع‌آوری کرده‌ایم، کار در شورای اروپا برای واکنش شفاف، سریع و قاطع اتحادیه اروپا در جریان است.»

حمله به شهرهای اوکراین با موشک و پهپاد در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای روسیه در میدان جنگ با موانع جدی روبرو شده‌اند.

وضعیت «دشوار» روسیه در خرسون و دستور تخلیه شهر

فرمانده نیروهای روسیه در اوکراین گفته است که وضعیت این نیروها در شهر خرسون در جنوب روسیه «دشوار» است و ساکنان آن باید تخلیه شوند.

ژنرال سرگئی سوروکین به تلویزیون دولتی روسیه گفت که نیروهای اوکراینی با راکت‌های هیمارس آمریکایی به زیرساخت‌های و خانه‌های شهر حمله می‌کنند.

اوکراین می‌گوید دستور تخلیه با هدف ترساندن ساکنان خرسون صادر شده است.

موشک انداز هیمارس

هم‌زمان با این اظهارات، مسئولان خرسون که تحت حمایت روسیه هستند، همراه ساکنان آن در حال فرار از این شهر هستند.

دستور تخلیه شهر هم‌زمان با ادامه پیشروی نیروهای اوکراینی در جنوب این کشور و تلاش برای پس گرفتن شهر خرسون از روسیه صادر شده است.

ژنرال سوروکین درباره وضعیت این شهر گفت که «ارتش روسیه قبل از هر چیز از خروج امن ساکنان آن اطمینان خواهد یافت.»

اذعان کم‌سابقه این فرمانده ارتش روسیه تاییدی بر گفته‌های یک مقام بلندپایه محلی است که به ساکنان خرسون درباره حمله قریب‌الوقوع نیروهای اوکراین به این شهر هشدار داده است.

کیریل استرموسوف، مقام منصوب روسیه در این منطقه در تلگرام نوشت «لطفا حرف مرا جدی بگیرید. من درباره تخلیه ساکنان به سریع‌ترین شکل ممکن حرف می‌زنم.»

نقشه خرسون در اوکراین
این مقام می‌گوید ساکنان کرانه غربی رود دنیپرو بیش از همه در معرض خطر هستند.

خرسون اولین شهر اوکراین بود که اوایل سال جاری میلادی در حمله نیروهای روسیه سقوط کرد و اکنون پس گرفتن آن، علاوه بر پیروزی نمادین، می‌تواند دستاورد استراتژیک مهمی برای نیروهای اوکراینی باشد.

مسئولان شهر که خود در حال ترک شهر هستند می‌گویند با وجود تخلیه شهروندان، نیروهای ارتش روسیه در این شهر می‌مانند و تا سر حد مرگ از آن دفاع می‌کنند.

نیروهای اوکراینی در چند هفته گذشته به صورت پیوسته در حال پیشروی و پس گرفتن مناطق اطراف خرسون بوده‌اند.

فرمانده ارتش روسیه در اوکراین گفته است «به صورت کلی وضعیت منطقه عملیات ویژه نظامی را می‌توان پرتنش توصیف کرد.» مقام‌های روسیه حمله به اوکراین را «عملیات نظامی ویژه» می‌خوانند.

خرسون تنها مرکز استانی است که نیروهای روسیه بعد از حمله به اوکراین آن را اشغال کردند. کرملین مدعی است که این شهر و سه منطقه دیگر در اوکراین اکنون بخشی از روسیه محسوب می‌شود، ادعایی که جامعه بین‌الملل آن را رد می‌کند.

ژنرال سوروکین که به استفاده از شیوه‌های خشن جنگی مشهور است می‌گوید راکت‌باران اوکراینی‌ها به پل آنتونوسکی خرسون و سد کاخووکا آسیب رسانده و تردد در مسیرهای مهمی را مختل کرده است.

این مسئله باعث ایجاد مشکلات جدی تدارکاتی و رساندن غذا، آب و تامین برق شده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها