ادعای رسانه نزدیک به سپاه «با چاشنی ارعاب»؛ «شناسایی زنان بدون روسری با هوش مصنوعی»

ادعای رسانه نزدیک به سپاه «با چاشنی ارعاب»؛ «شناسایی زنان بدون روسری با هوش مصنوعی»

اخبار ویژه نقض حقوق بشر

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران ۲۴ خرداد ویدیویی تبلیغاتی منتشر کرد که در آن ادعا می‌شود چندین زن مخالف حجاب اجباری که بدون روسری در معابر رفت‌وآمد می‌کنند «با کمک هوش مصنوعی شناسایی شده‌اند.»

این رسانه که پیشتر چندین کارزار با مضمون اجبار حجاب، برخورد با زنان و چهره‌های معروف به راه انداخته است، در توضیح این ویدیو که با دوربین روی دست گرفته شده، نوشته است که «این تصاویر در خیابان ولیعصر تهران و در چند روز گذشته (در خرداد ۱۴۰۲) ضبط شده است.»

با اینکه بسیاری از کارشناسان و ناظران درباره استفاده از دوربین‌ها و فناوری ادعایی تشخیص چهره برای شناسایی زنان با پوشش اختیاری تردید جدی دارند اما این خبرگزاری نوشته است: «ضابطان پلیس از زنان بی‌حجاب تصویر گرفته و با استفاده از هوش مصنوعی هویت آن‌ها را شناسایی می‌کنند. در برخی موارد نیز پرونده قضایی تشکیل و به قوه قضاییه ارسال شده است.»

گفتگو با احمد احمدیان، کارشناس فناوری در کالیفرنیا: به نظر نمی‌رسد حکومت ایران در حال حاضر چنین توانایی‌ای داشته باشد

در این ویدیو گروهی از مردان با لباس شخصی آستین کوتاه و ماسک زده، بدون نشان‌ دادن حکم جلوی شهروندان را می‌گیرند و با یادآوری احکام قضایی سنگین مانند «تبعید» از آنها می‌خواهند که روسری بر سر بگذارند.

در این ویدیو تقطیع‌شده، تصویر عکس کارت ملی زنانی که از دستور آنها سرپیچی می‌کنند، به صورت محو نمایش داده می‌شود. در این ویدیو فرآیند تشخیص هویت زنان بدون روسری نشان داده نمی‌شود.

مشخص نیست که اگر آنها ضابط قضایی هستند چه دلیلی به استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص هویت زنانی است که دست‌کم می‌توانند همانجا از آنها مدارک شناسایی بخواهند.

دیروز احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی در ایران، درباره پوشش دوربین‌های انتظامی گفت: «طرح برخورد با بی‌حجاب‌ها با استفاده از دوربین‌های نظارتی درحال اجراست و افرادی که کشف حجاب می‌کنند شناسایی می‌شوند و پیامک اول که تذکر اولیه است به آنان ارسال و در پیامک‌های دوم پیگیری قضایی و انتظامی انجام می‌شود.»

این درحالی‌است که بسیاری از منتقدان با فرض صحت ادعای تشخیص چهره زنان، گفته‌اند که چرا حکومت از این فناوری ادعایی برای شناسایی کسانی که به چشم معترضان آسیب‌ زدند، دانش‌آموزان مدارس را مسموم کردند یا کودکانی مانند نیکا شاکرمی و کیان پیرفلک را کشتند استفاده نمی‌کند. بعضی از کاربران به «پروپاگاندا» بودن این ویدیو اشاره کرده‌اند و نوشته‌اند که هدف ویدیوهای این‌چنینی «ارعاب» زنان مخالف حجاب اجباری است.

جمهوری اسلامی برای مجبور کردن زنان به رعایت حجاب اجباری پس از اعتراضات سراسری در ایران به روش‌هایی از جمله جریمه و تشکیل پرونده قضایی، پلمب کسب‌وکارها و توقیف خودروها روی آورده است. اما گروهی از زنان در تهران و شهرهای دیگر در آنچه «مبارزه مدنی روزمره» می‌خوانند، با پوشش اختیاری در معابر عمومی و رویدادها حاضر می‌شوند و با اشاره به کشته و زخمیان اعتراضات می‌گویند «دیگر به عقب برنمی‌گردیم.»

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها