بیانیه وکلای دادگستری: دفاع از حقوق ملت در برابر تعدی و تجاوز حکومت را وظیفه خود می‌دانیم

بیانیه وکلای دادگستری: دفاع از حقوق ملت در برابر تعدی و تجاوز حکومت را وظیفه خود می‌دانیم

نقض حقوق بشر چندرسانه ای حقوق بشر در ایران
معترضان ایرانی در برابر سفارت جمهوری اسلامی در لندن

۴۰ نفر از وکلای ایرانی در بیانیه‌ای درباره اعتراضات سراسری ایران که بعد از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد شروع شد، مبارزه و مقابله با «اراده‌ای نامشروع و تصمیمات و قوانین آن» را حق مردم دانسته‌اند و گفته‌اند «اکنون مسئله‌ ما آزادی و عدالت قضایی‌ است».

در این بیانیه با انتقاد شدید از «ولایت مطلقه یک نفر فقیه» آمده است: «مشروعیت هر قانون به رضایت و اراده‌ عمومی است و هیچ اراده دیگری این اجازه را ندارد تا بجای ایشان تصمیم بگیرد».

این بیانیه مسئولان نظام جمهوری اسلامی را متهم کرده که خود را «نماینده غیب جا زده‌‌اند» و با این تصور «متوهمانه» اراده اکثریت مردم را در قوانین نظام حبس کرده‌اند.

امضا کنندگان این بیانیه همین وضعیت را دلیل اعتراض‌های خیابانی دانسته و گفته‌اند معترضان آمده‌اند تا «صندلی حکمرانی را از این حاکمانِ فرقه‌گرا و بی‌کفایت پس بگیرند».

این وکلا هشدار داده‌اند که شهروندان ایرانی «با ذات روحانیون حاکم آشنا شده‌اند و دیگر فریب دروغ‌ها و وعده‌های رنگارنگ ایشان را نمی‌خورند و از آخوندها به انحاء مختلف و با ادبیات گوناگون می‌خواهند که بروند».

در این بیانیه قوه قضاییه جمهوری اسلامی «ابزاری برای سرکوب و تثبیت خودکامگی» توصیف شده که «مسئولانی غیرمستقل و رجزخوان» دارد و به همین دلیل «شبکه‌ای فاسد بر سرنوشت کشور حاکم شده است».

وکلای امضاکننده این بیانیه وظیفه خود را «دفاع از حقوق بنیادین ملت در برابر تعدی و تجاوز حکومت» دانسته و ابراز امیدواری کرده‌اند که از عهده این مسئولیت برآیند.

مهرانگیز کار، گیتی پورفاضل، آرش کیخسروی، سعید دهقان، شیرین نجفی، محمد اولیایی فرد، محمد مقیمی و مهناز پراکند از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

بازداشت دستکم هشت وکیل در شیراز

همزمان گزارش ها از ادامه بازاشت وکلایی که از معترضان دفاع می کنند حکایت دارد.

مجله «حقوق ما» که توسط فعالان حقوق بشر در اروپا منتشر می‌شود، گزارش داده که تعداد وکلای بازداشت شده در شهر شیراز دستکم هشت نفر است.

این وکلا کسانی هستند که وکالت معترضان دستگیر شده را برعهده گرفته‌اند.

بر اساس گزارش مجله «حقوق ما»، بهاره صحرائیان، محمد هادی (رامین) جعفر پور، نازنین سالاری، مهدی صفری، قدسیه قدس بین، محمود طراوت روی، آستاره انصاری و علیرضا زارع، وکلایی هستند که در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، دهم و یازدهم مهر ماه، در شیراز دستگیر شده‌اند.

پیشتر گزارش شده بود که امین عادل احمدیان از دیگر وکلای بازداشتی در این شهر است.

خبرگزاری هرانا هم نوشته است: «از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.»

به گفته مسعود احمدیان وکیل دادگستری که در شیراز ساکن است، پس از بازداشت خانم سالاری از سوی دادگستری، آقای طراوت‌روی برای پیگیری پرونده وی روز دوشنبه ۱۰ آبان به دادسرا مراجعه می‌کند که در همانجا خود وی هم بازداشت می‌شود.

نازنین سالاری، بهار صحرائیان و محمود طراوت‌روی
توضیح تصویر،نازنین سالاری، بهار صحرائیان و محمود طراوت‌روی

گزارش می شود که در اردیبهشت ماه امسال دادستان عمومی و انقلاب شیراز برای محمود طراوت‌روی، نازنین سالاری و مسعود احمدیان به دلیل دفاع از بهائیان پرونده قضایی تشکیل داد و به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی برای آنها قرار جلب به محاکمه صادر کرده بود.

در چندین سال اخیر این وکلا سابقه وکالت داوطلبانه از زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله وکالت پرونده مسیحیان تبشیری را در این شهر برعهده داشتند.

ادامه اعتراض‌ در شهرها و دانشگاه ها

همزمان گزارش ها از ایران حاکیست اعتراضات با تجمع هایی در طول روز و شب در چند شهر از جمله تهران، تبریز، اصفهان، سنندج و نوشهر ادامه یافته است.

به علاوه دانشجویان و استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران روز چهارشنبه تجمعی اعتراضی برگزار کردند.

در ویدئویی که در کانال «وحید آنلاین» منتشر شده، معترضان شعار می‌دهند: «ایران رو خون گرفته، دانشگاه جشن گرفته».

همچنین گزارش‌ها حاکی از بازداشت تعداد بیشتری از دانشجویان است. شوراهای صنفی دانشجویان نام چند دانشجوی دانشگاه امیرکبیر (پلی‌تکنیک) را منتشر کرده که بازداشت شده‌اند.

۳۰ شهریور خونین

سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی می نویسد که در نزدیک به ۷ هفته اعتراض‌های سراسری که بعد از کشته شدن مهسا امینی آغاز شد، ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر) خونبارترین روز اعتراضات بوده است.

این سازمان می‌گوید که بعد از این روز، به ترتیب روزهای ۳۱ شهریور (۲۲ سپتامبر) و ۸ مهر روزهایی بوده‌اند که بیشترین تعداد معترضان کشته شده‌اند.

در روز ۸ مهر موسوم به جمعه خونین زاهدان ده‌ها نفر بعد از تظاهرات نماز جمعه این شهر به گلوله بسته و کشته شدند.

سازمان حقوق بشر ایران همچنین می‌گوید در یک هفته اخیر نیز روز پنج‌شنبه ۵ آبان ماه (۲۷ اکتبر) خونبارترین روز بوده است. به گفته این سازمان مدافع حقوق بشر در روز پنجم آبان دستکم ۱۲ تن کشته شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران که مقر آن در نروژ قرار دارد روز چهارشنبه اعلام کرد تعداد کشته‌شدگان اعتراضات سراسری به دستکم ۲۷۷ تن رسیده است و ۴۰ تن از قربانیان کودک هستند.

این سازمان در حال حاضر تنها نهاد مدافع حقوق بشر است که به طور مرتب آمار تایید شده کشته‌شدگان اعتراضات را منتشر می‌کند.

سایر تحولات مهم روز:

  • خانواده شیرین علیزاده، از کشته‌شدگان اعتراضات ایران برای گرفتن مراسم چهلم او تحت فشار حکومت قرار دارند. از آرامستان محل خاکسپاری شیرین علیزاده با خانواده او تماس گرفته شده و از آنها خواسته‌اند برای برگزاری مراسم مجوز بگیرند. شیرین علیزاده ۳۱ شهریور در نزدیکی متل قو، در ماشین شخصی و در مقابل کودک هفت ساله‌اش با شلیک مستقیم گلوله کشته شد.
  • تصاویری که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده نشان می‌دهد در مراسم چهلم حنانه کیا نیروهای امنیتی در خیابان‌های اطراف قبرستان محل خاکسپاری او در نوشهر به سوی معترضان گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای شلیک کرده‌اند
  • شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داده که آیت عارفی‌نیا، مدیر کانال تلگرامی «در گذر زمان» در روز دوشنبه دستگیر شده است. آقای عارفی‌نیا دانش‌آموخته رشته حقوق است و اخیرا در کانال تلگرامی‌اش، اخبار دستگیری‌ها و توصیه‌های حقوقی برای دستگیرشدگان منتشر کرده بود
  • علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری می‌گوید ویدا ربانی، روزنامه‌نگار، که از زندان اوین به زندان زنان قرچک منتقل شده، در تماسی تلفنی از «بدرفتاری و ضرب و شتم توسط ماموران اوین» خبر داده است. او نوشت که خانم ربانی «به دلیل تورم پا به رسیدگی پزشکی نیاز دارد و همچنین دسترسی به داروهای ضروری خواسته قانونی ایشان است»
  • دولت سوئیس تصمیم گرفته تحریم‌های اتحادیه اروپا را علیه نهادها و مقام‌های ایرانی در ارتباط با فرستادن پهپاد به روسیه اجرا کند، اما می گوید برای حفظ منافع خود درباره تحریم‌های مربوط به سرکوب اعتراض‌ها چنین کاری نخواهد کرد
  • نزدیکان مهدی سوفالی، تهیه‌کننده موسیقی در مورد وضعیت او یک ماه پس از بازداشتش ابراز نگرانی کرده‌اند
  • به گفته منابع صنفی، سه تن از اعضای هیات مدیره کانون صنفی فرهنگیان گیلان به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شدند. به گزارش کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، این سه نفر به نام‌های انوش عادلی، محمود صدیقی پور و عزیز قاسم‌زاده به دلیل بیانیه‌های کانون صنفی فرهنگیان به زندان محکوم شده‌اند
  • تونی کروس، فوتبالیست آلمانی باشگاه رئال مادرید در ویدیویی از اعتراضات جاری در ایران حمایت کرده است. او در این ویدیو می‌گوید: «این پیام ویدیویی در حمایت از تمام مردم دلیر ایران است که برای حقوق زن، حقوق بشر، دموکراسی و آزادی مبارزه می‌کنند. به امید دیدار، من همراه شما می‌گویم: . زن، زندگی، آزادی»
  • گروهى از فعالان مدنى ایرانى مقیم ترکیه که از اعتراضات سراسرى در ایران حمایت مى کنند به بى‌بى‌سی فارسی گفته‌اند که در چند روز اخیر به شدت از سوى نهادهاى امنیتی جمهورى اسلامى تهدید شده‌اند
  • خانواده رضا حقیقت‌نژاد با انتشار اطلاعیه‌ای کوتاه اعلام کرد مراسمی که قرار بود برای درگذشت این روزنامه‌نگار در روز پنج‌شنبه در شهر شیراز برگزار شود، لغو شده است
  • به گزارش سی ان ان بیش از دو هزار دانشگاهی از دانشگاه های سراسر آمریکا در نامه ای به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا او را ترغیب کرده اند برای حمایت از معترضات ایرانی بیشتر تلاش کند
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها