آیدا رستمی؛ قهرمان ناشناس اعتراضات یا یک جوان دیگر که به گفته حکومت خودکشی کرده

آیدا رستمی؛ قهرمان ناشناس اعتراضات یا یک جوان دیگر که به گفته حکومت خودکشی کرده؟

نقض حقوق بشر اخبار ویژه حقوق بشر در ایران
تصویری که از آیدا رستمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است

آیدا رستمی پزشک بود. گفته شده عصر ۲۱ آذرماه در حوالی «آزادی» جان باخته. و حالا خیلی زود، مرگ این پزشک جوان به جدال تبلیغاتی جدیدی برای حکومت تبدیل شده که در تلاش است روایتی را متفاوت از آنچه از سوی معترضان منتشر شده به عنوان واقعیت معرفی کند.

همانند برخی از کشته‌شدگان چند ماه اخیر، روایت حکومت هیچ شباهتی به آنچه از سوی معترضان نقل می‌شود ندارد. تنها اشتراک نظر در این روایت‌ها زمان مرگ اوست.

حکومت می‌گوید او از روی پلی در حوالی آزادی خودش را به پایین پرت کرده و به دلیل خودکشی جانش را از دست داده است. اما کمتر کسی چنین روایتی را در این روزها می‌پذیرد.

از آغاز اعتراضات سراسری، منابع رسمی برای جان باختن کسانی مانند نیکا، سارینا، حدیث، مهرشاد و شماری از جوانان دیگر، دلایلی مانند بیماری روانی یا جسمی، خودکشی، سقوط از ارتفاع، گاز گرفتگی سگ، تیراندازی از بین معترضان، مصرف مواد مخدر و تصادف رانندگی را اعلام کرده‌اند.

حتی دستگاه قضایی پرونده‌های جنایی برای بعضی از این موارد باز کرده و صحبت از دستگیری و بازداشت مظنونان شده است. اما تاکنون هیچ یک از این پرونده‌ها به نتیجه نرسیده است.

چنانکه پدر ابوالفضل آدینه‌زاده، از کشته‌های اعتراضات شهر مشهد، روز شنبه بر مزار فرزندش گفت با گذشت ۷۰ روز از کشته شدن فرزندش هنوز پرونده این نوجوان در دستگاه قضایی ورق نخورده است.

آیدا رستمی به روایت حکومت

اطلاعات زیادی درباره روز کشته شدن این پزشک جوان از قول خانواده رستمی منتشر نشده است. ضمن اینکه وسایل شخصی او مانند تلفن همراه و کیف او نیز هنوز به خانواده‌اش تحویل داده نشده است.

گفته شده در غروب غم‌انگیز روز دوشنبه، خانم رستمی پس از پایان شیفت کاری‌اش در بیمارستان چمران تهران، در حوالی میدان نوبیناد با مادرش تماس گرفته و گفته که در حال آمدن به خانه است. این آخرین تماس او بوده و روز بعد (سه‌شنبه ۲۲ آذر) از کلانتری آزادی با خانواده تماس گرفته شده تا با مراجعه به پزشکی قانونی، جسد او را تحویل بگیرند.

در گزارش پزشکی قانونی، اعلام شده که او به دلیل «برخورد جسم سخت» جان باخته است. به نقل از خانواده او گفته شده که «یک طرف صورت این دختر ۳۶ ساله متلاشی بود، چشمش تخلیه وبخیه شده بود و دستش شکسته بود».

برخی سایت‌های خبری داخلی از جمله بهار نیوز از قول فعالان مدنی و کانال‌های خبری جان باختن خانم رستمی را «مشکوک» ‌خوانده‌اند.

روز گذشته خبرگزاری میزان – وابسته به دستگاه قضائیه – در گزارشی «آزار و شکنجه شدن و کشتن» او را «قصه‌سرایی رسانه‌های ضد انقلاب» دانست و به روال همیشگی این سه ماه، کشته شدن او به دست نیروهای امنیتی را تکذیب کرد.

در گزارش خبرگزاری میزان آمده است: «در تاریخ ۲۱ آذر فوت مشکوک یک خانم (سقوط از پل هوایی) به کلانتری ۱۳۵ آزادی گزارش شد که بلافاصله اکیپ بررسی صحنه قتل پلیس آگاهی در محل حاضر می‌شود. در تن‌پیمایی انجام شده از متوفی آثار شکستگی در قسمت‌های مختلف بدن مشهود بوده است.»

در این گزارش توضیحی درباره شکستگی‌ها داده نشده و در شرح ماجرا آمده است: «آیدا رستمی در روز حادثه به همراه یک مرد در پل هوایی در حوالی منطقه آزادی تهران در حال مشاجره لفظی و فیزیکی بوده که از پل عابر پیاده به پایین سقوط کرده است و این مرد به عنوان مظنون دستگیر شده است.»

همچنین از قول فرد مظنون گفته شده که او متوجه ارتباط خانم رستمی با فرد دیگری شده و همین موضوع دلیل مشاجره در روز دوشنبه بوده و این زن جوان «ناگهان خود را از بالای پل هوایی به پایین پرتاب کرد».

فرد مظنون، کارگر یک مغازه کفش‌فروشی در خیابان فردوسی است.

اما خبرگزاری رکنا که اخبار حوادث را دنبال می‌کند، به نقل از این شخص نوشته است: « خانم دکتر آیدا رستمی تصور می‌کرد که من با کسی در رابطه هستم و از این موضوع ناراحت بود.»

تفاوت این روایت با گزارش خبرگزاری میزان، مساله رابطه آیدا رستمی یا مرد مظنون با شخص دیگری است.

مزار آیدا رستمی
توضیح تصویر،امروز خانواده و نزدیکان آیدا رستمی برسر مزارش جمع شدند

آیدا رستمی به روایت دیگران

در روایت غیررسمی یا در واقع آنچه در شبکه‌های اجتماعی و عمدتا توسط منابع نزدیک به معترضان بازتاب داشته، آیدا رستمی چهره متفاوتی دارد.

در این روایات، او معترضی است که به شکل فعال در اعتراض‌ها حضور داشته و به شکل ناشناس به معترضان مجروح در شهرک اکباتان تهران کمک پزشکی می‌رسانده است.

کانال تلگرامی شهرک اکباتان صدا و تصاویری از آیدا رستمی پخش کرده که او در آن‌ می‌گوید: «صبر داشته باش، باز می‌شه این در، صبح می‌شه این شب.»

برخی از منابع نزدیک به معترضان می‌گویند که او در این مدت حتی به خانه‌های مجروحان رفت وآمد داشته تا بتواند کماکان به آنها که نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند اما به دلیل نگرانی از بازداشت احتمالی به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند، کمک کند.

حساب کاربری «شهرک اکباتان» در توییتر نیز در گزارشی درباره خانم رستمی نوشته که او در ۱۰ سالگی پدرش را از دست داده، اما «با وجود تمام مشکلات زندگی» پزشک شده و در همان روزی که «پروانه طبابت در تهران برای او پست شد، خبر کشته شدنش را به مادرش دادند».

«شهرک اکباتان» از آیدا رستمی به عنوان «اولین شهید اکباتان» یاد کرده و گفته نیروهای امنیتی به دلیل فعالیت‌ها و کمک‌هایی که آیدا رستمی به همراه تعدادی از پزشکان و دانشجویان پزشکی به مجروحان انجام می‌داد، شناسایی شد و در نهایت به قتل رسید.

از آغاز اعتراضات سراسری در ایران شمار زیادی از معترضان برای اینکه در بیمارستان‌ها شناسایی نشوند از مراجعه به مراکز درمانی خودداری کردند و بعضی از پزشکان و پرستاران به صورت مخفی برای درمان معترضان اقدام می‌کنند.

شهرک اکباتان تهران یکی از مهمترین کانون‌های اعتراضی در سه ماه گذشته بوده، تا جایی که نیروهای امنیتی در نهم آبان‌ماه ساکنان این شهرک را تهدید کردند.

در جریان این تهدیدها یکی از نیروهای حزب‌اللهی از پشت بلندگو خطاب به اهالی اکباتان گفت: «به والله قسم اگر پایش برسد سر ناموس و زن و بچه خودمان را می‌بُریم، اما نمی‌گذاریم به این مملکت آسیبی برسد.»

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها