نگرانی از احتمال اعدام قریب‌الوقوع شش زندانی در ارومیه و کرج:‌ آنها را از بند عمومی خارج کرده‌اند

نگرانی از احتمال اعدام قریب‌الوقوع شش زندانی در ارومیه و کرج:‌ آنها را از بند عمومی خارج کرده‌اند

چندرسانه ای حقوق بشر در ایران نقض حقوق بشر

سازمان حقوق بشر ایران در تازه‌ترین بیانیه خود اعلام کرد که ۳۹ تن از زندانیان سیاسی در معرض خطر اعدام هستند و از میان زندانیان نگرانی جدی درباره اعدام قریب‌الوقوع شش تن از این زندانیان وجود دارد.

در بیانیه تازه این سازمان آمده است که پنج تن از زندانیان متهم به «محاربه» در زندان ارومیه به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند. همچنین یکی از زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر نیز از بند عمومی به انفرادی منتقل شده است.

این سازمان تاکید کرده که احتمال دارد تعداد زندانیان سیاسی اعتراض‌های اخیر که در معرض خطر اعدام هستند بیشتر از این تعداد باشد.

در بیانیه جدید این سازمان فهرستی از اسامی ۳۹ نفری که در معرض اعدام هستند نیز منتشر شده است.

تاکنون دو تن از کسانی که در جریان اعتراض‌های اخیر دستگیر شده بودند به نام‌های محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد با فاصله بسیار کوتاهی بعد از محاکمه، اعدام شده‌اند.

بر اساس مقررات زندان‌های ایران، معمولا زندانیان پیش از اعدام به «قرنطینه» منتقل می‌شوند. به طور معمول از زمانی که زندانی محکوم به اعدام به «قرنطینه» منتقل می‌شود تا اعدام او ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد.

حمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در‌این‌بار گفت: «رهبران جمهوری اسلامی که پس از سه ماه موفق به خاموش کردن اعتراضات سراسری نشده‌اند، سعی دارند تا با صدور و اجرای احکام اعدام، ترس را حاکم کنند.»

او ضمن استقبال از اقدامات نمایندگان پارلمان‌های اروپایی برای پذیرش «کفالت سیاسی» زندانیان در ایران افزود: «بالا بردن هزینه سیاسی از طریق پذیرش کفالت‌های سیاسی، همراه با کارزارهای خیابانی و مجازی و فشار جامعه جهانی، می‌تواند از اعدام‌های بیشتر جلوگیری کند.»

«کشته شدن ۴۶۹ نفر تاکنون تایید شده است»

سازمان حقوق بشر ایران در همین بیانیه اعلام کرد که تعداد تایید شده کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر به دستکم ۴۶۹ نفر شامل، ۶۳ کودک رسیده است.

این سازمان که مقر آن در نروژ قرار دارد در سه ماه اخیر به تنها منبعی تبدیل شده که به طور مرتب در تلاش است تا تعداد کشته‌شدگان اعتراض‌ها را راستی‌آزمایی کند و آمار کشته‌شدگان تایید شده را منتشر می‌کند.

در تازه‌ترین بیانیه این سازمان آمده است که افزایش آمار کشته‌شدگان تایید‌شده «عمدتاً مربوط به شهروندانی است که در دو ماه نخست اعتراضات کشته شده‌اند اما محققان سازمان حقوق بشر ایران طی هفته اخیر موفق به تایید آن‌ها شدند».

این بیانیه می‌افزاید که این کشته‌شدگان از ۲۵ استان مختلف گزارش شده‌اند و بیشترین کشته‌ها به ترتیب از استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان، تهران و مازندران بوده‌اند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها