همسران دو روزنامه نگار بازداشتی که از مهسا امینی نوشته بودند، درباره وضعیت نامعلوم آنها ابراز نگرانی کردند

همسران دو روزنامه نگار بازداشتی که از مهسا امینی نوشته بودند، درباره وضعیت نامعلوم آنها ابراز نگرانی کردند

چندرسانه ای حقوق بشر در ایران نقض حقوق بشر
از راست الهه محمدی و نیلوفر حامدی. این دو نزدیک به سه ماه است که بابت نوشتن گزارشی درباره مهسا امینی، در زندان اوین در بازداشت هستند

همسران نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه نگار ایرانی که یکی درباره مرگ مهسا امینی در بیمارستانی در بازداشت ماموران گشت ارشاد و دیگری درباره مراسم خاکسپاری او گزارش نوشته بودند و با شروع اعتراضات در ایران بازداشت شدند، درباره وضعیت نامعلوم همسران خود ابراز نگرانی کرده اند.

اعتراضات در ایران سه ماه پیش پس از مرگ خانم امینی آغاز شد که از سقز در استان کردستان به تهران آمده بود اما پس از بازداشت توسط ماموران گشت ارشاد، به حالت اغما رفت و در بیمارستان درگذشت.

خانم ها محمدی و حامدی پس از بالاگرفتن اعتراضات در ایران بازداشت شدند و اکنون نزدیک به سه ماه است که بابت نوشتن گزارشی درباره مهسا امینی، بدون تمدید قرار بازداشت در زندان اوین هستند.

محمدحسین آجرلو همسر نیلوفر حامدی به وبسایت خبری انصاف نیوز گفته است که ماموران وزارت اطلاعات ۳۱ شهریور خانم حامدی، را در منزلشان بازداشت کردند.

آقای آجرلو گفته «در مورد خود بازداشت بعد از ۸۰ روز دیگر موضوعیت خاصی برای بازگو کردن ندارد اما خب همسرم را بازداشت کردند؛ تمام وسایل الکترونیکی ما را ضبط کردند بدون اینکه حکمی یا کارت شناسایی‌ای به ما نشان دهند و تا به حال این لوازم را به ما تحویل نداده‌اند.»

به گفته همسر نیلوفر حامدی، در این ۸۰ روز گذشته او با همراهی وکیل به دادسرای اوین مراجعه کرده‌ «ولی عملاً هیچ کسی برای پاسخگویی وجود ندارد و اصلاً کسی امکان ورودبه دادسرا را ندارد. هر روز چند صد نفر مقابل دادسرای اوین جمع می‌شوند و منتظرند که شاید اتفاقی بیافتد».

مقام های قضایی و امنیتی به تازگی محمدعلی کامفیروزی وکیل خانم حامدی را هم بازداشت کرده اند.

آقای آجرلو گفته او و مهدی رحمانیان مدیرمسئول روزنامه شرق و مادر نیلوفر حامدی برای غلامحسین محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه نامه نوشته اند اما «پاسخی نگرفته‌ایم و در بلاتکلیفی کامل به سر می‌بریم».

همسر خانم حامدی گفته «چهل روز پیش به بازپرسی شمارهٔ دو دادسرای اوین رفته و آخرین دفاعش مقابل اتهاماتش را هم انجام داده است ولی هیچ خبری از تغییر در روند بازداشت نیست. بازداشت ایشان ۳۰ روزه است الان ۲۰ روز از قرار بازداشت دوم می‌گذرد بدون اینکه قرار بازداشت تمدید شده باشد یعنی در حالی در بازداشت است که قرار بازداشتی به او ابلاغ نشده است. ۵۰ روز هم هست که بازجویی هم نمی‌شوند و هیچ دلیل منطقی‌ای برای ادامهٔ این بازداشت وجود ندارد».

خانم حامدی روزنامه نگار روزنامه شرق است و الهه محمدی در روزنامه هم‎‌میهن شاغل است.

«در حال حاضر چیزی نمی‌دانیم»

از راست همسران محمدحسین آجرلو همسر نیلوفر حامدی وسعید پارسایی همسر الهه محمدی دو روزنامه نگاری که پس از تهیه گزارشی درباره مهسا امینی بازداشت شدند
توضیح تصویر،از راست محمدحسین آجرلو همسر نیلوفر حامدی وسعید پارسایی همسر الهه محمدی دو روزنامه نگاری که پس از تهیه گزارشی درباره مهسا امینی بازداشت شدند

سعید پارسایی همسر خانم محمدی به وب سایت خبری انصاف نیوز گفته است «روزی که خانم حامدی را دستگیر کردند به خانهٔ ما آمدند و با یک حکم کلی وارد خانهٔ ما شدند بدون اینکه اجازه بدهند ما آن حکم را بخوانیم یا اسمی ذکر شده باشد. وسایل الکترونیکی همسرم به اضافهٔ یکسری دست‌نوشته، کتاب و مدارک شناسایی ضبط شدند و دو روز بعد اولین جلسهٔ بازجویی ایشان انجام شد. شنبه ۲ مهر اولین جلسهٔ بازجویی ایشان و هفت مهر دومین جلسه بود که به ما اطلاع دادند. بی‌قانونی تقریباً از لحظه‌ای که به خانه ریختند شروع شد».

همسر خانم محمدی گفته است «موعد دومین بازجویی درحالیکه ما در مسیر رسیدن به محل بازجویی بودیم ما را تعقیب کردند و با ماشین جلوی ما آمدند و همسرم را در خیابان بردند. این هم باز عدم حاکمیت قانون را نشان می‌دهد. این نوع بازداشت کسی که در حال مراجعه به محل بازجویی است شایسته نیست».

آقای پارسایی گفته «بعد از ۷۳ روز بازداشت موقت هنوز قرار تمدید را به ایشان اعلام نکرده‌اند و ما نمی‌دانیم که قرار است تمدید شود یا خیر. هنوز دفاع آخر از ایشان گرفته نشده با اینکه فقط ۱۷ روز اول که در انفرادی بوده‌اند بازجویی شده‌اند و بعد از آن هم پرسشی از ایشان نشده مگر چند مورد محدود که یکی از آن‌ها هم خواستهٔ خود ایشان بوده که می‌خواستند ضابط پرونده را ببیند. تمام مدت بعد از این، یعنی دو ماه بعد بدون بازجویی فقط نگهداری شده‌اند».

همسر خانم محمدی گفته «درحالیکه این دو ماه می‌توانست با قید وثیقه آزاد باشد در حال حاضر چیزی نمی‌دانیم، نه دفاع آخری انجام شده و نه کیفرخواستی صادر شده است. ما در بی‌خبری محض به سر می‌بریم».

به گفته آقایان آجرلو و پارسایی طی این مدت که از بازداشت همسرانشان گذشته فقط موفق به انجام دو ملاقات کابینی با آنها شده اند.

آقای پارسایی در باره همسرش الهه محمدی گفته «شرایط طوری شده که همسر من انگار آن‌جا میزبان است بقیه به شکل مهمان می‌آیند و می‌روند؛ خانم حامدی هم به همین منوال هستند. البته شاید در این اوضاع سختی که در جامعه حاکم است بازگو کردن این حرف‌ها درست نباشد.»

وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در اوایل آبان در اطلاعیه مشترکی که منتشر کرده بودند، بخشی از اعتراضات را متوجه این دو روزنامه نگار و اقداماتشان در تهیه گزارش از مرگ مهسا امینی و مراسم تدفین او کردند.

مدیران دو روزنامه شرق و هم‌میهن به صورت علنی اعلام کرده اند که خانم ها حامدی و محمدی وظیفه حرفه ای خود را با اطلاع مدیران این دو روزنامه انجام داده اند.

افزایش فشارهای مستمر بر روزنامه نگاران ایران از سوی حکومت

نیروی های مسلح جمهوری اسلامی به طور گسترده ای ماموریت داشته اند که اعتراضات را سرکوب کنند
توضیح تصویر،نیروی های مسلح جمهوری اسلامی به طور گسترده ای ماموریت داشته اند که اعتراضات را سرکوب کنند

از زمان آغاز اعتراضات در ایران که سه ماه از آن سپری شده، مقام های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران فشار مستمر بر روزنامه نگاران را با افزایش دستگیری و زندانی کردن آنها تشدید کرده اند.

برخی از روزنامه نگاران ایرانی گفته اند که با ادامه این وضعیت و اتهاماتی که دستگاه های حکومتی به روزنامه‌نگاران وارد می کنند، عملا ادامه این کار به طور موثر و موفق در ایران بی معنی و غیرممکن خواهد شد.

حکومت جمهوری اسلامی ایران از زمان آغاز اعتراضات و سرکوب خونین آن صدها نفر از معترضان را به ضرب گلوله ماموران خود کشته و هزاران نفر را زندانی کرده است.

شعارها در اول اعتراضات که علیه حجاب اجباری بود، با شروع سرکوب های خونین، به سوی حکومت و آیت الله علی خامنه ای چرخید و معترضان خواهان سرنگونی حکومت و تحولات اساسی در کشور شده اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با تصویب تشکیل هیات حقیقت یاب قرار است موارد نقض گسترده حقوق بشر از جمله گزارش ها درباره تجاوز به زندانیان و زندانیان زن را در یک گزارش جامع، برای سازمان ملل متحد آماده کند.

جمهوری اسلامی ایران گفته این هیات را به رسمیت نمی شناسد و با آن همکاری نخواهد کرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها