مراسم ۱۰ سالگی کیان پیرفلک؛ یک عضو خانواده کیان و یک پلیس کشته شدند

مراسم ۱۰ سالگی کیان پیرفلک؛ یک عضو خانواده کیان و یک پلیس کشته شدند

نقض حقوق بشر اخبار ویژه حقوق بشر در ایران

یکی از بستگان کیان پیرفلک یکشنبه حین بازگشت از مراسم دهمین سالگرد تولد او که بر مزارش برگزار شد، با شلیک نیروهای امنیتی کشته شده است.

بنابر اعلام اعضای خانواده کیان پیرفلک، پویا مولایی‌راد، پسرعموی ماه‌منیر مولایی‌راد، مادر کیان، در حالی که با خودرو راهی روستای پرچستان بوده، هدف گلوله قرار گرفته است.

یک مامور پلیس هم این حادثه در اثر برخورد با خودروی پویا مولایی‌راد کشته شده است.

پیکر کیان پیرفلک که سال گذشته در جریان سرکوب اعتراض‌های سراسری در ایران جان باخت، در روستای پرچستان ایذه به خاک سپرده شده است.

بنا بر اعلام منابع نزدیک به خانواده، پویا مولایی‌راد که متولد ۱۳۸۱ بود، به علت سرعت بالا متوجه حضور ماموران امنیتی در جاده نشده و پس از برخورد با آنها، به نشانه تسلیم توقف می‌کند که هدف چندین گلوله قرار می‌گیرد.

بعضی از گزارش‌ها بیانگر اصابت دست‌کم ۶ گلوله به بدن پویا مولایی‌راد است.

‌هم‌زمان، خبرگزاری‌ تسنیم که به سپاه پاسداران نزدیک است، عنوان کرده پویا مولایی‌راد به صورت عمدی ماموران را زیر گرفته و در جریان این حادثه سروان محمد قنبری، از ماموران پلیس ایذه کشته شده است.

گزارش‌ها از محاصره روستای پرچستانبه دست ماموران و جو شدید امنیتی در ایذه حکایت دارد.

کیان پیرفلک، کودک اهل ایذه در ۲۵ آبان سال گذشته هنگامی که ۹ سال سن داشت، در جریان سرکوب اعتراض‌های سراسری هدف گلوله قرار گرفت و جان باخت.

او هنگام کشته شدن به همراه مادر، پدر و برادرش سوار بر خودرو راهی خانه بود.

میثم پیرفلک، پدر کیان در این تیراندازی به شدت آسیب دید.

ماه‌منیر مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک یکشنبه مراسم دهمین سالگرد تولد پسرش را از طریق لایو اینستاگرام پخش کرد.

بسیاری از ایرانیان در خارج از کشور هم با برگزاری برنامه‌‌هایی دیروز و امروز تولد او را جشن گرفتند.

شماری از برگزارکنندگان این جشن‌ها پیشنهاد دادند که «در ایران پس از جمهوری اسلامی روز تولد کیان روز کودک نامگذاری شود.»

واکنش‌ها

مرگ پویا مولایی‌راد، پسرعموی ماه‌منیر مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک به ضرب گلوله‌های نیروهای امنیتی در ایذه به واکنش‌های زیادی همراه بوده است.

شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد آخرین پادشاه ایران، در پیامی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، به خانواده او تسلیت گفت.

آقای پهلوی در پیامش نوشت: « یاد و نام پویا مولایی‌راد، این جوان میهن‌پرست بختیاری، جاودان شد؛ رژیم جوان‌کش اما جاودان نیست.»

او در ادامه نوشت:‌ «رژیم ضحاکی جوان دیگری را به قتل رساند. این شرارت محض به اراده ملت ایران برخواهد افتاد و آمران و عاملان قتل کودکان و جوانان ایران محاکمه خواهند شد. این وعده‌‌ای ملی و خلل‌ناپذیر است.»

هم‌زمان، در پی انتشار مطالبی علیه ماه‌منیر مولایی‌راد در رسانه‌های نزدیک به نیروهای امنیتی، مسیح علی‌نژاد، در مطلبی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، از خانم مولایی‌راد حمایت کرد.

خانم علی‌نژاد نوشت:‌«… اکنون اوباشان حکومت در فضای مجازی براه افتاده‌اند و به این مادر داغدار حمله میکنند، آدم میکشند اما همزمان خانواده‌هایشان را مورد آزار قرار می‌دهند، از حکومتی ضدزن فرمان میگیرند تا به زنی شجاع حمله کنند چرا که او کیانش و آرمانش را جهانی کرد تا حکومت قاتل را رسوا کند.»

او در ادامه نوشت:‌«‌ما همه در برابر سناریو سازی حکومت بچه‌کش برای ما‌ه‌منیر مولایی‌راد متحد و یکصدا می‌ایستیم، عکس‌هایش را روی دیوار‌ها بچسپانیم، نامش را روی تخته‌های درس، در بیانیه‌ها و نامه‌ها بنویسیم. دیکتاتور باید بفهمد او تنها نیست.»

علی‌رضا آخوندی،‌ نماینده ایرانی‌تبار پارلمان سوئد هم در توییتر نوشت: «همزمان با زادروز کیان عزیز که خانواده دادخواهش و مردم ایران در کل دنیا نامش را فریاد میزدند، رژیم قاتل جان جوان دیگری از این خانواده، پویا مولایی راد، را گرفت. دور نیست روزی که این رژیم جنایتکار با اراده مردم ایران سرنگون شود و تک تک عاملان این جنایتها به سزای عملشان برسند.»

خبرگزاری تسنیم که به سپاه پاسداران نزدیک است یکشنبه شب در واکنش به خبر کشته شدن پویا مولایی‌راد،‌ خواستار برخورد با ماه‌منیر مولایی‌راد شد.

خبرگزاری تسنیم خانم مولایی‌راد را متهم کرد که برای دادخواهی قتل فرزندش «روند معقولی را دنبال نکرده است.»

شرایط امنیتی در ایذه

شرایط امنیتی در حالی در ایذه حاکم شده است که این شهر در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بارها محل نزاع معترضان و ماموران حکومت بود. شماری از معترضان در این شهر کشته شدند اما پرونده کیان پیرفلک ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد.

سجاد پیرفلک، عموی کیان پیرفلک تصویری از متن شکایت مادر و پدر کیان از «ضابطین قضایی» به دلیل تیراندازی به خودروی شخصی آنها در توییتر منتشر کرد.

در نامه شکایت مادر و پدر کیان پیرفلک،‌ آنها تصریح کردند که «هیچ شکایتی از عباس کوکوری معروف به مجاهد و بهمن بهمنی و دیگر بازداشت شدگان ایذه‌ای نداشته و ندارند.»

تولد امسال پسر کوچک خانواده بر سر مزار کیان پیرفلک

منبع تصویر،UGC

توضیح تصویر،تولد امسال پسر کوچک خانواده بر سر مزار کیان پیرفلک

سجاد پیرفلک هم در توییت خود نوشته بود که «از شروع اعتراضات اخیر در ایذه، حداقل ۱۳ نفر جوان و نوجوان کشته، دها نفر زخمی، و چندصد نفر بازداشت شدند. خانواده کیان پیرفلک و سایر قربانیان خواهان لغو احکام اعدام برای سایرشهروندان در بند هستند. با لغو این احکام شیون‌های مادران داغدار جدیدی در کوچه های ایذه، بوجود نمی آید.»

هنگامه چوبین،‌ مادر آرتین رحمانی،‌ دیگر نوجوان کشته شده در ایذه هم در اینستاگرام خود عامل تیراندازی به معترضان را «فرمانده میدانی هلال‌احمر» دانست و نوشت که او دستور شلیک به معترضان را داده و خودش هم به سمت جوانان همشهری «شلیک» کرده است.

خبرگزاری قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز جمعه ۱۸ فروردین خبر داد که برای یکی از معترضان زندانی به نام عباس کورکوری، مشهور به مجاهد کورکور، که به‌ عنوان متهم اصلی در پرونده کشته شدن کیان پیرفلک معرفی شده، حکم اعدام صادر شده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها