هشتمین هفته اعتراضات در ایران؛ پلیس اسب‌سوار در میدان صادقیه در غرب تهران

هشتمین هفته اعتراضات در ایران؛ پلیس اسب‌سوار در میدان صادقیه در غرب تهران

نقض حقوق بشر حقوق بشر در ایران
تصاویری از پلیس اسب سوار که شامگاه دوشنبه ۱۶ آبان در فلکه دوم صادقیه مشاهده شده است

در هشتمین هفته از اعتراضات در ایران،‌ شهروندان در فلکه دوم صادقیه در غرب تهران از استقرار پلیس اسب سوار خبر دادند. همزمان گزارش‌ها حاکی از ادامه تجمعات و اعتراضات در نقاط مختلف کشور است.

این نیروها در حالی در میدان صادقیه مستقر شدند که دیشب از این محله تصاویر منتشر شده که در آن گروهی از معترضان شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه» سر داده بودند و رانندگان نیز در حمایت از معترضان بوق می‌زدند.

یگان ویژه اسب سوار نیروی انتظامی ایران «یگان اسواران» نام دارد که از حدود ۸ سال پیش برای استفاده در عملیات «ضد شورش» ایجاد شده است.

نیروهای یگان ویژه، یگان موتوری هم دارند که قابلیت جابجایی سریع داشته و اغلب با گاز موتورها و ویراژ دادن رعب و وحشت ایجاد می‌کنند.

یک کاربر توییتر نوشته که در جواب سوال زنی که پرسیده چرا اسب آوردید گفتند که بخاطر اینکه یک جاهایی موتور نمی‌تواند برود.

برخی کاربران توییتر این اقدام نیروهای انتظامی ایران را «نمایشی» و برخی هم آن را اقدامی برای «بیشتر ترساندن مردم» ارزیابی کردند.

یک کاربر هم می‌گوید که پلیس یگان ویژه با اسب آمده چون «مردم موتورهای آنها را آتش می‌زدند.»

پس از هشت هفته که از شروع اعتراضات اخیر در سراسر ایران می‌گذرد،‌ مسئولان نظامی،‌ امنیتی و قضایی ایران هر چه بیشتر زبان تهدید را بکار می‌گیرند.

رد شدن از پست Instagram, 1

توضیح ویدیو،توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Instagram, 1

ادامه اعتراضات؛ شلیک گاز اشک‌آور و تیراندازی در مراسم سوگواری عرفان زمانی در سیاهکل گیلان

امروز دوشنبه،‌ ۱۶ آبان تصاویری به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده، نشان می‌دهد نیروهای امنیتی مانع حضور مردم در مراسم یادبود عرفان زمانی در سیاهکل شدند. عرفان زمانی شب ۱۳ آبان در جریان اعتراضات در شهر لاهیجان کشته شده است.

به گفته شاهدان ماموران پس از تیراندازی، بالای سر او ایستاده ومانع انتقال او به بیمارستان شده بودند. یک شاهد عینی درباره مراسم امروز که زیر باران شدید برگزار شد،‌ به بی‌بی‌سی گفت نیروهای امنیتی مانع ورود خودروهای با پلاک غیربومی به سیاهکل شده‌اند و از حضور عزاداران، به جز خانواده و فامیل درجه یک، در قبرستان ممانعت کرده‌اند. تجمع‌کنندگان شعار «مرگ بر دیکتاتور» می‌دهند و صدای شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای شنیده می‌شود.

رد شدن از پست Instagram, 2

توضیح ویدیو،توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Instagram, 2

هه‌نگاو: در ۵۰ روز گذشته دست‌کم ۶۱ نفر کشته و بیش از ۵ هزار نفر در کردستان مجروح شدند

‌ سازمان حقوق بشری هه‌نگاو می‌گوید در ۵۰ روز گذشته دست‌کم ۶۱ شهروند کرد کشته و بیش از پنج هزار نفر در کردستان مجروح شده‌اند.

این سازمان می‌گوید اعتراضات اخیر در ۳۸ شهرکردنشین ادامه داشته و از ۶۱ شهروندی که در مناطق کردنشین کشته شدند،‌ «۵۱ نفر آنها در اثر شلیک مستقیم گلوله ماموران حکومتی» بوده است.

به گفته این نهاد که نقض حقوق بشر در کردستان ایران را پوشش می‌دهد، «پنج نفر در اثر شکنجه در زمان بازداشت، چهار نفر در اثر ضربات باتوم و یک نفر در اثر خفگی با گاز اشک‌آور کشته شدند.»

آمار رسمی درباره کشته و زخمی‌شدگان اعتراض‌های اخیر اعلام نشده است.

سازمان‌های حقوق بشری کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر را تایید کردند و گزارش کردند که نزدیک به ۵۰ نفرآنها کودک یا نوجوان بودند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها