اعتراضات ایران؛ تایید بازداشت شماری از پزشکان و رایزنی رییس سازمان نظام پزشکی با شمخانی

اعتراضات ایران؛ تایید بازداشت شماری از پزشکان و رایزنی رییس سازمان نظام پزشکی با شمخانی

اخبار ایران و جهان چندرسانه ای نقض حقوق بشر
تجمعی پزشکان در برابر ساختمان پزشکی قانونی در چهارم آبان همزمان با چهلم مهسا (ژینا) امینی

محمد رییس‌زاده رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران در گفتگو با خبرگزاری ایسنا از رایزنی با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و همچنین مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور برای آزادی پزشکان بازداشتی خبر داده است.

او تایید کرده که تعدادی از پزشکان در بازداشتند و گفته مقامات امنیتی وعده دادند که «پیگیری کنند» و این پزشکان «در اسرع وقت آزاد شوند.»

آمار دقیق از تعداد پزشکان بازداشت شده وجود ندارد.

او همچنین خواستار برخورد «کریمانه» با پزشکان شد و گفت «جامعه شریف پزشکی که در حال ارائه خدمت به مردم هستند.»

این مقام ارشد سازمان نظام پزشکی مدعی شد که «هنوز مورد “اثبات شده‌ای” از ورود نیروهای امنیتی به مراکز درمانی اعلام نشده است».

این در حالی است که پیشتر صدها تن از پزشکان معترض در بیانیه‌ای رییس سازمان نظام پزشکی را به «بی‌توجهی» به خواست جامعه پزشکی متهم کرده بودند.

تیراندازی به پزشکان

از زمان آغاز اعتراضات، صدها پزشک ایرانی در بیانیه‌‌هایی اعتراض‌های خود را بیان کرده بودند.

اما سرانجام در پی تجمع چهارم آبان پزشکان، همزمان با چهلمین روز کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی، تقابل جامعه پزشکان با نیروهای امنیتی به اوج رسید.

در این روز شماری از پزشکان در تهران با برگزاری تجمعی در برابر ساختمان پزشکی قانونی از معترضان حمایت کردند.

نیروهای امنیتی هم در واکنش با تیراندازی و بازداشت پزشکان این تجمع را به خشونت کشاندند.به دنبال سرکوب خشونت‌آمیز پزشکان، رئیس و قائم‌مقام نظام پزشکی تهران استعفاء دادند.

بعدتر اما محمد رییس‌زاده با استعفای موید علویان، رییس هیات مدیره نظام پزشکی تهران مخالفت کرد.

تاکید بر حفظ اسرار بیمار

دستکم ۳۵۰۰ تن از اعضای جامعه پزشکی در نخستین بیانیه خود، خواستار تغییر رفتار مسئولان شده‌ بودند.

پزشکان معترض در متن بیانیه نخست بر «رعایت اسرار بیماران، عدم استفاده از وسایل پزشکی مثل آمبولانس برای امور غیر درمانی، رعایت بی‌طرفی پزشکان و ممنوعیت ورود هرگونه خشونت به فضای بیمارستان‌ها و تامین امنیت مراکز درمانی» تاکید کردند.

آنها تاکید کرده بودند که لازم است اقدامات درمانی و حمایتی فراهم شود تا آسیب‌‌دیدگان «بتوانند بدون نگرانی از عواقب امنیتی برای درمان مراجعه نمایند.»

تا کنون در تصاویر منتشر شده، به ویژه در صحنه‌های جراحت معترضان، حضور نیروهای امدادگر در میان اعتراضات کمتر به چشم خورده‌اند.

گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد نیروهای امنیتی در جریان اعتراض‌های خیابانی از آمبولانس برای دستگیری معترضان، جابجایی نیروهای نظامی و یا دیگر مقاصد امنیتی استفاده می‌کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها