بایدن: ایران به زودی آزاد می‌شود؛ رئیسی: ایران ۴۳ سال پیش آزاد شد

بایدن: ایران به زودی آزاد می‌شود؛ رئیسی: ایران ۴۳ سال پیش آزاد شد

اخبار ایران و جهان اخبار ویژه حقوق بشر در ایران

در هفتمین هفته از اعتراضات سراسری، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به سخنان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان داده و پاسخ گفته است.

آقای بایدن پنجشنبه ۱۲ آبان در جریان یک تجمع انتخاباتی در کالیفرنیا گفت که ایران به لطف تلاش معترضان به زودی «آزاد» خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای بایدن در واکنش به کسانی که در این تجمع انتخاباتی و در مقابل محل سخنرانی او پلاکاردهایی در حمایت از معترضان در ایران در دست داشتند گفت: «نگران نباشید، ایران را آزاد خواهیم کرد. آنها خودشان به زودی ایران را آزاد خواهند کرد.»

رئیس جمهور آمریکا این سخنان را در نزدیکی شهر سن دیگو در جنوب کالیفرنیا در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره و فرمانداری‌ها بیان کرده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که شورای امنیت ملی کاخ سفید هنوز به درخواست این خبرگزاری برای اظهار نظر درباره سخنان آقای بایدن پاسخ نداده است.

رئیسی: ایران ۴۳ سال پیش آزاد شد

در واکنش به سخنان آقای بایدن که بازتاب گسترده‌ای در میان رسانه‌هایی که خبرهای اعتراضات ایران را پوشش می‌دهند داشت، امروز ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در مراسم حکومتی ۱۳ آبان گفت که «چند ساعت قبل مطلع شدم رئیس‌جمهور آمریکا جمله‌ای بر زبان رانده، شاید از حواس پرتی که دارد، باشد.»

آقای رئیسی در ادامه افزود: «ایران ۴۳ سال قبل آزاد شد و مصمم است به اسارت شما درنیاید. ما هرگز گاو شیرده نخواهیم شد. ملت ایران بارها مواضع خود را اعلام کرده است. امروز دهه هشتادی‌ها و دهه‌ نودی‌ها هم همین نگاه را دارند.»

وی مخالفان جمهوری اسلامی و معترضان را «افراد معدود گول‌خورده و خائن» خواند.

به گفته ابراهیم رئیسی، «هر کس در جهت ناامنی و اغتشاش در کشور حرکت کند، در جهت خواست دشمنان نظامی اسلامی گام برداشته است.»

رئیس جمهور ایران اظهار داشت که «قدرت ما به موشک و صنایع دفاعی است، اما فقط در قدرت نظامی خلاصه نمی‌شود، قدرت ما حضور میلیونی مردم در مراسم ملی ۱۳ آبان در سراسر کشور اسلامی است.»

اظهارات آقای رئیسی در حالی است که از آغاز اعتراضات سراسری در ایران تاکنون، چندین فراخوان‌ حکومتی و دعوت به راهپیمایی طرفداران جمهوری اسلامی با استقبال چندانی همراه نبوده. تصاویر ویدیویی منتشر شده از راهپیمایی امروز در تهران و شهرهای دیگر هم با وجود بسیج دستگاه‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی دولت، حاکی از استقبال کم از آن است.

حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه ایران هم دومین مقام دولتی بود که به سخنان شب گذشته جو بایدن واکنش نشان داد و آن را «ریاکارانه» خواند.

او در توییتی نوشت: «آقای بایدن، رفتار ریاکارانه و حمایت از داعش را متوقف کنید.»

آقای امیرعبدالهیان همچنین آمریکا را به «ترویج خشونت و ترور» متهم کرد و نوشت: «كاخ سفيد كه به شكل فزاينده‌ای در اغتشاشات اخیر ايران ، مروج خشونت و‌ ترور شد، هم‌زمان برای توافق هسته‌ای تلاش می کند.»

صحبت‌های وزیر خارجه ایران در حالیست که او یک ماه پیش و زمانی که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بود، منکر اعتراضات و ضرب و شتم و مرگ معترضان شده بود وگفته بود که تصاویر منتشر شده از اعتراضات واقعیت ندارد.

تعداد کشته شدگان اعتراضات

ایران در هفت هفته گذشته و پس از کشته‌شدن مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشت گشت ارشاد دستخوش اعتراضات گسترده سراسری بود.

در این ۴۹ روز براساس آمار نهادهای حقوق بشر دست کم ۲۵۳ نفر کشته شده‌اند که حداقل ۳۴ نفر از آنان کودک بوده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران از انتشار آمار رسمی کشته‌شدگان خودداری می‌کند و گزارش‌های بسیاری منتشر شده که خانواده‌های کشته‌شدگان تحت فشار نهادهای امنیتی هستند تا درباره کشته‌شدگان اطلاع‌رسانی نکنند.

آمریکا و آلبانی روز چهارشنبه جلسه‌ای غیررسمی در شورای امنیت سازمان ملل برای برجسته کردن سرکوب معترضان توسط دولت ایران برگزار کردند.

در این جلسه غیررسمی بسیاری از دیگر اعضای شورای امنیت تلاش کردند وضعیت در ایران را غیرقابل قبول و در تضاد کامل با منشورهای جهانی حقوق بشر نشان دهند، اما چین و روسیه – دو عضو دایم شورای امنیت – ضمن حمایت قاطع از تهران، آمریکا را به استفاده ابزاری از شورای امنیت متهم کردند.

این جلسه با سخنرانی جاوید رحمان، گزارشگر ویژه ایران در سازمان ملل متحد آغاز شد که گفت: «هیچ حساب‌کشی برای این سرکوبگری حکومت ایران وجود ندارد. ماموران به خاطر سرکوب مردم هیچ مواخذه و تنبیهی نمی‌شوند. مهسا امینی امسال کشته شد و همه زنان و دختران به خاطر حجاب ناقص مجازات می‌شوند».

آقای رحمان گفت «گزارش‌های بی‌شماری آمده و نشان می‌دهد که هیچ مقام و ماموری مورد سرزنش قرار نمی‌گیرد. خانواده مهسا گزارش‌هایی را که حکومت ایران منتشر کرده قبول نکردند و آشکار است تحقیقاتی که درباره مرگ مهسا امینی انجام شده هیچ استاندار حداقلی ندارد»

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها