حمایت سازمان‌ها و چهره‌ها از توماج صالحی در روز تولد او

حمایت سازمان‌ها و چهره‌ها از توماج صالحی در روز تولد او

اخبار ویژه حقوق بشر در ایران نقض حقوق بشر

در روز تولد توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی که به «افساد فی الارض» متهم شده، توفانی توییتری در حمایت او به راه افتاده است. همچنین نام او در تجمع‌هایی که گفته می‌شود شنبه شب در نقاطی در تهران برگزار شد فریاد زده شد.

شنبه ۱۲ آذر همزمان با روز تولد آقای صالحی کمپینی با حمایت چهره ها و سازمان های حقوق بشر در حمایت از او در شبکه های اجتماعی به راه افتاد.

از جمله سازمان عفو بین الملل نوشت: «حداقل ۲۸ نفر در ایران ممکن است در ارتباط با خیزش مردمی با اعدام روبرو شوند. توماج صالحی خواننده رپ یکی از آنهاست که در ارتباط با موسیقی و پست های خود در شبکه های اجتماعی در اصفهان با محاکمه روبروست.»

کمپین حقوق بشر ایران هم بیانیه مشابهی منتشر کرد.

شاهزاده رضا پهلوی هم در توییتر نوشت: «توماج صالحی امروز در زندان ۳۲ ساله شد. او در کنار سامان یاسین، فرشاد رستمی، بهراد علی‌کناری و شماری دیگر از هنرمندان موسیقی ایران، زندانی جمهوری اسلامی هستند و بعضا با اتهامات واهی و سنگینی روبرو شده‌اند که می‌تواند به صدور حکم اعدام‌شان منجر شود. از همه موزیسین‌های جهان دعوت می‌کنم که خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط همکاران زندانی‌شان در ایران شوند.»

آقای صالحی روز یکشنبه ۸ آبان – ۳۰ اکتبر – به همراه دوستانش در گردبیشه در استان چهارمحال و بختیاری دستگیر شد.

اسدالله جعفری، رئیس کل دادگستری اصفهان روز ۶ آذر – ۲۷ نوامبر – گفت که کیفرخواست توماج صالحی به اتهام «افساد فی الارض» صادر و به دادگاههای عمومی و انقلاب ارجاع شده، اما هنوز جلسات دادگاه او برگزار نشده است.

آقای صالحی ویدئوهایی از خود در اعتراضات منتشر کرده بود.

توماج صالحی در سال های اخیر آهنگ های اعتراضی زیادی تولید کرده و از زمان شروع اعتراضات در روز ۲۶ شهریور – در واکنش به کشته شدن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز، در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد در تهران – هم کلیپ های رپ منتشر کرده است.

این اعتراضات با خشونت شدید نیروهای وابسته به حکومت ایران که آنها را «اغتشاش» توصیف می کند روبرو شده که صدها کشته به جا گذاشته است.

آقای صالحی درست چند روز پیش از بازداشت در مصاحبه ای با سی‌بی‌سی نیوز کانادا گفت که پست کردن ویدئوهای انتقادی از حکومت «سخت است چون خود را به هدفی برای نیروهای رژیم تبدیل می کنید.»

او گفت: «شما با مافیایی طرف هستید که حاضر است کل جهان را بکشد – اعم از انسان، حیوان و گیاهان – ولی قدرت دستش باشد، پول دستش باشد، سلاح دستش باشد.»

رئیس کل دادگستری اصفهان هفته پیش به خبرگزاری ایسنا گفت که توماج صالحی به «افساد فی‌الارض از طریق نشر اکاذیب به صورت گسترده به نحوی که باعث خسارات شده، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل و اداره دسته‌جات غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور، همکاری با دولت متخاصم علیه جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت آمیز متهم است.».

به گفته او بخشی از اتهامات توماج صالحی در دادگاه عمومی و بخشی دیگر در دادگاه انقلاب مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

آزاده بابادی دخترخاله توماج صالحی که ساکن لندن است به شبکه سی‌بی‌سی گفت می ترسد شواهد «ساختگی» برای محکومیت توماج در دادگاه تولید شود.

از زمان بازداشت آقای صالحی بسیاری از چهره های موسیقی ایران و سایرین از او حمایت کرده اند.

علی کریمی فوتبالیست سرشناس که او هم در حمایت از معترضان فعال است، هشدار داد که جان این خواننده رپ در خطر است. او در اینستاگرام با انتشار عکسی از توماج صالحی نوشت: «به جرم حقیقت گویی جانش در خطر است» و هشتگ زد «توماج صالحی را آزاد کنید».

«هیچکس» دیگر خواننده آهنگ های اعتراضی هم نوشت: « اعلام شده که اتهامی که به توماج زده شده افساد فی الارضه…این از خطرناک بودن اتهام کم نمی‌کنه…ج.ا کماکان سعی داره توماج رو به قتل برسونه…مثل محاربه، افساد فی الارض می‌تونه مجازاتش اعدام باشه…».علیرغم دستگیری توماج، حساب او در توییتر همچنان در حمایت از معترضان فعال است. بستگانش در خارج می گویند که کنترل این حساب پیشاپیش به آنها سپرده شده.

توماج صالحی بهمن‌ماه سال گذشته هم به حبس تعلیقی محکوم شده بود. در سال های اخیر آهنگ‌های «زندگی نرمال» و «سوراخ موش» او مورد استقبال گسترده قرار گرفته است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها