پیگرد قضایی به نمایندگان مجلس هم رسید و رستوران و طلافروشی علی دایی پلمب شد

اعتراضات ایران؛ اعتصاب در ۴۰ شهر، پیگرد قضایی به نمایندگان مجلس هم رسید و رستوران و طلافروشی علی دایی پلمب شد

اخبار ویژه حقوق بشر در ایران نقض حقوق بشر

معترضان در متروی صادقیه تهران شعارهای ضدحکومتی سر دادند

با نزدیک شدن به صدمین روز اعتراضات سراسری در ایران و در اولین روز از اعتصاب‌های سه روز آذرماه، دست کم در چهل شهر ایران اعتصاب برگزار شده است.

 مغازه‌داران در شهرهای بسیاری، از جمله تهران، کرمانشاه، رشت، تبریز و سنندج مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند و تصاویری از اعتصاب‌ها در شاهین‌شهر اصفهان، بابل، آبدانان و شیراز، زرقان مریوان، کامیاران و کازرون نیز منتشر شده است.

گزارش‌هایی نیز از اعتصاب نیروهای پیمانکاری شرکت آلومینیوم المهدی در بندرعباس و کارگران کارخانه سیمان دیزیچه در اصفهان منتشر شده است.

 همزمان دانشجویان معترض روز دوشنیه – ۱۴ آذر – در چند دانشگاه در تهران و قم تحصن کردند.

در حالی که از آغاز اعتراضات، ماشین سرکوب حکومت ایران به زور اسلحه، باتوم و بازداشت، تهدید، ارعاب و حتی کشتن معترضان، تلاش کرده مخالفان خود را آرام کند، قوه قضائیه روز دوشنبه در موضع‌گیری که در تضاد آشکار با استقلال دستگاه قضا بود، معترضان را متهم کرد «با تهدید» بازاریان را به پیوستن به اعتصاب مجبور می‌کنند. این موضع‌گیری در خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران و همچنین خبرگزاری دولت ایران – ایرنا – روز دوشنبه تکرار شد.

همزمان غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران به دادستان‌های کشور دستور داده است که از دستگاه امنیتی کشور بخواهند «عناصرتهدید کننده مردم شهروندان کسبه و کامیون داران را شناسایی و دستگیر کند.»

آقای اژه‌ای در حالی به صورت بخشنامه‌ای دستور بازداشت و دستگیری افراد نامشخص، و تعقیب محاکمه و مجازات آنها را داده است که بر اساس قانون «کشف و تعقیب جرایم و اجرای تحقیقات و صدو‌ر قرارهای تأمین و بازداشت موقت می‌‌باید مبتنی‌بر رعایت قوانین و با حکم و دستور قضایی مشخص و شفاف صورت گیرد و از اعمال هر‌گونه سلایق شخصی و سوء استفاده از قدرت و یا اعمال هر‌گونه خشونت و یا بازداشت‌های اضافی و بدو‌ن ضرو‌رت اجتناب شود.»

اعتراضات دانشجویی و شعارهای شبانه در روز و شب دوشنبه نیز مثل روزهای دیگر در شهرهای مختلف کشور برقرار بوده است.

 در قزوین معترضان شعارهای ضد حکومتی سرداده‌اند و دولت را به «بچه‌کشی» متهم کردند.

ده‌ها کودک در اعتراضات سراسری در ایران به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته‌ شده‌اند و چند معترض که زیر ۱۸ سال دارند در خطر صدور احکام بلند مدت و سنگین از جمله اعدام هستند.

روز دوشنبه در ادامه بازداشت‌های بی‌ضابطه در ایران، کانون نویسندگان ایران نیز از بازداشت دو عضو هیات دبیران خود خبر داد.

براساس این گزارش  صبح روز دوشنبه، حوالی ساعت ۷، نیروهای امنیتی با حمله به آپارتمان روزبه سوهانی، در منزل او را شکسته و با یورش به داخل خانه، این عضو هیات دبیران کانون را بازداشت کرده و به منطقه‌ای نامعلوم منتقل کرده‌اند.

نیروهای امنیتی به فاصله دو ساعت بعد به خانه‌ی آیدا عمیدی، شاعر و عضو دیگر هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران حمله بردند و به همان شیوه‌، با شکستن در آپارتمان و ایجاد رعب و هراس در میان همسایگان، او را نیز بازداشت کردند و تا این ساعت هیچ‌گونه اطلاعی از وضعیت این دو نفر وجود ندارد.

سروش مظفر مقدم، یکی از اعضای کانون نویسندگان ایران، که در حال حاضر در ترکیه اقامت دارد، به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «حکومت ایران تلاش می‌کند با بازداشت و حبس و بند نویسندگان در داخل و تهدید آنها در خارج از کشور اعتراضات سراسری در ایران را خاموش کند و به سرکوب جامعه مدنی بپردازد.»

به گفته آقای مظفر مقدم فشار بر نویسندگان و روشنفکران ایرانی تازه نیست و سال‌ها وجود داشته، «اگرچه از سال ۱۳۹۸ تشدید شده و در حال حاضر به جز روشنفکران عضو کانون، بسیاری از نویسندگانی که عضو این کانون نیستند نیز در نقاط مختلف کشور در بازداشتگاه‌ها در شرایطی مخوف زندانی‌اند.»

آقای مظفر مقدم گفت «دست کم ۲۰۷ نفر از شاعران، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، هنرمندان و فعالان مدنی یا در بازداشت هستند و یا در کشورهایی مثل ترکیه زیر شمشیر تهدید حکومت ایرانند.»

کانون نویسندگان ایران گفته است مسئولیت هرگونه گزندی به جان روزبه سوهانی و آیدا عمیدی‌ بر عهده‌ی نیروهای سرکوبگر امنیتی است.

حدود یک سال پیش در دی‌ماه سال ۱۴۰۰، بکتاش آبتین، شاعر، کارگردان و برنده جایزه جهانی آزادی قلم، و عضو کانون نویسندگان ایران، در پی عدم رسیدگی به موقع درمانی در زندان جان خود را از دست داد.

در کنار بازداشت نویسندگان و روشنفکران، معترضان و خانواده‌های آنها، حالا کار به فشار به معدود نمایندگان مجلسی رسیده که در پارلمان کشور به دنبال انعکاس وضعیت اعتراضات در روایتی متفاوت از روایت حکومتی هستند.

روز دوشنبه سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس می‌گوید پرونده پنج نماینده مجلس به دلیل «ایجاد تشنج و تحریک احساسات» در دست بررسی است.

 موسی غضنفرآبادی گفته است هم هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و هم قوه قضاییه «حرف‌ها، توییت‌ها، صحبت‌ها و پیام‌هایی که به اغتششات دامن می‌زند را پیگیری می‌کنند» و «نمایندگان نباید اظهاراتی را بیان کنند که همانند اظهارات افرادی است که از رادیو بی‌بی‌سی و اینترنشنال تکرار می‌شود.»

این سخنگوی هیات تظارت بر رفتار نمایندگان گفته است درباره این پنج نفر «از قوه قضاییه استعلام شده اما هنوز تصمیم‌گیری نشده است.»

هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در سال ۹۱ بعد از ۱۵ ماه جنجالی و کش وقوس، به دستور علی خامنه‌ای رهبر ایران و علیرغم انتقادات درباره  محدود کردن اختیارات نمایندگان و آزادی عمل آنها برای اجرای وظایفشان تصویب شد.

مهدی کروبی رئیس سابق مجلس تشکیل این هیات را معادل تبدیل شدن نمایندگان به «نوکر قدرت» دانسته بود.

رئیس قوه قضاییه بارها از جمله روز دوشنبه از مسئولان قضایی خواسته «کسانی را که با پیام‌های دروغین و کذب مردم را تحریک یا نگران کرده یا حرفی می‌زنند و ادعایی بدون سند دارند که موجب تشویش اذهان می‌شوند، با سرعت فرا بخوانند.»

همراهی علی دایی با اعتصابات به پلمب طلافروشی و رستوران او منجر شد

به گزارش رسانه‌های وابسته به حکومت ایران، رستوران و مغازه جواهرفروشی علی دایی، پیشکسوت فوتبال ایران به دلیل همراهی با اعتصابات سه روزه در ایران پلمب شده است.

این مغازه‌ها در روزهای اخیر اعلام کرده بودند که در روزهای ۱۴ تا ۱۶ آذرماه همزمان با فراخوان اعتصابات سراسری تعطیل خواهند بود.

علی دایی از زمان آغاز اعتراضات پس از کشته شدن مهسا امینی، از معترضان حمایت کرده است.

او در یکی از آخرین پست‌های خود به زندگی سوکراتس، اسطوره فوتبال برزیل پرداخته و فعالیت‌های مدنی او را به عنوان یک اسطوره جهان ورزش و قهرمان مردمی برای مخاطبان میلیونی صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته بود.

در مهر ماه او در واکنش به گزارش‌ها از مرگ یک دانش‌آموز دختر در اردبیل و ضرب و شتم و دستگیری دانش‌آموزان در این شهر گفته بود «سکوت خیانت است.»

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x