بدری خامنه‌ای خواهر رهبر جمهوری اسلامی، از او و حکومت اعلام برائت کرد

بدری خامنه‌ای خواهر رهبر جمهوری اسلامی، از او و حکومت اعلام برائت کرد

اخبار ویژه حقوق بشر در ایران نقض حقوق بشر
از راست: شیخ علی تهرانی، ناشناس، بدری حسینی خامنه‌ای

بدری حسینی خامنه‌ای، خواهر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، بر اساس نامه‌ای که پسرش در فرانسه منتشر کرده با انتقاد از «خلافت مستبدانه» علی خامنه‌ای برادرش، از او اعلام برائت کرده است.

بدری حسینی خامنه‌ای که مقیم ایران است، در نامه خود نوشته است «برادرم صدای مردم ایران را نمی‌شنود و به نادرستی صدای مزدوران و جیره خوارانش را صدای مردم ایران‌ می‌شمارد و آنچه برازنده خودش می‌باشد را به مردم غیور و ستمدیده ایران اطلاق می‌کند».

در این نامه که محمود مرادخانی فرزند او در حساب کاربری‌اش در توییتر منتشر کرده است، بدری حسینی خامنه‌ای نوشته: «من به عنوان وظیفه انسانی خود سالها پیش بارها و بارها صدای حق‌طلبی مردم را به گوش برادرم علی خامنه‌ای رساندم ولی پس از آنکه دیدم ‌گوش شنوایی ندارد و راه خمینی را در سرکوب و کشتار مردم‌ بی گناه ادامه می‌دهد با او قطع رابطه کردم.»

او ضمن حمایت از اعتراضات ضدحکومتی، خطاب به سپاه پاسداران نوشته «پاسداران و مزدوران علی خامنه‌ای باید هر چه زودتر اسلحه‌هایشان را زمین‌گذاشته و به مردم ‌بپیوندند قبل از آنکه خیلی دیر شود.»

بدری حسینی خامنه‌ای نوشته «باورم بر اين است که رژيم جمهوری اسلامی خمينی و علی خامنه ای به جز درد و رنج و ظلم برای ايران و ايرانيان ارمغانی ديگر نداشته است.»

«دستگیری خشن خواهرزاده علی خامنه‌ای»

در این نامه آمده «وقتی که دختر من را با خشونت دستگیر می‌کنند، مشخص است که هزاران برابر خشونت بر دختران و پسران مظلوم دیگران اعمال می‌‌دارند».

‌فریده مرادخانی خواهرزاده علی خامنه‌ای که اکنون در زندان است در ویدیویی که پیش از بازداشتش منتشر شده، با مقایسه رهبر جمهوری اسلامی ایران با «هیتلر و موسولینی»، از نهادهای بین‌المللی خواست در قبال حوادث ایران بی‌تفاوت نباشند.

اکنون بدری خامنه‌ای درباره دستگیری دخترش نوشته «دخترم فریده نیز در طی بيست سال گذشته با فعالیت‌های مدنی و حقوق بشری و حمایت از زندانیان سیاسی و خانواده هایشان و تلاشش برای نجات اعدامیان هرگونه سختی و زندانی را تحمل کرده است.»

بدری خامنه‌ای در ادامه نوشته «در چهار دهه گذشته مادران بسیاری در طول چهار دهه گذشته داغدار شدند.»

ایران پس از کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی زن کرد ایرانی که در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران بود، هفته‌هاست که شاهد اعتراضات ضد حکومتی است.

بنابر اعلام نهادهای حقوق بشری، تاکنون دستکم ۱۴ هزار نفر بازداشت و ۴۰۰ نفر کشته شده‌اند. حکومت ایران کشته شدن ۲۰۰ نفر را تایید کرده است.

او در بخش دیگری از نامه نوشته است «مخالفت و مبارزه خانواده ما با این نظام جنایتکار تنها چند ماه پس از انقلاب شروع شد، چرا که جنایات این نظام و سرکوب هر صدای مخالف و زندانی‌کردن فرهیخته‌ترین و دلسوزترین جوانان این سرزمین و شدیدترین شکنجه‌ها و اعدام‌های وسیع از همان ابتدا شروع شد.»

سابقه مخالفت بدری خامنه‌ای و شیخ علی تهرانی با حکومت

بدری حسینی خامنه‌ای همسر علی مرادخانی ارنگه معروف به شیخ علی تهرانی بود که مهرماه امسال در ۹۶ سالگی در تهران درگذشت.

شیخ علی تهرانی پس از انقلاب عضو مجلس خبرگان قانون اساسی و از مقامات قضایی بود، اما اختلاف او با محمد حسینی بهشتی، اکبر هاشمی رفسنجانی و علی خامنه‌ای در آستانه نخستین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۵۸ بالا گرفت و نهایتا به مخالفت او با جمهوری اسلامی انجامید.

مخالفت او با حکومت تا جایی بالا گرفت که سال ۱۳۶۳ به عراق گریخت و در آنجا تقاضای پناهندگی سیاسی کرد. یک سال بعد، بدری خامنه‌ای، همسر او و خواهر آیت‌الله خامنه‌ای به همراه فرزندان‌شان به او در بغداد پیوست.

اکبر هاشمی رفسنجانی در روزنوشت ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۴ نوشته است: «آقای خامنه‌ای با ناراحتی، خبر فرار خواهرشان را با پنج فرزندش، از کشور دادند. از ترکیه اطلاع رسیده است که او اکنون در ترکیه است ولی می‌‏خواهد به عراق برود..»

علی تهرانی یک روز پس از انتصاب آقای خامنه‌ای به امامت جمعه تهران در ۲۵ دی ۵۸ در نامه‌ای تند به آیت‌الله خمینی، برادر زنش را فردی «جاه‌طلب» خواند که «نه معلومات در خور ذکری دارد و نه سابقۀ تقوایی مستحکم».

در واکنش علی خامنه‌ای در مصاحبه با روزنامه کیهان علی تهرانی را «ساده لوح» خواند و گفت «در این زمینه من خودم را بزرگتر از آن می‌دانم که به این اتهامات واهی پاسخی بگویم».

مخالفت‌های شیخ علی تهرانی با جمهوری اسلامی ایران و مشخصا خود آقای خامنه‌ای تا سال‌ها پس از رهبری او ادامه داشت و در سال ۱۳۷۳ که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مرجعیت آیت‌الله خامنه‌ای را تایید کرد، به شدت به آن حمله کرد.

یک سال بعد او و همسرش خود را در پاسگاه مرزی تسلیم نیروهای ایرانی کردند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها