رسانه‌های آمریکایی: فرانسه یک محموله تسلیحاتی ایران را که در راه یمن بود، توقیف کرده است

اخبار ویژه اخبار ایران و جهان
نیروهای آمریکایی این تصویر را از تسلیحات توقیف شده منتشر کرده‌اند
رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقام‌های نظامی این کشور گزارش داده‌اند که نیروی دریایی فرانسه حدود دو هفته پیش یک محموله تسلیحاتی را که از ایران برای یمن ارسال شده بود، توقیف کرده‌ است.

«ستاد فرماندهی آمریکا» یا «سنتکام» که مسئولیت فعالیت نظامیان این کشور را در خاورمیانه برعهده دارد نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که این کشور به یکی از «متحدانش» کمک کرده است تا تسلیحات ارسال شده از سوی ایران را توقیف کند.

در بیانیه «سنتکام» اشاره‌ای به نام کشوری که این عملیات را انجام داده نشده است. اما شبکه‌ خبری سی‌ان‌ان گزارش داده که یکی از مقام‌های «سنتکام» تایید کرده که این کشور، فرانسه است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه وال‌استریت ژورنال هم نوشته‌اند که کشور مورد اشاره «سنتکام»، فرانسه است.

فرانسه هنوز به انتشار این خبر واکنشی نشان نداده و نیروی دریایی این کشور، توقیف این محموله را تایید نکرده است.

در بیانیه «سنتکام» آمده است که در این محموله سه هزار تفنگ، بیش از نیم میلیون فشنگ و ۲۳ موشک هدایت‌شونده ضدتانک توقیف شده است.

این یکی دیگر از تصاویری است که توسط سنتکام از تسلیحات توقیف شده منتشر کرده است

توضیح تصویر،

این یکی دیگر از تصاویری است که سنتکام از تسلیحات توقیف شده منتشر کرده است

بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، ارسال سلاح برای گروه حوثی‌های یمن ممنوع است.

«سنتکام» می‌گوید که آمریکا و متحدانش موفق شده‌اند در دو ماه گذشته، از رسیدن پنج هزار تفنگ و یک میلیون و ۶۰۰ هزار فشنگ به یمن جلوگیری کنند.

ایران هرگز اتهام ارسال سلاح به یمن را نپذیرفته است.

پیشتر روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داده بود که نیروهای فرانسوی کشتی حامل تسلیحات ایرانی را در سواحل یمن متوقف کرده‌اند. اما در بیانیه «سنتکام» آمده که این محموله در دریای عمان توقیف شده است.

در این بیانیه همچنین آمده که این محموله در روز ۱۵ ژانویه (۲۵ دی‌ماه) توقیف شده است.

سی‌ان‌ان به نقل از تام هاکینز، سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس (ناوگان پنجم) گزارش داده که کنترل محموله تسلیحاتی توقیف شده به نیروهای آمریکایی واگذار شده است.

این رسانه همچنین گزارش داده که «کمک» آمریکا برای توقیف این تسلیحات، به اشتراک گذاشتن اطلاعات بوده و چنانکه آسوشیتدپرس نوشته، در نهایت «نیروهای ویژه فرانسه» کشتی مورد نظر را متوقف و بازرسی کرده‌اند.

گروه «انصارالله» که به حوثی‌های یمن مشهور هستند، رابطه نزدیکی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داردتوضیح تصویر،
گروه «انصارالله» که به حوثی‌های یمن مشهور هستند، رابطه نزدیکی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارد

این خبر در حالی منتشر شده که ایران از سوی کشورهای غربی متهم است به روسیه در جنگ اوکراین کمک می‌کند و این مساله به تنش میان ایران و غرب افزوده است.

شبه‌نظامیان حوثی یمن در جنگ با دولت مرکزی این کشور هستند که از حمایت نظامی عربستان برخوردار است.

در هفته اخیر، خبرهایی درباره تلاش‌های برای برپایی دور ششم مذاکرات ایران و عربستان منتشر شد و وزیر خارجه عراق گفت که بغداد در تدارک برنامه‌ریزی برای ملاقات وزرای خارجه دو کشور است.

اتهام حمایت نظامی ایران از حوثی‌های یمن یکی از چندین مساله اصلی اختلاف‌آفرین میان تهران و ریاض است.

ریاض می‌گوید که تسلیحات پیشرفته ایرانی، از جمله موشک‌های بالستیک و پهپادهای انتحاری موجب شده‌اند تا حوثی‌ها توانایی نظامی آسیب زدن به عربستان را پیدا کنند.

ایران می‌گوید که از حوثی‌های یمن به شکل معنوی حمایت می‌کند. این گروه شبه‌نظامی در تهران نمایندگی دارد و در تبلیغات سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بخشی از «محور مقاومت» توصیف می‌شود.

«محور مقاومت» عنوانی غیررسمی برای شبکه‌‌ای از گروه‌های شبه‌نظامی اسلامگرا در سراسر خاورمیانه است که از حمایت تهران برخوردارند و زیر چتر سپاه پاسداران، بخشی از یک ائتلاف غیرمتمرکز نظامی – سیاسی محسوب می‌شوند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها