اعتراضات ایران؛ محاکمه آرمیتا عباسی «یکشنبه برگزار می‌شود»

اعتراضات ایران؛ محاکمه آرمیتا عباسی «یکشنبه برگزار می‌شود»

نقض حقوق بشر اخبار ویژه حقوق بشر در ایران
حمید عباسی پدر آرمیتا در اینستاگرام نوشت که با گذشت حدود ۱۰۰ روز از بازداشت هنوز اطلاعی از اتهامات دخترش ندارد

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات ایران می‌گوید که محاکمه آرمیتا عباسی، که مهر ماه گذشته بازداشت شد، قرار است روز یکشنبه شروع شود. گزارش می‌شود که خانم عباسی هدف «خشونت جنسی» بوده، اتهامی که حکومت ایران رد می‌کند.

به نوشته این کمیته خانم عباسی هم‌اکنون در زندان کچویی کرج زندانی است و از صدور قرار وثیقه و آزادی موقت او جلوگیری شده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر کمپینی را در حمایت از او به راه انداخته‌اند. بسیاری از آنها پیام‌هایی با این مضمون منتشر کردند: «فردا روز دادگاه دختر رنگین کمونیه انقلابمونه. امشب اسمشو صدا بزنیم.»

قاضی دادگاه بارها وکلای پیشنهادی خانواده عباسی را رد کرده است.

با این حال محمد اسماعیل‌بیگی، که موفق شده بود وکالت خود برای آرمیتا عباسی را به تایید دادگاه برساند، روز دوم بهمن – ۲۲ ژانویه – اعلام کرد درخواست ملاقات او با موکلش بعد از چهار روز هنوز اجابت نشده و از پرونده استعفا می دهد.

او در حساب توئیتری خود نوشت با توجه به زمان باقی‌مانده تا محاکمه موکلش، امکان دفاع مطلوب از آرمیتا عباسی از او گرفته شده است و در نتیجه او از وکالت خانم عباسی استعفا می‌دهد.

مادر خانم عباسی که او هم پیش‌تر اعلام کرده بود زمان دادگاه دخترش ۹ بهمن تعیین شده، در حساب اینستاگرامش نوشت توضیحات وکیل آرمیتا برای او قانع‌کننده است.

درحالی که رئیس دیوان عالی ایران اخیرا در دانشگاه امام صادق گفته بود همه معترضان حق داشتن وکیل تعیینی را دارند، شماری از وکلای دادگستری می‌گویند با وجود این صراحت قانونی از پذیرش وکالت‌نامه‌ آنها در محاکم دادگاه انقلاب خودداری می‌شود.

حمید، پدر آرمیتا عباسی، ده روز پیش گفت که با گذشت حدود ۱۰۰ روز از بازداشت دخترش هنوز اطلاعی از اتهامات علیه او ندارد. او در یک استوری در اینستاگرام نوشت که او هیچگونه دسترسی به پرونده دخترش ندارد و وکیل انتخابی آنها نیز پذیرفته نشده است.

آقای عباسی نوشت: «با این‌ همه محرومیت و بی‌اطلاعی چگونه می‌توانم دفاع عادلانه‌ای برای دختر عزیزم فراهم کنم؟»

گفته می‌شود آرمیتا عباسی نزدیک به یک ماه پس از شروع تظاهرات در زادگاهش در کرج دستگیر شد. قوه قضائیه زمان بازداشت او را ۲۵ مهرماه اعلام کرده است.

بازداشت آرمیتا عباسی بسیار خبرساز بود. شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی از اعمال «وحشیانه» ‌نیروهای امنیتی در این پرونده خبر داده است.

حکومت ایران در بیانیه‌ای او را یک «لیدر اغتشاشات» توصیف کرده و پلیس مدعی شده بود در آپارتمانش «۱۰ کوکتل مولوتف» کشف کرده است. سازمان های حقوق بشر می‌گویند که بسیاری از اتهاماتی که علیه معترضان مطرح می‌شود زیر فشار یا «شکنجه» گرفته شده و اعتباری ندارد.

حکومت ایران از اعتراضات ضدحکومتی که بعد از کشته شدن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز، در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد – در روز ۲۵ شهریور – شروع شد به عنوان «اغتشاش» نام می‌برد.

به گزارش سی‌ان‌ان آرمیتا عباسی در ۲۶ مهرماه همراه با ماموران لباس شخصی به بیمارستان امام علی کرج منتقل شد. در این گزارش آمده که «او به شدت می‌لرزید و موهای سرش را تراشیده بودند.»

سی‌ان‌ان گفت که این اطلاعات را چهار تا پنج پزشک تایید کرده‌اند.

سی‌ان‌ان در گزارش خود به نقل از منابع خود نوشت که به او «تجاوز» شده و او به هنگام انتقال به بیمارستان با مشکل «خونریزی» مواجه بوده است. یکی از اعضای کادر پزشکی در یکی از پیام‌ها نوشته است «مردان لباس شخصی اصرار داشتند که دکتر تایید کند تجاوز مربوط به قبل از دستگیری بود».

اما حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز، گفته که «ادعای تجاوز از اساس دروغ است».

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها