هواپیمای حامل خانواده علی دایی «با دستور مقام قضایی و شورای امنیت کشور وادار به فرود در کیش شده»

هواپیمای حامل خانواده علی دایی «با دستور مقام قضایی و شورای امنیت کشور وادار به فرود در کیش شده»

حقوق بشر در ایران چندرسانه ای نقض حقوق بشر
علی دایی: خدا را شکر می‌کنم که هواپیمایشان مورد اصابت موشک‌های دشمن قرار نگرفت

مدیر روابط عمومی هواپیمایی ماهان گفته است که نشاندن پرواز دوبی در جزیره کیش برای پیاده کردن همسر و دختر علی دایی، به «دستور مقام‌های قضایی» بوده و «طبق پروتکل‌های امنیتی کشور» انجام شده است.

امیرحسین ذوالانواری به سایت خبری «رویداد ۲۴» گفت که هواپیمایی ماهان ملزم به اجرای دستور بوده و «اگر قرار باشد نهادی جوابگو باشد، این سازمان هواپیمایی کشوری و نهاد‌های بالادستی کشور هستند.»

روز دوشنبه پنج دی مقا‌م‌های امنیتی یک پرواز شرکت هوایی ماهان به مقصد دوبی را مجبور به نشستن در فرودگاه کیش کردند تا از خروج مونا فرخ‌ آذری و نورا دایی، همسر و دختر علی دایی از کشور جلوگیری کنند.

هنوز هیچ نهاد رسمی درباره دلیل این اقدام توضیحی نداده و اخبار و اطلاعات متناقضی درباره این تصمیم و مرجع آن منتشر شده است.

علی دایی از جمله چهره‌های مشهوری است که از اعتراضات سراسری مردم ایران پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد حمایت کرده است.

چه کسی دستور داده؟

قوه قضاییه گفته است که هیچ اطلاعیه‌ای درباره ممنوع‌الخروج بودن خانواده علی دایی، ستاره سابق فوتبال ایران منتشر نکرده و گزارش رسانه‌های حکومتی دیگر درباره این موضوع را رد کرده است.

بعضی رسانه‌ها به نقل از روابط عمومی قوه قضاییه گزارش داده بودند که «همسر علی دایی به دلیل همراهی با اغتشاشات و تحریک به اعتصاب» ممنوع‌الخروج شده بود و باید پیش از خروج به مقام‌های مربوط گزارش می‌داد.

این در حالی است که خانم فرخ‌ آذری و دخترش به صورت عادی و با همراه داشتن پاسپورت در «فرودگاه امام خمینی» سوار هواپیما شده بودند و پلیس گذرنامه مانع از خروج آنها نشده بود.

اما پرواز آنها در اقدامی که بسیاری آن را «عجیب و بی‌سابقه» می‌‎دانند، مجبور به فرود در جزیره کیش شد تا همسر و دختر آقای دایی را از خروج از کشور منع شوند.

مدیر روابط عمومی خطوط هوایی ماهان گفته است که دستور نشاندن هواپیما «از طریق امنیت فرودگاه به دست برج مراقبت می‌رسد و برج مراقبت خلبان را وادار می‌کند در اولین فرودگاه بنشیند».

به گفته آقای ذوالانواری این اقدام به دستور مقام قضایی و شورای امنیت کشور صورت گرفته است.

علی دایی: خدا را شکر که هواپیمایشان هدف موشک‌های دشمن قرار نگرفت

علی دایی با انتقاد شدید از نشاندن هواپیمای حامل همسر و دخترش در کیش، گزارش رسانه‌های حکومتی را درباره وجود محدودیت برای‌ خروج همسرش از کشور را رد کرده و گفته است «این که همسر بنده ممنوع‌الخروج بوده و باید پیش از اقدام به سفر این مطلب را اطلاع می‌داده کذب محض است. نه برای من نه برای همسرم تا امروز از قوه‌قضائیه ابلاغ یا اس‌ام‌اس با این مضمون که ممنوع‌الخروج هستیم، نیامده است.»

او که خود به دلیل حمایت از اعتراضات، پیش از سفر به ترکیه گذرنامه‌اش در فرودگاه اما خمینی ضبط شده بود به سایت تابناک گفت «اگر همسرم مشکل ممنوع‌الخروجی داشت، پلیس کنترل گذرنامه فرودگاه گذرنامه‌اش را ضبط و اجازه سوار شدن به هواپیما و خروج از مرز هوایی را به او نمی‌دادند.»

رد شدن از پست Twitter, 1

اجازه نشان دادن محتوای Twitter را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Twitter است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Twitter را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی “موافقت و ادامه”‌کلیک کنید.

علی دایی همچنین گفته «خدا را شکر می‌کنم که هواپیمایشان مورد اصابت موشک‌های دشمن قرار نگرفت.» اشاره طعنه‌آمیز آقای دایی به سرنگون شدن هواپیمای مسافری اوکراین با دو موشک سپاه پاسداران در دی ماه سال ۱۳۹۸ است که در آن ۱۷۶ نفر کشته شدند.

حامد اسماعیلیون، که دختر و همسرش را در آن پرواز از دست داد، در واکنش به اتفاقی که برای خانواده آقای دایی افتاد، ایکائو (سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری) را خطاب قرار داده و با انتقاد از عملکرد این سازمان درباره هواپیمای اوکراینی، از مدیران آن پرسیده است «آیا می‌دانید دیروز چه اتفاقی برای پرواز ۰۶۳ هواپیمایی ماهان افتاد؟»

آقای دایی اخبار و شایعات درباره قصد همسر و دخترش برای سفر به آمریکا از طریق دوبی را رد کرده و تصاویر بلیت رفت و برگشت آنها را در اختیار سایت تابناک گذاشته است.

فرود اجباری پرواز ماهان برای ممانعت از خروج همسر و دختر علی دایی انتقادهای زیادی به دنبال داشته است.

از جمله امیر رضا خادم، کشتی‌گیر پیشکسوت و رئیس پیشین فدراسیون کشتی ایران، با انتشار پستی انتقادی در اینستاگرام نوشته آخرین باری که چنین اتفاقی روی داده در جریان عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی بوده است.

بسیاری اتفاق روز دوشنبه و فرود اجباری پرواز ماهان را با واقعه‌ای که به دستگیری عبدالمالک ریگی، رهبر گروه «جندالله» در اسفند سال ۱۳۸۸ مقایسه و ابراز تعجب کرده‌اند.

واکنش رسانه‌های بین‌المللی

خبر بازگرداندن همسر و دختر علی دایی، پیشکسوت فوتبال ایران، انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است.

شبکه «اسکای» نوشته است که «یک فوتبالیست رکورد شکن ایرانی که از سرکوب معترضان ضد رژیم توسط حکومت انتقاد کرده گفته است که از خروج خانواده‌اش از کشورش جلوگیری شده است».

این شبکه افزوده است که علی دایی که قبل از کریستیانو رونالدو، با ۱۰۹ گل برای تیم ملی ایران، رکوردار گل در جهان بود، گفته است که همسر و دخترش پس از تغییر مسیر پروازشان بازجویی شدند.

شبکه الجزیره نیز از علی دایی با عنوان «اسطوره فوتبال ایران» نام برده و تغییر مسیر هواپیما به خاطر سفر همسر و دختر او را گزارش کرده است.

این شبکه نوشته است «دایی که دوران درخشان او شامل شرکت در پیروزی ۲-۱ ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ برابر آمریکا بود گفته است که به خاطر حمایت از اعتراضات پس از مرگ [مهسا] امینی، هدف تهدید قرار گرفته است».

سرویس جهانی بی‌بی‌سی، شبکه تلویزیونی آی‌تی‌وی بریتانیا، شبکه تلویزیونی آر‌تی‌ای جمهوری ایرلند نیز این خبر را پوشش داده و به تحلیل آن پرداخته‌اند.

در کانادا، کانال تلویزیونی فرانسه زبان تی‌اف‌آی در کنار سایر رسانه‌ها این خبر را منعکس کرده است. در فرانسه، نه تنها رسانه‌های عمده، بلکه نشریات کوچکتر و محلی ازجمله روزنامه اوئست-فرانس، هم به این موضوع پرداخته‌اند.

نشریه آلمانی زبان فوکوس آنلاین در گزارشی با عنوان «رژیم ملاها هواپیمای خانواده فوتبالیست حرفه‌ای سابق باشگاه بایرن را مجبور به فرود کرد» ماجرا را گزارش کرده است.

شمار دیگری از نشریات آلمانی هم از جمله تولا، اسپورت دویچه، برلینر کوریر، اشپیگل و اکثر رسانه‌های ورزشی آلمان این خبر را همراه با تفسیرهایی حاکی ابراز نارضایی و تعجب منتشر کرده‌اند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها