حکومت ایران می‌گوید هادی چاکسری و علی فاضلی «بسیجی بودند»؛ نزدیکان آنها تکذیب کرده‌اند

حکومت ایران می‌گوید هادی چاکسری و علی فاضلی «بسیجی بودند»؛ نزدیکان آنها تکذیب کرده‌اند

نقض حقوق بشر حقوق بشر در ایران
علی فاضلی (راست) و هادی چاکسری

سه روز بعد از انتشار فیلمی از تیر خوردن دو مرد جوان در آمل که مقام‌های جمهوری اسلامی آنها را از «اعضای بسیج» معرفی کردند، حالا نزدیکان این دو نفر به بی‌بی‌سی گفته‌اند که هادی چاکسری و علی فاضلی «عضو این نهاد حکومتی نبودند.» آنها روز جمعه در قطعه شهدای آمل و با حضور دوربین‌های رسانه‌های حکومت به خاک سپرده شدند.

پیش‌تر هم حکومت ایران برخی از کشته‌شدگان در اعتراضات سال‌های گذشته را به‌عنوان نیروی بسیج و حکومتی معرفی کرده بود از جمله صانع ژاله و محمد مختاری از دانشجویان هوادار جنبش سبز که در سال ۱۳۸۹ کشته شدند.

خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی، پنج‌شنبه گذشته فیلمی تقطیع‌شده منتشر کرد که نشان می‌داد به رهگذری در حال عبور از خیابانی در شهرستان آمل شلیک می‌شود. او پهلویش را می‌گیرد و با فرار از صحنه سعی می‌کند خودش را نجات دهد. در این ویدئو به سمت هدف‌های دیگری هم چندین بار شلیک می‌شود.

مراسم تشییع هادی چاکسری و علی فاضلی
توضیح تصویر،مراسم تشییع هادی چاکسری و علی فاضلی

یکی از نزدیکان این رهگذر که مشخص شده هادی چاکسری، جوانی متولد ۱۳۷۱ بود، می‌گوید که «او نه در اعتراض‌ها شرکت داشت و نه بسیجی بود.»

این فرد که تا لحظاتی قبل از مرگ هادی همراهش بوده روایت می‌کند که او در «کافه مالت» در خیابان امام خمینی آمل کار می‌کرد.

به گفته او در غروب حادثه، «هادی برای خرید به داروخانه رفت و بعد هر چه به او زنگ زدیم، جواب نداد. فاصله داروخانه تا کافه کوتاه است و ما منتظر بودیم که برگردد. مرتب صدای تیراندازی می آمد. کرکره کافه را پایین کشیده بودیم که به مردم تیراندازی نشود.»

او می‌گوید تا حدود ساعت هشت شب متوجه شدند که هادی تیر خورده است: «از داروخانه برمی‌گشت که در مقابل بانک اقتصاد نوین به او شلیک شد. پهلویش را می‌گیرد و می‌دود به سمت بانک ملی. آنجا چند نفر از ماموران انتظامی و امنیتی ایستاده بودند. ولی تا آمبولانس از راه برسد و به بیمارستان منتقل شود، دیگر دیر شده بود.»

مدیر کافه مالت هم بعد از درگذشت هادی چاکسری در توییترش نوشت که: « هادی عزیزم… هیچ کس و هیچ چیزی نمی‌تونه خدشه‌ای به حقیقت و ذات پاک تو، حتی بعد از رفتنت وارد کنه.»

اشاره‌ای غیر مستقیم به بهره‌برداری مقام‌های حکومت در بسیجی خواندن او و حضورش در میان نیروهای سرکوبگر.

روح‌الله سلگی، معاون استاندار مازندران، شب حادثه در مصاحبه‌ای با برنامه «جهان‌آرا»، که در شبکه تلویزیونی افق وابسته به سپاه پاسداران پخش می‌شود، گفته بود که هادی چاکسری و علی فاضلی «به فاصله ده دقیقه توسط یک اسلحه کمری از پشت تیر خوردند و جانشان را از دست دادند.»

اما در ویدیویی که خبرگزاری‌های نزدیک به نهادهای امنیتی و حکومتی منتشر کرده‌اند، تصویری از علی فاضلی دیده نمی‌شود.

یکی از دوستان آقای فاضلی که معاون استاندار مازنداران او را متولد سال ۱۳۶۳ معرفی کرده، می‌گوید که «علی را در خیابان آفتاب سه و وقتی تنها بود با تیر زدند.»

دوستانش می‌گویند که او در اعتراض‌های اخیر حضور داشت و در استوری‌های اینستاگرامش پست‌هایی در حمایت از معترضان می‌گذاشت.

پست‌های اینستاگرام علی فاضلی که نشان می‌دهد از اعتراضات حمایت می‌کرده

در ویدیویی که به دست بی‌بی‌سی رسیده ولی برای حفظ امنیت فرستنده آن قادر به انتشارش نیستیم، برادر علی فاضلی در بیمارستان ۱۷ شهریور آمل، کنار پیکر بی‌جان او ایستاده و در حالی که علیه مقامات شعار می‌دهد می‌گوید: «تا نیم ساعت قبل از حادثه با برادرش در تماس بوده و قرار شب‌نشینی گذاشته بودند.»

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه، ساعتی بعد از این حادثه مصاحبه‌ای تصویری با پدرش منتشر کرد که می‌‌گفت پسرش «در حال بازگشت از باشگاه ترور و شهید شده است‌.»

اما دوستان علی فاضلی گفته‌اند خانواده او تحت فشار بوده‌اند تا بپذیرند که او از اعضای بسیج بوده است.

یکی دیگر از دوستان خانوادگی آقای فاضلی می‌گوید: «خواهر و برادر علی ساعت‌های طولانی در جلسه شورای تامین استان بوده‌اند و در نهایت نتوانستند که مقاومت کنند.»

به این ترتیب، این دو نفر «از اعضای بسیج مردمی و از قربانیان عملیات تروریستی» معرفی شدند.

مقام‌های ایران وعده انتقام سخت از ضارب یا ضاربان آنها داده‌اند و پوسترهایی از «شهادت» آنها منتشر کردند.

با این حال روایت نزدیکان و همشهریان آنها متفاوت با روایت‌های رسمی است.

بیشتر بخوانید:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها