اعتراضات ایران؛ گزارش‌ها از اخراج خواهر جواد حیدری از کار و اخراج خواهر مجیدرضا رهنورد از دانشگاه

اعتراضات ایران؛ گزارش‌ها از اخراج خواهر جواد حیدری از کار و اخراج خواهر مجیدرضا رهنورد از دانشگاه

اخبار ویژه نقض حقوق بشر

بر اساس گزارش‌ها از ایران خواهر جواد حیدری از کشته شدگان اعتراضات اخیر، از کار برکنار و خواهر مجیدرضا رهنورد از معترضان اعدام شده، از دانشگاه اخراج شده است.

دور جدید اعتراضات در ایران از اواخر شهریور در اعتراض به مرگ مهسا امینی شهروندن ۲۲ ساله در زمان بازداشت توسط گشت ارشاد آغاز شد. از زمان سرکوب اعتراضات صدها نفر کشته و چهار معترض زندانی به دار آویخته شدند.

فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری، یکی از کشته‌شدگان اعتراضات، در توییتر خود خبر از اخراج از محل کارش را منتشر کرده و نوشته این اتفاق در حالی افتاده که از او در سال گذشته و در تابستان امسال به عنوان «کارمند نمونه» تقدیر شده بود.

خانم حیدری کارمند سازمان نقشه برداری بوده است. او تصویری از حکم خاتمه قراردادش را در توییتر منتشر کرده که به امضای مدیرکل سازمان نقشه برداری رسیده است. تاریخ این نامه مربوط به ۲۱ اسفند امسال است و در آن نوشته شده که رابطه استخدامی او با سازمان نقشه برداری کشور از ۱۵ آذر به پایان رسیده است.

فاطمه حیدری در توییتر خود نوشته که همچنان دادخواه برادرش خواهد بود.

در گزارش دیگری از ایران، خبر رسیده است که به فائزه رهنورد، خواهر مجیدرضا رهنورد، از اعدام‌شدگان اعتراضات اخیر گفته شده پس از پایان تعطیلات اجازه ورود به دانشگاه محل تحصیلش را ندارد.

حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر که گزارش های مربوط به اعتراضات در ایران را پوشش می‌دهد گفته است که اخراج فائزه رهنورد از دانشگاه در حالی صورت گرفته که او مشغول تحصیل در ترم‌های پایانی رشته‌ حقوق بود.

طبق این گزارش، نیروهای حراست دانشگاه روز روز پنج‌شنبه ۲۵ اسفند ماه با فائزه رهنورد، خواهر مجیدرضا رهنورد، تماس گرفته و به او اعلام کرده‌اند که بعد از تعطیلات نوروز، حق ورود به کلاس‌های درس دانشگاه را ندارد و زمانی که فائزه رهنورد درباره دلیل اخراج خود از دانشگاه پرسیده، نیروهای حراست در جواب گفته‌اند: «خودت می‌دانی چرا.»

مجیدرضا رهنورد از معترضان بازداشتی در مشهد بود که آذر ماه امسال فقط ۲۳ روز پس از دستگیری به دار آویخته شد. اعدام آقای رهنورد موح کم سابقه‌ای از اعتراض حقوقدانان، فعالان مدنی و شهروندان ایرانی را به دنبال داشت و موجب همراهی وسیع با خانواده او ابراز همدردی با آنها شد.

انتشار اعتراف اجباری مجیدرضا رهنورد از سوی رسانه‌های حکومتی در حالی که دستش شکسته و در گچ بود، یک بار دیگر انتقادها از روند اخذ اعتراف به زور، فشار و شکنجه در زندان‌های ایران را مطرح کرده بود.

‌ هانا نیومن، نماینده پارلمان اروپا در توییتی درباره اعدام مجیدرضا رهنورد نوشته است که ماموران جمهوری اسلامی، امروز صبح با والدین او تماس گرفتند و خبر اعدام را به آنها دادند و گفتند که خودشان او را دفن کرده‌اند. «یعنی پدر و مادرش نتوانستند برای آخرین بار او را ببینند. این بی‌رحمی محض است.»

مجیدرضا رهنورد ۲۳ روز پس از دستگیری از دار آویخته شد

منبع تصویر،SOCIAL MEDIA

توضیح تصویر،مجیدرضا رهنورد ۲۳ روز پس از دستگیری از دار آویخته شد

اعدام آقای شکاری با انتقادات گسترده بین‌المللی همراه بود. آمریکا، بریتانیا، استرالیا، آلمان، اتریش، کانادا، نیوزیلند و اتحادیه اروپا از این حکم انتقاد کردند و عمدتا آن را «منزجر کننده» خواندند.

از زمان شروع سرکوب اعتراضات و اعدام چهار زندانی معترض، گروه های مختلفی از شهروندان ایرانی اعلام کرده اند که دادخواه خون کشته شدگان هستند.

منتقدان می‌گویند ماموران امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران به طور پیوسته افراد دادخواه کشته‌شدگان را تحت فشارهای حکومتی قرار می‌دهند.

شیرین عبادی، حقوقدان و برنده صلح نوبل، گفته است «رفتار غیرانسانی دستگاه امنیتی با خانواده دادخواهان تنها به خانواده مجیدرضا خلاصه نمی‌شود. روزی تمامی آمرین و عاملین قتل‌ها، شکنجه‌ها و آزارها در دادگاه حاضر خواهند شد.»

منتقدان و مخالفان می گویند فشار بر خانواده‌های زندانیان سیاسی و قربانیان خشونت حکومتی یکی از رویه‌های دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها