دادگاه غیرعلنی نیلوفر حامدی؛ وکیل انتخابی بود اما «فرصت صحبت نداشت»

دادگاه غیرعلنی نیلوفر حامدی؛ وکیل انتخابی بود اما «فرصت صحبت نداشت»

اخبار ویژه نقض حقوق بشر

محمدحسین آجورلو از برگزاری اولین جلسه دادگاه همسرش نیلوفر حامدی خبر داد. او در توییتر نوشت اولین جلسه این دادگاه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، «غیرعلنی» برگزار شده است:

«نیلوفر در این جلسه تمام اتهامات وارده را رد کرد و تاکید داشت به عنوان یک خبرنگار به وظایف خود در چارچوب قانون عمل کرده و هیچ اقدامی علیه امنیت ایران انجام نداده است.»

به نوشته آقای آجورلو در این جلسه اعضای خانواده اجازه حضور نداشتند و «به وکلای پرونده هم فرصتی برای دفاع نرسید.»

گزارش شده این جلسه کمتر از ۲ ساعت طول کشیده و مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه از آن تصویربرداری کرده است.

ادامه رسیدگی به جلسات بعدی موکول شده که تاریخش هنوز مشخص نیست.

نیلوفر حامدی خبرنگار روزنامه شرق از اولین کسانی بود که خبرهای مهسا امینی و خانواده او را از بیمارستان کسری در تهران منتشر کرد.

دادگاه او هم بنابر آنچه همسرش توییت کرده، مشابه دیگر روزنامه‌نگار زندانی الهه محمدی است که دیروز اولین جلسه دادگاهش برگزار شد. او هم دیروز در همین دادگاه، دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شد و بنا بر گزارش‌ها خانواده الهه محمدی اجازه حضور نداشتند.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی

منبع تصویر،TWITTER

الهه محمدی خبرنگار‌ روزنامه هم‌میهن از خاکسپاری مهسا امینی در سقز گزارشی به سفارش این روزنامه تهیه کرده بود.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی بر خلاف بسیاری از دیگر متهمان جرائم امنیتی در نهایت اجازه یافته بودند وکیل انتخابی داشته باشند اما وکلای آنها یک‌شنبه (۷ خرداد) برای اولین بار موفق به ملاقات حضوری با موکلان خود شدند.

شهاب میرلوحی وکیل خانم محمدی به روزنامه هم میهن گفت: «فقط توانستیم یک بار موکل را ملاقات کنیم، آن هم در حالی که کمتر از ۲۴ ساعت تا جلسه رسیدگی زمان داشتیم.»

«جلسه رسیدگی با یک ساعت تاخیر برگزار شد ولی در تمام طول جلسه به وکلا فرصت هیچ دفاع و یا بیان هیچ مطلبی داده نشد.»

دو روزنامه‌نگار به «همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم شده‌اند درحالی‌که مدیران مسئول روزنامه‌های شرق و هم‌میهن بارها گفتند که گزارش‌های آنها با تایید آنها بوده است.

سرمقاله شماره دیروز روزنامه هم به محاکمه این خبرنگاران اختصاص داشت و بر ضرورت علنی بودن دادگاه بر اساس اصول قانون جمهوری اسلامی تاکید شده بود: «حق همکاران روزنامه‌نگار در برگزاری علنی دادگاه انکارناپذیر است.»

نیلوفر قدیری که مدتی سردبیر روزنامه همشهری بود در توییتی نوشت: «هیچ دادگاهی برای عوامل کشته شدن مهسا امینی برگزار نشده و هیچ کس هم تحت پیگرد نیست. اما خبرنگاری فقط به جرم تهیه گزارش از خاکسپاری و خونواده داغدار اون دختر جوان‌مرگ بیچاره، امروز محاکمه می‌شود.»

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها