زهرا سعیدیان‌جو، خواهر میلاد سعیدیان‌جو مجددا بازداشت و به زندان اوین منتقل شد

زهرا سعیدیان‌جو، خواهر میلاد سعیدیان‌جو مجددا بازداشت و به زندان اوین منتقل شد

اخبار ویژه حقوق بشر در ایران نقض حقوق بشر

زهرا سعیدیان‌جو، خواهر میلاد سعیدیان‌جو از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، یک‌شنبه ۱۸ تیر برای دومین بار بازداشت شد.

یک منبع آگاه به بی‌بی‌سی فارسی گفته خانم سعیدیان‌جو که طی ماه‌های اخیر بارها به دیدار دیگر خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات رفته بود، «روز گذشته در محل کارش در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او قرار است به ایذه منتقل شود.»

فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری در قزوین هم روز دوشنبه در حساب توییتر خود نوشت «روز گذشته پس از خروج زهرا از محل کارش در تهران، تلفنش خاموش شد و تا امروز هیچ خبری از او نبود. او بالاخره دقایقی پیش تماس گرفت و گفت از دیروز در بازداشت است و می‌خواهند او را به ایذه منتقل کنند. به زهرا گفته‌اند دلیل بازداشتت همدردی با خانواده‌های داغدار است.»

هنوز اتهام و نهاد بازداشت‌کننده خانم سعیدیان‌جو مشخص نیست.

زهرا سعیدیان‌جو اسفندماه ۱۴۰۱ پس از آن بازداشت شد که در مزار برادرش میلاد سعیدیان‌جو مراسم تولد گرفت. او در آن زمان همراه برادر دیگرش امید سعیدیان‌جو بازداشت شد.

خانم سعیدیان‌جو دو ماه پیش از اخراج خود از بیمارستان محل کارش خبر داده بود.

میلاد سعیدیان‌جو ۲۵ ساله شب ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در ایذه با شلیک دو گلوله به سینه‌اش کشته شد. ۲۵ آبان سال گذشته و در دومین روز اعتصابات سراسری سه روزه در ایران، ایذه شب پر التهاب و خونینی را از سر گذراند. در این روز شماری از شهروندان و معترضان از جمله کیان پیرفلک و سپهر مقصودی دو کودک ۹ و ۱۴ ساله در این شهر کشته شدند.

زهرا سعیدیان‌جو پیش‌تر نیز با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرده بود با ثبت شکایتی به دنبال پیداکردن مدارک و چک‌کردن دوربین‌های محل حادثه کشته شدن برادرش شده‌اند تا بتوانند از اعدام بیگناهی که جمهوری اسلامی او را به عنوان قاتل میلاد سعیدیان‌جو معرفی کرده، جلوگیری کنند.

در هفته‌ها و ماه‌های گذشته تهدیدها و فشارهای امیتی بر خانواده‌های کشته‌شدگان از جانب نیروهای امنیتی افزایش یافته است. بسیاری از خانواده‌های دادخواه و معترض بارها به نهادهای امنیتی احضار شده‌اند و در حال حاضر شماری از آنها مانند منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه، والدین پویا بختیاری، از جان باختگان آبان ۹۸، در زندان به سر می‌برند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x