نگرانی در مورد وضعیت جسمی بهنام موسیوند با ادامه اعتصاب غذا

نگرانی در مورد وضعیت جسمی بهنام موسیوند با ادامه اعتصاب غذا

اخبار ویژه اخبار ایران و جهان حقوق بشر در ایران
۱۴ شهریور ۱۴۰۱ – ۵ سپتامبر ۲۰۲۲

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی روز یکشنبه طی کارزاری در مورد وضعیت بهنام موسیوند، زندانی سیاسی در ایران، که در اعتصاب غذا به سر می برد شدیدا ابراز نگرانی کرده‌اند.

یک منبع آگاه دو روز قبل به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که آقای موسیوند در «زندان رجایی شهر کرج در سلول انفرادی و بدون هیچ مراقبت و نظارت پزشکی رها شده است.»

به گفته این منبع آگاه او در حال حاضر «فقط آب می‌خورد و تاکید کرده در صورت ادامه عدم رسیدگی دست به اعتصاب غذای خشک می‌زند.»

بنابه گزارش ها آقای موسیوند برای حدودا یک هفته در اعتراض به انتقال از زندان اوین به زندان رجایی شهر در اعتصاب غذا بوده است

زندان رجایی شهر بارها به خاطر شرایط نامناسب نگهداری زندانیان مورد انتقاد قرار گرفته است.

خبرگزاری حقوق بشری هرانا روز شنبه به نقل از یک فرد مطلع نوشت که بهنام موسیوند دچار خونریزی معده شده اما مسئولان زندان «اعتنایی به شرایط وخیم وی ندارند.»

این فعال سیاسی اولین بار در اعتراضات ۱۳۸۸ بازداشت شده بود.

او بار دیگر در سال ۱۳۹۶ برای چند هفته بازداشت شد و در سال ۱۳۹۸ از سوی دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. او حکم مجازات خود را در خرداد ۹۸ شروع کرد.

هفته قبل گزارش شد که ماموران زندان اوین پس از سه بار لغو ملاقات آقای موسیوند با پزشکان مغز و اعصاب و گوارش و ارتوپد، به او گفته‌اند به بیمارستان منتقل می‌شود، اما در حیاط زندان با «اجبار و ضرب و جرح» او را سوار یک ون کرده‌اند و به زندان رجایی شهر برده اند.

براساس گفته‌های شاهدان عینی، آقای موسیوند مقاومت کرده و فریاد زده: «آن‌ها می‌خواهند مرا سربه‌نیست کنند.»

منبع آگاهی که با بی‌بی‌سی فارسی صحبت کرده گفت آقای موسیوند تاکید کرده که این انتقال «بدون رضایت او بوده و روند درمان او را متوقف کرده‌اند.» این منبع اضافه می‌کند این اتفاق در حالی افتاده که آقای موسیوند در اوین «فقط پیگیر روند درمانش بوده است.»

این منبع در ادامه گفت که آقای موسیوند به دلیل اعتصاب غذاهای قبلی ضعیف شده و «آسیب‌پذیری او بیشتر شده است.»

پیش از این نیز یک فایل صوتی از محمد شریفی مقدم، دیگر زندانی سیاسی منتشر شد که درباره وضعیت بهنام موسیوند می‌گوید: «بهنام موسیوند با دستور قضایی مبنی بر اعزام به مراکز درمانی از بند خارج شده است. این دستور را هم ما و هم نماینده مدیرکل سازمان زندان‌ها رویت کردیم. همچنین دفاتر ثبت وقایع زندان هم آن را ثبت کرده‌اند.»

آقای شریفی مقدم هم تایید می‌کند که مطلع است آقای موسیوند «در سلول انفرادی و در اعتصاب غذا به سر می‌برد.» او تاکید می‌کند که انتقال بهنام موسیوند و توقف روند درمان او «خطرات جبران‌ناپذیری» را به دنبال خواهد داشت.

این بار اول نیست که آقای موسیوند از دسترسی به داروها و ملاقات با پزشکان منع می‌شود و دست به اعتصاب غذا می‌زند.

 او در تاریخ ۳۰ فروردین‌‌ماه هنگامی که در زندان رجایی شهر محبوس بود برای اعزام به بیمارستان با زدن دستبند مخالفت کرد و به همین دلیل مورد ضرب و شتم ماموران زندان قرار گرفت. او در اعتراض به شرایط زندان رجایی‌شهر دست به اعتصاب غذا زده بود.

او در فایل صوتی که همان زمان منتشر کرد توضیح داده بود که «ابزاری جز بدنش برای مقاومت ندارد.»

.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها