اعتراضات ایران؛ در واکنش به انتقادات مولوی عبدالحمید، روزنامه دولت می‌گوید نقش او «مخرب امنیت ملی» است

اعتراضات ایران؛ در واکنش به انتقادات مولوی عبدالحمید، روزنامه دولت می‌گوید نقش او «مخرب امنیت ملی» است

حقوق بشر در ایران اخبار ویژه نقض حقوق بشر

یک روز پیس از سخنان انتقادی مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی در نماز جمعه زاهدان، روزنامه دولتی ایران در یادداشتی مواضع و سخنان او را «مخرب امنیت و وحدت ملی» دانسته و نوشته از ابتدای شروع اعترضات او تلاش داشته نقش «رهبری آشوب‌ها» را برعهده داشته باشد و «با وجود پایان یافتن آشوب‌هاهمچنان با سخنان تفرقه برانگیز به نقش مخربش» ادامه می‌دهد.

روزنامه ایران که بیشتر منعکس کننده خبرهای دولت است در مطلبی با عنوان «سرمایه گذاری ارگان رسانه‌ای سازمان سیا روی عبدالحمید»، از انتقادات امام جمعه اهل سنت زاهدان به عنوان یک «جریان» نامبرده و مسجد مکی، محل اقامه نماز جمعه در شهر زاهدان را «مقر اصلی فتنه، شورش و ناامنی» دانسته است.

این روزنامه نوشته «در حالیکه آرامش در سراسر کشور حاکم بوده و رسانه‌های ضدانقلاب و ضدایران از محتوا تهی شده‌اند، جریان عبدالحمید اسماعیل زهی تلاش دارد تا مسجد زاهدان را به عنوان مقر اصلی فتنه، شورش و ناامنی زنده نگه داشته و هر بار با تحریک جوانان و حرکت در پازل دشمنان مردم ایران نقش مخرب خود را ادامه دهد».

نوشته روزنامه دولتی ایران در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشته و از آن به عنوان زمینه چینی برای برخورد با آقای عبدالحمید یاد کرده‌اند و کاربری نوشت «پرونده سازان مشغول کارند».

دو ماه پیش، در نوزدهم آبان‌ماه، روزنامه کیهان اتهامات مشابه‌ای علیه مولوی عبدالحمید منتشر کرد و نوشت «اصرار بر اظهارات تحریف‌آمیز و تحریک‌آمیز از سوی امام جماعت مسجد مکی زاهدان، تردید و تعجب ناظران درباره انگیزه این سخنان خلاف واقع را برانگیخته است».

روزنامه کیهان در بخشی از یادداشت آقای عبدالحمید را به همسویی با عربستان متهم کرد و نوشت« شما چه نسبتی با رژیم سعودی و طرح کشاندن نا امنی به داخل ایران دارید که روند تحریکات شما با شبکه سعودی اینترنشنال مو نمی‌زند؟»

علاوه بر رسانه‌های حکومتی، هفته گذشته افراد نزدیک به حکومت مانند محمدجواد لاریجانی، مسجد مکی را مصداق «مسجد ضرار» و «دقیقاً محل توطئه» دانست و گفت «عبدالحمید پروژه دشمنان ایران را پیش می‌برد».

خبرگزاری فارس آقای لاریجانی را تحلیلگر مسایل سیاسی یاد کرده و از قول او گفت مسجد مکی «افکار انحرافی» را منتشر می‌کند و «از آنجا حرف‌های متعفن بیرون می‌آید» و خواستار خراب کردن آن شده بود.

سخنان محمدجواد لاریجانی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و جامعه اهل سنت داشت. پیرمحمد ملازهی، کارشناس شناخته شده مسایل منطقه هشدار داد که چنین سخنانی را باید «جدی» گرفت و نوشت «جدا از كذب بودن و مایه‌های فریبكارانه آن، از زاویه دیگری باید مهم ،جدی و دارای پیامدهای خطرناك ارزیابی شود».

مولوی عبدالحمید: مشکلات کشور با سخنرانان و مداحان حل نمی‌شوند

روز گذشته مولوی عبدالحمید نیز به سخنان آقای لاریجانی واکنش نشان داد و گفت « بفهمید چه حرفی می‌زنید».

پس از جمعه خونین زاهدان در دهم مهرماه که منجر به کشته شدن دست‌کم صد نفر شد، آقای عبدالحمید از عملکرد حکومت در سرکوب معترضان و از اجرای احکام اعدام بارها انتقاد کرده است.

روز گذشته امام جمعه اهل سنت زاهدان، بدون نامبردن از آیت‌الله خامنه‌ای از مدیریت او انتقاد کرد و گفت «مشکلات کشور با سخنرانان و مداحان حل نمی‌شوند نیاز به گفت‌وگو با نخبگان و سیاستمداران منتقد است».

آقای عبدالحمید درحالی غیرمستقیم رهبر جمهوری اسلامی را خطاب قرار داد و از اوضاع حکمرانی انتقاد کرد که علی خامنه‌ای روز پنجشنبه گذشته با مداحان دیدار داشت و گفته بود مداحی‌ها « در معرکه های حساس به داد کشور رسید».

مولوی عبدالحمید درباره مسئولیت حاکمیت در قبال مردم گفته«حاکم باید بیدار باشد و نگاهش تنها به یک گروه و قشر نباشد. حاکم باید همه ملت را ببیند و به خواسته همه توجه کند و مهم است که نگذارد در حق کسی بی‌عدالتی و ظلم شود».

هفته گذشته رسانه خبری «حال‌وش» در گزارشی اعلام کرد که مولوی عبدالحمید از سوی نیروهای امنیتی «به شدت تحت فشار» است تا از خطبه‌های انتقادی دست بردارد اما آقای عبدالحمید جواب منفی به خواسته آنان داده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها