مهسا امینی؛ بسیاری از چهره‌های سرشناس بین‌المللی با معترضان اعلام همبستگی کردند

اخبار ویژه حقوق بشر در ایران

مهسا امینی؛ بسیاری از چهره‌های سرشناس بین‌المللی با معترضان اعلام همبستگی کردند

اعتراضات در ایران

اعتراضات سراسری در ایران با واکنش‌های گسترده بین‌المللی نیز همراه شده است. علاوه بر سیاستمداران، عده زیادی از چهره‌های سرشناس هنری، فرهنگی و ورزشی هم با مردم معترض در ایران ابراز همبستگی کرده‌اند.

جرقه این اعتراضات که روز دوشنبه (۲۶ سپتامبر) وارد دهمین روز خود شده است، بعد از مرگ مهسا (ژینا) امینی زده شد، دختر ۲۲ ساله‌ای که در بازداشت گشت ارشاد و در کما «کشته شد».

همزمان با معترضین در خیابان‌های ایران صدای اعتراض در خارج از مرزهای ایران نیز شنیده شد است.

یانگ‌بلاد، ستاره انگلیسی موسیقی راک و هیپ هاپ در یکی از کنسرت‌هایش از آنچه در تهران بر سر مهسا امینی آمد، خشمگین است.

یانگ‌بلاد

او می‌گوید: «هفته گذشته در ایران یک دختر جوان به اسم مهسا امینی، به قتل رسید برای اینکه موهایش از حجاب بیرون بود. از هفته گذشته در ایران اینترنت در بسیاری از جاها قطع شده است و این یعنی مردم قادر به ارتباط با باقی دنیا نیستند.»

به شمار چهره‌های سرشناس غیرایرانی که در این روزها با زنان ایران اعلام همبستگی کرده‌اند مرتب افزوده می‌شود.

از پائولو مالدینی، ستاره پیشین تیم ملی فوتبال ایتالیا تا ریچارد برنسون، سرمایه‌دار بزرگ بریتانیایی و برنیس کینگ، وکیل و فرزند مارتین لوتر کینگ، از رهبران جنبش مدنی آمریکا. از عمر مومنی، کارتونیست مشهور اردنی تا جیک پل، بوکسور حرفه‌ای آمریکایی.

پل از همه وزرشکاران خواست تا «صدای مردم معترض ایران باشند.»

جیک پل، بوکسور حرفه‌ای

او گفت که «نتوانستم عقب بشینم و بعد از اینکه دیدم در ایران چه خبر است، حرفی نزنم. وحشتناک و غیرانسانی است که یک زن جوان به خاطر نشان دادن مو به قتل برسد.»

وایولا دیویس از چهره‌های سینمای آمریکا و بازیگری تحسین شده در جشنواره‌های بزرگ هم از به پشتیبانی از زنان ایران برخاسته است.

او در صفحه اینستاگرامش برای حدود ۱۰ میلیون مخاطبش، توضیح می‌دهد، چرا زنان معترض ایرانی موهای خود را می‌زنند؟

نام مهسا امینی به «جشنواره جهانی شهروند» در نیویورک هم رسید. جشنی سالانه با اجرای ستاره‌ها و گروه‌های مشهور موسیقی.

امسال انوشه امیرخلیلی، زنی ایرانی که از هشت سالگی در آلمان پناهنده بوده توجه‌ها را به زنان زادگاهش جلب کرد.

او گفت که «من خواهرانم را دیده‌ام که مجبور شده‌اند از آزار، سرکوب و زن‌کشی در جهان، مانند آنچه برای مهسا امینی رخ داد، بگریزند.»

حالا چهره‌هایی پا پیش گذاشته‌اند که برای میلیون‌ها ایرانی خاطره‌ساز بوده‌اند؛ از آن جمله راجر واترز – از بنیانگذاران پینک فلوید.

راجر واترز - از بنیانگذاران پینک فلوید.

پادکست چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی – دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱                                                                        واترز در کلیپی ویدیویی گفت: «شاید آیت‌الله‌ها به من بگویند که به تو ربطی ندارد، کشور خودمان است، دین خودمان است. می‌دونیم داریم چه کار می‌کنیم. ولی دارید اشتباه می‎کنید. به من ربط دارد چون من یک انسان هستم و به حقوق بشر باور دارم. مهسا امینی هم این حق انسانی را داشت.»

دولت آمریکا که درباره فعالیت‌ هسته‌ای ایران در گفت‌وگوی غیرمستقیم با تهران بوده‌ هم به روشنی موضع گرفته است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در توییت نوشت: «هنگامی که دولت ایران با تظاهرات مسالمت‌آمیز بی‌رحمانه برخورد می‌کند و در تلاش است تا دسترسی ایرانیان به اینترنت جهانی را قطع کند، ایالات متحده برای کمک به مردم ایران اقدام می‌کند تا با یکدیگر در ارتباط باشند.»

توییت نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، پاسخی است به این‌که جمهوری اسلامی لغو تحریم‌های مرتبط با اینترنت را بخشی از موضع خصمانه آمریکا دانسته است‌.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته نیز در بیانیه‌ای به نمایندگی از دولت‌های عضو این اتحادیه با اشاره به سرکوب اعتراضات در ایران از سوی حکومت گفته بود «برای اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن، استفاده گسترده و نامتناسب از زور علیه اعتراضات غیرخشونت‌آمیز،غیرقابل توجیه و غیرقابل قبول است. مردم در ایران مانند هر جای دیگر حق اعتراض مسالمت آمیز دارند. این حق باید در هر شرایطی تضمین شود.»

در این بیانیه گفته شده است «اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن از مقامات ایرانی می‌خواهند که اصول مندرج در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را که ایران یکی از امضا کنندگان آن‌ها است، به درستی رعایت کنند.»

مسعود قره‌خانی رئیس ایرانی پارلمان نروژ هم در ویدیو کلیپی گفت که «سه سال بعد از انقلاب من در تهران به دنیا آمدم. انقلابی که می‌خواست به مردم دموکراسی بدهد، آزادی و حقوق بشر بدهد. پول نفت را می‌خواستند در جامعه‌سازی به مصرف برسانند. ۴۳ سال رفت؛ چی شد؟ نه حقوق بشر، نه آزادی، نه دموکراسی و نه جامعه سازی. نتیجه چی شد؟ مهسا امینی.»

این حرف‌‌های او سبب احضار سفر این کشور در تهران به وزارت خارجه ایران شد.

سفر بریتانیا هم فراخوانده شده است، در اعتراض به پوشش اتفاقات ایران در رسانه‌های فارسی زبانی که دفترشان در لندن است.

چهره‌ای مثل نوام چامسکی، روشنفکر آمریکایی چپ‌گرا هم از شدت گرفتن سرکوب‌ها در ایران انتفاد کرده است.

او می‌گوید که «مردم ایران سزاوار دستیابی به آزادی و عدالت هستند.»

آنچه این شب‌ها در شهرهای کوچک و بزرگ ایران می‌گذرد، دنیا را حیرت زده‌ کرده است.

مرگی که ایران را لرزاند:

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها