فرمانده نیروی زمینی ارتش، معترضان را «مگس» خواند و گفت: اگر با آنها برخورد نمی‌شود، اراده رهبر است

فرمانده نیروی زمینی ارتش، معترضان را «مگس» خواند و گفت: اگر با آنها برخورد نمی‌شود، اراده رهبر است

اخبار ویژه چندرسانه ای حقوق بشر در ایران
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفته روزی رهبر جمهوری اسلامی درباره معترضان «فرمان برخورد صادر کند، به طور قطع آن‌ها هیچ جایی در کشور نخواهند داشت»

سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در اظهاراتی شدیداللحن درباره اعتراضات اخیر در ایران معترضان را «مگس» خوانده و گفته است: «اگر امروز آن‌گونه که جامعه انقلابی توقع دارد، با این مگسان برخورد نمی‌شود، اراده رهبر معظم انقلاب است.»

او تهدید کرد، اگر روزی رهبر جمهوری اسلامی «فرمان برخورد صادر کند، به طور قطع آن‌ها هیچ جایی در کشور نخواهند داشت.»

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران هم در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه الزهرا معترضان را «دشمن» خوانده و گفته بود: «ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست.»

ایران، روزنامه دولت، بعدتر در توضیحی اما نوشت که رئیسی به معترضان نگفت «مگس» بلکه منظور او تلاش دشمنان بود. اظهارات ابراهیم رئیسی با واکنش‌های تند معترضان همراه شده بود.

فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران در مراسم «اجتماع بانوان گنابادی» همچنین گفت: «دشمنان انقلاب از روزی که این انقلاب نهالی نورس بود، هجمه‌ها و دشمنی‌های خود را اجرا کردند و هیچ غلطی نیز نتوانستند بکنند و اینک که این انقلاب به درختی تنومند تبدیل شده است، به طور قطع باز هم نمی‌توانند هیچ غلطی بکنند.»

پیش از این آیت‌الله علی خامنه‌ای نیز حکومت جمهوری اسلامی را یک «درخت تناور» خوانده بود.

سازمان‌های حقوق بشری کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر در اعتراضات هشت هفته اخیر ایران را تایید کرده‌اند. بنابر گزارش‌ها بیش از ۴۰ نفر از کشته‌شدگان کودک هستند.

سرتیپ حیدری پیشتر درباره اعتراضات سال ۱۳۹۷ گفته بود که ارتش در سرکوب شهروندان «دخالت مستقیم» داشته و آقای خامنه ای «اوامر ویژه‌ای در این‌باره صادر کردند که حتماً در آینده برای ما نصب‌العین خواهد بود».

«برای دولت مثل آب خوردن بود که از روز اول اجازه شلیک با گلوله جنگی بدهد»

دیروز هم علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران در جمع دانشجویان دانشگاه صدا و سیما گفت: «برای دولت مثل آب خوردن بود که از روز اول اجازه شلیک با گلوله جنگی بدهد.»

در تصاویر متعددی که از سرکوب اعتراضات منتشر شده، ماموران مسلح به سمت معترضان مستقیم شلیک می کنند.

در برخی از شهرها گلوله های شلیک شده از سوی ماموران مسلح به سوی مردم، از نوع جنگی و شکاری بوده است.

آقای بهادری جهرمی گفت: «اغتشاشگر و معترض را باید از هم تفکیک کنیم. پاسخ دشمن خارجی را هم حتما می‌دهیم. شک نکنید اگر یکی بخوریم، دو تا می‌زنیم، فقط شاید بعضی‌ها را نتوانیم بگوییم. اصل بر این است که این جوانان که به خیابان می‌آیند فرزندان خطاکار ما هستند. برای دولت مثل آب خوردن بود که از همان روزهای اول اجازه دهد تا نیروی انتظامی از گلوله‌های جنگی استفاده کند. اما این دولت هرگز چنین کاری نمی‌کند؛ چون معترضان را بچه و خانواده خود می‌داند.»

به گفته علی بهادری جهرمی، «دولت می توانست کاری کند که مردم بترسند و از خانه خارج نشوند.»

سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی بخش عمده اعتراض‌های جاری ایران را نتیجه «سیاست‌های غلط اقتصادی، حکمرانی و سیاسی دولت قبل» خواند.

اعتراضات در ایران نزدیک به ۹ هفته پیش در اعتراض به مرگ مهسا امینی شهروند ۲۲ ساله در زمان بازداشت توسط گشت ارشاد آغاز شد.

شهروندان ابتدا دو شهر سقز و سنندج دست به اعتراض زدند اما دامنه آن به سرعت به شهرهای دیگر ایران کشیده شد.

از آن زمان تاکنون شهروندان معترض در داخل و خارج ایران، با تجمع، شعارهای شبانه و دیوارنویسی، اعتراض و خشم خود را از سیاست های حکومت و شخص آقای خامنه ای نشان می دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها