انتقاد صدراعظم آلمان از حکومت ایران:«دولتی که به شهروندان خود تیراندازی می‌کند، چه دولتی است؟»

انتقاد صدراعظم آلمان از حکومت ایران:«دولتی که به شهروندان خود تیراندازی می‌کند، چه دولتی است؟»

اخبار ویژه چندرسانه ای حقوق بشر در ایران
صداعظم آلمان به حضور صدها هزار آلمانی ایرانی تبار اشاره کرده و گفته «آنها برای وضعیت خویشاوندان خود (در ایران) وحشت زده هستند از آنچه رژیم ملاها در برابر معترضان انجام می دهد، انزجار دارند»

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان با انتقاد شدید از جمهوری اسلامی ایران بابت سرکوب شهروندان معترض گفته است که اتحادیه اروپا به زودی با هدف تحت فشار گذاشتن حکومت ایران تحریم های جدید اعمال خواهد کرد.

آقای شولتس در یک پیام ویدئویی گفته است «ما شاهد اتفاقاتی هستیم که در خیابان ها، سالن های سخنرانی و دادگاه های ایران می گذرد. ما از تصاویر شهرهایی مانند تهران، سنندج، اصفهان و شیراز وحشت زده شده ایم. ما شاهد مبارزه ایرانیان برای آزادی و عدالت هستیم. ما شاهدیم که دولت یکی از اعضای سازمان ملل به سوی شهروندان خود تیراندازی می کند. این کاملا غیر قابل قبول است.»

او به اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده که آلمان را به دلیل حمایت از خواسته معترضان تهدید کرده بود.

صدراعظم آلمان در اظهارات امروز خود گفته است «گفته می شود وزیر خارجه ایران، آلمان را در مورد عواقب این موضع و اقدامات ما تهدید کرده. من فقط می توانم این را به رهبران تهران بگویم: دولتی که به شهروندان خود تیراندازی می کند، چگونه دولتی است؟ کسانی که به این شکل عمل می کنند ، باید انتظار مقابله از جانب ما را داشته باشند».

او خطاب به تظاهرکنندگان و شهروندان ایرانی تبار آلمان گفت «ما از همه خواسته های شما حمایت می کنیم، از حقوق بشر و از حقوق زنان. ما شانه به شانه مردم ایران ایستاده ایم».

آلمان از زمان آغاز اعتراضات در ایران با شهروندان ایرانی همراهی نشان داده و به طور مرتب از سرکوب آنها توسط جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده است.

دو روز پیش از این آقای امیرعبداللهیان در توییتی خطاب به وزیر خارجه آلمان گفته بود «تخریب پیوندهای قدیمی پی‌آمدهای بلندمدت دارد. آلمان می‌تواند تعامل را برای مقابله با چالش‌های مشترک انتخاب کند و یا راه تقابل در پیش بگیرد. پاسخ ما متناسب و قاطع خواهد بود».

وعده صدراعظم آلمان برای تحریم های بیشتر اتحادیه اروپا علیه حکومت ایران

صدراعظم آلمان گفته به عنوان پاسخی به سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات، اقدامات بیشتری از جمله تحریم های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال خواهد شد.

انتظار می رود تحریم های جدید این هفته به تصویب اتحادیه اروپا برسد و جزئیات آن اعلام شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که هدف این فشارها ممکن است سازمان ها و افرادی باشد که مسئول دستگیری، شکنجه و شلیک به سوی معترضان هستند.

آقای شولتس به رقم گزارش شده بیش از ۳۰۰ کشته و بیش از ۱۴ هزار دستگیری از میان معترضان که توسط جمهوری اسلامی ایران انجام شده اشاره کرده و گفته حضور در اعتراضات در ایران با خطر مرگ مواجه است.

سازمان حقوق بشر ایران که مقر آن در نروژ قرار دارد اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان اعتراضات ایران به دست‌کم ۳۲۶ نفر رسیده که از این تعداد، ۴۳ نفر کودک هستند.

صداعظم آلمان به حضور صدها هزار آلمانی ایرانی تبار اشاره کرده و گفته «آنها برای وضعیت خویشاوندان خود (در ایران) وحشت زده هستند از آنچه رژیم ملاها در برابر معترضان انجام می دهد، انزجار دارند».

پیشنهاد آلمان و ایسلند برای جلسه اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل

یک عضو نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به سوی شهروندان معترض مستقیما شلیک می کند
توضیح تصویر،یک عضو نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به سوی شهروندان معترض مستقیما شلیک می کند

آقای شولتس گفته از دیدن تصاویری که هر روز از ایران به دست او می رسد، شوکه شده است.

به گفته صدراعظم آلمان «حکومت ایران تنها مسئول این موج خشونت است».

صدراعظم آلمان همچنین خواستار تشکیل جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بحث در مورد رویدادهای ایران و سرکوب معترضان شده است.

در حالی که اعتراضات در ایران و سرکوب آن توسط حکومت وارد نهمین هفته خود شده است آلمان و ایسلند از شورای حقوق بشر سازمان ملل درخواست کردند که برای بررسی وضعیت «نقض حقوق بشر در ایران» جلسه‌ای ویژه برگزار کند.

پیش از ۴۳ سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر، خواستار برگزاری چنین جلسه‌ای شده‌ بودند.

در متنی که توسط نمایندگی آلمان در ژنو منتشر شده، آمده است: «ما در همبستگی، دوشادوش زنان و مردانی می‌ایستیم که برای حقوقشان به خیابان آمده‌اند».

نمایندگان کشورهای آلمان و ایسلند در ژنو، در نامه‌ای خطاب به رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل نوشتند که برگزاری چنین جلسه‌ای «به ویژه در ارتباط با زنان و کودکان» در ایران ضروری است.

در این نامه پیشنهاد شده که این جلسه در روز ۲۴ نوامبر (۳ آذر) برگزار شود.نمایندگی کشورهای آلمان و ایسلند می‌گویند که این درخواست از سوی ۴۴ کشور دیگر حمایت می‌شود اما اسامی این کشورها اعلام نشده است.

برگزاری جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل به حمایت دستکم ۱۶ کشور عضو این شورا نیاز دارد. شورای حقوق بشر سازمان ملل ۴۷ عضو دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها