آلمان: به دلیل همین سرکوب‌ها در ایران است که حکومت این کشور نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند

آلمان: به دلیل همین سرکوب‌ها در ایران است که حکومت این کشور نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند

نقض حقوق بشر اخبار ایران و جهان اخبار ویژه

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، در آستانه برگزاری جلسه شورای حکام آژانس انرژی اتمی سازمان ملل متحد گفته است که «درست به دلیل تمام سبوعیتی که از رژیم تهران و خشونت‌های غیرانسانی آن علیه شهروندانش می‌بینیم»، نباید هیچگاه اجازه بدهیم که ایران به تسلیحات هسته‌ای دست بیابد.

آلمان ضمن حمایت از حق معترضان ایرانی برای طلب کردن حقوق شهروندی خود، به شدت نحوه برخورد با معترضان را محکوم کرده است.

وزیر خارجه آلمان یکی از اولین مقام‌های خارجی بود که در اوایل اعتراضات در ایران خواستار تحریم حکومت این کشور به دلیل سرکوب معترضان شده بود.

سه روز پیش اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، نیز با انتقاد شدید از جمهوری اسلامی ایران بابت سرکوب شهروندان معترض گفته بود: «ما از تصاویر شهرهایی مانند تهران، سنندج، اصفهان و شیراز وحشت زده شده ایم. ما شاهد مبارزه ایرانیان برای آزادی و عدالت هستیم. ما شاهدیم که دولت یکی از اعضای سازمان ملل به سوی شهروندان خود تیراندازی می کند. این کاملا غیر قابل قبول است.»

خانم بائربوک روز سه‌شنبه در پی دیدار با رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در یک کنفرانس خبری مشترکی با اوتاکید کرد تهران نباید هرگز بتواند به تسلیحات هسته‌ای دست یابد. او خواستار عمل کردن ایران به تعهدات حقوقی خود نسبت به آژانس انرژی اتمی سازمان ملل متحد شد و گفت ناظران این آژانس باید بتوانند حضوری کامل و تمام عیار در تاسیسات هسته‌ای ایران داشته باشند.

خانم بائربوک افزود «ایران به طور سازمان‌یافته سال‌هاست که تقریبا تمام تعهدات خود را به برجام نقض می‌کند و دیگر به صورت کامل به تعهداتش به آژانس اتمی سازمان ملل نیز عمل نمی‌کند و درست به خاطر تمام سبوعیتی که از رژیم تهران و خشونت‌های غیرانسانی آن علیه شهروندان این کشور می‌بینیم، علیه زنان مردان و کودکان، دقیقا به همین دلیل نباید هیچگاه اجازه بدهیم که ایران تسلیحات هسته‌ای تولید کند و یا به دست بیاورد. به همین دلیل است که برنامه هسته‌ای فعلی ایران باید دوباره با اقدامی قانونی و همینطور از طریق توافق‌های دیگر، به شکلی مطمئن محدود و نظارت کامل شود.»

وزیر خارجه آلمان البته تاکید کرد که بخشی از واقعیت این است که در حال حاضر مذاکره‌ای با تهران در جریان نیست.

شورای حکام آژانس انرژی اتمی سازمان ملل قرار است روز چهارشنبه برای بررسی و تحلیل شرایط در ایران این هفته جلسه‌ای برگزار کند.

آقای گروسی با اشاره به اینکه آلمان در نقطه مرکزی روند احیای برجام قرار دارد گفت می‌داند که وزیر خارجه آلمان در این روند مهم که تا کنون حاصلی هم به بار نیاورده مشارکت دارد و افزود ایران هنوز باید درباره کشف آثار اورانیوم که در نقاطی یافت شده توضیح بدهد و به پرسش‌های جامعه جهانی پاسخ بدهد.

پیشتر خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود که آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان با ارائه پیش نویس قطعنامه ای تازه به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار افزایش فشار به جمهوری اسلامی ایران شده اند تا این شورا از تهران بخواهد بر سر سه مکان آلوده به اورانیوم با بازرسان آژانس همکاری کند.

شورای حکام که متشکل از ۳۵ دولت عضو آژانس است و هیات مدیره این نهاد محسوب می‌شود، این هفته در وین جلسه خواهد داشت و طی آن گزارش مدیرکل درباره ایران را بررسی خواهد کرد.

همزمان راب مالی فرستاده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران برای دیدار با مقام های فرانسه، آلمان و بریتانیا در پاریس به سر می برد.

آقای مالی روز دوشنبه گفته بود که آنچه امروز در کانون توجه آمریکاست نه توفق هسته ای بلکه سرکوب معترضان در ایران و فروش پهپاد به روسیه است.

به گزارش رویترز او در پاریس به خبرنگاران گفت که آمریکا راه دیپلماسی را باز می گذارد، اما فعلا بر تحریم و فشار متمرکز است.

او گفت: «اگر مذاکره ای در جریان نیست به دلیل مواضع ایران و همه چیزهایی است که از آن زمان (ماه سپتامبر) اتفاق افتاده.»

او افزود تمرکز آمریکا نه بر توافق هسته ای «بلکه بر رویدادهای داخل ایران است… این جنبش گسترده و سرکوبی که رژیم علیه معترضان به کار می گیرد. تمرکز ما همچنین بر فروش پهپاد از ایران به روسیه است… و آزادی گروگان ها.»

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها