«آزادی ۴۲ زندانی سیاسی در سیستان و بلوچستان»؛ رسانه‌های حکومتی: با حکم ولی فقیه بود

«آزادی ۴۲ زندانی سیاسی در سیستان و بلوچستان»؛ رسانه‌های حکومتی: با حکم ولی فقیه بود

نقض حقوق بشر اخبار ویژه

رسانه‌های حکومتی ایران از آزادی شماری از زندانیان سیستان و بلوچستان خبر دادند.

بنابر این گزارش‌ها آزادی معترضان به درخواست «سران طوایف» و با موافقت رهبر حکومت صورت پذیرفته است.

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی از قول علی مصطفوی‌نیا رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان گفته «حدود ۱۰۰ نفر» از دستگیر‌شدگان «مورد رافت قرار گرفتند که تعداد۴۲ مورد آزاد و بقیه نیز بزودی آزاد می‌شوند».

بر اساس گزارش رسانه های حکومتی ایران، این افراد «عفو» و آزاد شدند. بنابر قانون، عفو این زندانیان سیاسی به معنای مختومه شدن پرونده آنها خواهد بود.

گفته شده آزادشدگان اغلب زندانیان سیاسی زاهدان بوده‌اند.

رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان گفته برای ۷۰ نفر از بازداشت شدگان کیفرخواست صادر شده و محاکمه خواهند شد.

پس از چندین هفته اعتراض و انتقادات مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان، هیاتی با هدف «دلجویی» از طرف رهبر جمهوری اسلامی به این استان سیستان و بلوچستان سفر کرد.

حاج علی اکبری نماینده ویژه رهبر حکومت جمهوری اسلامی گفته بود «تدابیری» از سوی رهبر جمهوری اسلامی در نظر گرفته شده است با بزرگان استان در میان بگذارد.

او همچنین گفته بود قصد دارد علاوه بر «تدابیر عالی برای حل مشکلات»، «اندوه و ناراحتی رهبر انقلاب از حوادثی که اتفاق افتاده» را با بزرگان استان و اقشار مختلف مردم در میان بگذارد.

در اعتراضات ضد حکومتی در این استان بیش ۱۰۰ نفر کشته شده‌اند. اکنون حکومت می‌گوید کشته‌شدگان «خونین زاهدان» را هم در لیست بنیاد شهید قرار خواهد داد.

بنابر گزارش رسانه‌های حکومتی، محمد جواد حاج علی اکبری پس از دیدار با شماری از رهبران مذهبی اهل سنت در سیستان و بلوچستان از جمله مولوی عبدالحمید، امروز با خانواده چند تن از کشته‌شدگان زاهدان دیدار کرده است.

پیشتر مولوی عبدالحمید امام جمعه مسجد مکی زاهدان در ملاقات با نماینده آیت‌الله خامنه‌ای ضمن انتقاد مجدد از برخورد و روایت حکومت درباره «جمعه خونین زاهدان» و سرکوب معترضان در استان گفته بود «آن چیزی که مورد یقین است این بوده که این مردم نه قصد تصرف پاسگاه را داشته و نه مسلح بوده‌اند و با دست خالی نمی‌توان پاسگاهی را که خود دارای مامور، سلاح و امکانات است تصرف کرد.»

مولوی عبدالحمید اینکه « گروهک‌های تروریستی» در زاهدان نقش داشته‌اند را هم رد کرد: «گفته شده اینها سلاح داشته‌اند و گروهک اینجا بوده اما اگر گروهک بود حداقل یک نفر را می‌کشتند و عنوان کردند که مردم سلاح داشته‌اند اما اگر مردم سلاح داشتند حداقل چند نفر از پاسگاه را می‌کشتند در حالیکه یک نفر از مامورین به قتل نرسیده است.»

امام جمعه مسجد مکی زاهدان اضافه کرد «در شاهچراغ حادثه‌ای اتفاق افتاد و خیلی‌ها تسلیت گفتند اما وقتی حادثه‌ای به این بزرگی در زاهدان و خاش صورت گرفت، هیچ‌کدام از مسئولان بلندپایه تسلیت نگفتند.»

محمدجواد حاج علی اکبری رئیس هیئت اعزامی رهبر جمهوری اسلامی اما با تکرار روایت رسمی حاکمیت گفته بود «افرادی که بی‌گناه مورد اصابت قرار گرفته‌اند از نگاه ایشان شهید و کسانی که بی‌گناه مجروح شده‌اند جانباز و در بنیاد شهید دارای پرونده خواهند شد.»

حدود یک ماه پیش – جمعه ۸ مهر – نمازگزارانی که پس از خطبه‌های مولوی عبدالحمید، برای اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» تجمع کرده بودند با شلیک مستقیم ماموران امنیتی روبرو شدند و بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند.

اخیرا هم کشتار معترضان در خاش و سپس بازداشت‌های گسترده در سیستان و بلوچستان خبرساز شده بود.

در واکنش به این وضعیت مولوی عبدالحمید همچنین به تازگی خواستار برگزاری رفراندوم با نظارت نهادهای بین‌المللی شده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها