پخش «اعترافات ویدئویی بمبگذاری در شب حمله به شاهچراغ»؛ «حداقل یک متهم شکنجه شده»

پخش «اعترافات ویدئویی بمبگذاری در شب حمله به شاهچراغ»؛ «حداقل یک متهم شکنجه شده»

نقض حقوق بشر چندرسانه ای حقوق بشر در ایران
پنج نفری که در ویدئوی تسنیم دیده می‌شوند با دنا شیبانی، محمد خیوه، اشراق نجف‌آبادی، امیرارسلان مهدوی و حسام موسوی تشابه اسمی دارند

تسنیم، خبرگزاری نزدیک به سپاه، تصاویری از پنج نفر را به عنوان متهمان یک بمبگذاری ناموفق ادعایی در شیراز پخش کرده که به ادعای تسنیم برای انفجاری همزمان با حمله به شاهچراغ برنامه‌ریزی شده بود.

در این ویدئوها یک زن و چهار مرد جوان به برنامه‌ریزی برای انفجار یک بمب به منظور ایجاد «سر و صدا» در مقابل استانداری فارس در شهر شیراز اعتراف می‌کنند.

مشخص نیست که این افراد تحت چه شرایطی حاضر به چنین اعترافاتی شده‌اند، اما اعتراف‌گیری اجباری تحت شکنجه به جرایمی که فرد مرتکب نشده یک رویه پرسابقه در دستگاه قضایی و امنیتی ایران است.

تسنیم تنها اسامی کوچک این افراد را منتشر کرده است و هویت آنها به طور رسمی تایید نشده است، اما با توجه تشابه این پنج اسم با پنج نفر از بازداشت‌شدگان در شیراز، به نظر می‌رسد که همین پنج نفر در ویدئوها دیده می‌شوند.

دنا شیبانی، محمد خیوه، اشراق نجف‌آبادی، امیرارسلان مهدوی و حسام موسوی، پنج نفر از ورزشکاران بازداشت‌شده هستند که نام‌هایشان با اسامی کوچک پنج متهم ویدئوها تطابق دارد و از آبان ماه بازداشت شده و در هفته‌های اخیر نسبت به بی‌خبری از آنها ابراز نگرانی شده بود.

بسیاری از متهمان اعتراضات اخیر در ایران از حقوق اولیه مانند دسترسی به وکیل محروم شده‌اند و رسیدگی به پرونده‌هایشان با سرعت، سخت‌گیری و ابهامی کم‌سابقه حتی در مقایسه با دیگر پرونده‌های اعتراضات دو دهه اخیر انجام شده است.

منبعی آگاه در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی هویت اشراق نجف‌آبادی را تایید کرده و گفته است که او زیر شکنجه مجبور به اعتراف اجباری علیه خود شده است.

گفته شده حامد قشقایی نیز جزو دستگیرشدگان دیگر از جامعه ورزشی ایران است.

اجازه نشان دادن محتوای Twitter را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Twitter است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Twitter را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی “موافقت و ادامه”‌کلیک کنید.

توضیح ویدیو،توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Twitter

خبرگزاری نزدیک به سپاه چه می‌گوید؟

پنج متهمی که سپاه از آنها اعتراف گرفته

منبع تصویر،TASNIM

توضیح تصویر،در حالی که استفاده از چشم‌بند برای متهمان در ایران غیرقانونی است، خبرگزاری نزدیک به سپاه تصاویر متهمان را با چشم‌بند پخش کرده

در آنچه تسنیم پخش کرده گفته شده که این پنج نفر به دست سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شده‌اند، ویدئویی نیز به عنوان بازداشت این افراد توسط ماموران سپاه پخش شده است.

هم تسنیم و هم متهمان می‌گویند این بمب‌گذاری ادعایی در شب حمله مرگبار به حرم شاهچراغ رخ داده است، حمله‌ای که تبلیغات حکومتی وسیعی برای ارتباط دادنش به اعتراضات جاری انجام شده است.

گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حمله را پذیرفته و روایت رسمی حکومت ایران از حمله هم گروه داعش را مسئول آن می‌داند. در اعترافاتی که تسنیم پخش و متنی که درباره بمبگذاری ادعایی منتشر کرده مطلبی درباره ارتباط متهمان با داعش نیامده است و این نکته قابل توجهی است که گروهی بی ارتباط با داعش درست در شبی اقدام به بمبگذاری کرده باشد که داعش یک حمله مرگبار انجام داده است.

متهمان در این ویدئو با عناوینی چون «مسئول تبلیغات و تست عملیات» یا «سرتیم» معرفی شده‌اند.

یکی از آنها می‌گوید به دلیل «سابقه رباتیک» به او مراجعه شده است.

آنها می‌گویند با اکلیل سرنج و دبه‌ای از بنزین و یک دستگاه کنترل از راه دور قصد داشتند انفجاری ایجاد کنند. اکلیل سرنج به طور گسترده در ایران برای ترقه‌بازی در مراسم چهارشنبه‌سوری استفاده می‌شود.

یکی از آنها می‌گوید: «اول اعتراضات جمع شدیم خانه دوستانمان. بچه‌ها فکر کردند که یک جایی سروصدا ایجاد کنند و بمب منفجر کنند.»

دیگری از آزمایش اکلیل و سرنج و دستگاه ریموت در خانه‌اش می‌گوید.

یک مامور آتش نشانی هم می‌گوید آنچه از این افراد کشف شده می‌توانسته بر محیطی تا شعاع بیست متر اثر بگذارد.

در نهایت یکی از پنج متهم می‌گوید خود را به شکل زباله‌گرد در آورده بوده تا شکی برنیانگیزد و در حالی که با کیسه حاوی بمب ادعایی می‌رفته یک بسیجی او را متوقف کرده که او شروع به دویدن کرده و سپس پلیس‌ها او را دستگیر کردند.

مشخص نیست این متهمان تحت چه شرایطی حاضر به چنین اعترافاتی شده‌اند.

خبرگزاری تسنیم تصاویر آنها را با چشم‌بند و برخی را با دست‌بند پخش کرده است. این در حالی است که مطابق قوانین ایران استفاده از چشم‌بند برای متهمان غیرقانونی است.

با توجه به این سند آشکار برخورد غیرقانونی با متهمان جلوی دوربین و سابقه دستگاه امنیتی و قضایی ایران در شکنجه برای اعتراف‌گیری، این احتمال منتفی نیست که این پنج نفر مجبور به اعترافات ساختگی شده باشند.

اعترافات دروغین مازیار ابراهیمی و چندین متهم دیگر تحت شکنجه یکی از بزرگترین رسوایی‌های دستگاه‌های امنیتی و قضایی ایران در سال‌های اخیر بوده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها