اعتراضات در سمیرم؛ سپاه از کشته‌شدن یک شبه‌نظامی بسیجی خبر داد

اعتراضات در سمیرم؛ سپاه از کشته‌شدن یک شبه‌نظامی بسیجی خبر داد

نقض حقوق بشر چندرسانه ای حقوق بشر در ایران

در پی ادامه اعتراضات در سمیرم اصفهان، سپاه صاحب‌الزمان اصفهان اعلام کرد یک نیروی شبه‌نظامی بسیجی در جریان اعتراضات شنبه شب در شهر سمیرم اصفهان کشته شده است. پیشتر گزارش‌هایی از یورش به خانه معترضان کشته‌شده منتشر شده است.

سپاه صاحب‌الزمان اصفهان اعلام کرد این شبه‎نظامی وابسته به سپاه محسن رضایی نام دارد با شلیک گلوله کشته شده است.

سپاه صاحب‌الزمان اصفهان فرماندهی کل یگان‌های سپاه و بسیج این استان است.

اکنون مرتضی عمو مهدی انشین فرماندهی سپاه اصفهان در توضیح اتفاقات شهر سمیرم گفته «روز شنبه تعدادی به صورت غیرقانونی مقابل فرمانداری سمیرم و چند نقطه دیگر این شهر تجمع کردند و نیروهای امنیتی و انتظامی به منظور برقراری امنیت در سطح شهر مستقر شدند که در مواردی با درگیری» با معترضان همراه شده است.

در جریان آخرین تحولات حساب کاربری «۱۵۰۰ تصویر» که اخبار اعتراضات در ایران را پوشش می‌دهد گزارش داد «امروز ۵ صبح، نیروهای جمهوری ‌اسلامی به خانه کشته‌شدگان در آبان ۱۴۰۱ در سمیرم حمله و دست‌کم خواهر علی عباسی و دو برادر مراد بهرامیان را که در اعتراضات کشته شدند را بازداشت کرده‌اند».

حکومت ایران به نیروهای کشته شده خود در جریان اعتراضات ضد حکومتی اخیر ایران که با کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد «شهدا حافظ امنیت» می‌گوید.

حمله به خانه عزاداران

بنابر گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، ۲۵ آبان ماه، در پی انتشار فراخوان و اعتراضات وسیع در سراسر ایران دستکم شش معترضا از جمله مسلم هوشنگی، علی عباسی و بهرام مرادیان و مسلم هوشنگی در شهر سمیرم به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

برگزاری مراسم یادمان علی عباسی و بهرام مرادیان خبرساز شد.

شب گذشته، علاوه بر سمیرم، دیگر شهرهای مختلف ایران بار دیگر شاهد اعتراضات ضدحکومتی بود. بنابر گزارش سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» گزارش داده «برهان الیاسی»، ۲۲ ساله در جریان اعتراضات شب گذشته در جوانرود با شلیک ماموران کشته شد.

بنابر اعلام هرانا تا کنون نام ۶۱ نفر از نیروهای وابسته به حکومت را منتشر کرده است که در جریان سرکوب اعتراضات کشته شده شدند. برخی از اسامی میان معترضان و حکومت محل اختلاف است.

محدودیت‌های شدید امنیتی، اطلاع‌رسانی و تایید مستقل این رویدادها را برای رسانه‌های مستقل با مشکل مواجه کرده است.

در اغلب موارد این شهروند-خبرنگاران بودند که برای خبررسانی و انتشار تصاویر تجمع‌ها و برخوردهای خشن نیروهای امنیتی با معترضان توانستند با ارسال ویدیوهایی اطلاعات و داده‌های بیشتری بر آنچه در ایران می‌گذرد ارائه دهند.

بنابر گزارش هرانا، از نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر ایران، در فاصله ۲۶ شهریور تا ۲۹ آذر ۱۴۰۱، ۵۰۶ نفر، از جمله ۶۹ کودک (زیر ۱۸ سال) در جریان سرکوب اعتراضات به دست نیروهای حکومت جمهوری اسلامی کشته‌ شده‌اند.

حکومت اما کشته شدن ۲۰۰ نفر در این اعتراضات را تایید کرده و معترضان را به کشته‌سازی متهم می‌کند.

مقام‌های حکومت دلایل کشته شدن شهروندان را عمدتا تصادف، پرت شدن از بلندی، خودکشی و یا قربانی شدن در عملیات «تروریستی» خوانده‌اند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها