سرکوب اعتراضات در دانشگاه‌های ایران؛ قطع حقوق اساتید و تعلیق دانشجویان: «استاد پشت دانشجو، دانشجو پشت استاد»

سرکوب اعتراضات در دانشگاه‌های ایران؛ قطع حقوق اساتید و تعلیق دانشجویان: «استاد پشت دانشجو، دانشجو پشت استاد»

حقوق بشر در ایران چندرسانه ای نقض حقوق بشر
«دست از آزار و اذیت اساتیدمان بردارید» تحصن گروهی از دانشجویان دانشکده موسیقی دانشگاه تهران

با وجود جو امنیتی در دانشگاه‌های ایران،‌ امروز یکشنبه ۱۱ دی ماه جمعی از دانشجویان دانشکده موسیقی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران در محل این دانشکده تحصن کردند.

«شورای صنفی دانشجویان کشور» که اخبار دانشگاه‌های ایران را پوشش می‌دهد،‌ می‌گوید که تحصن دانشجویان در اعتراض به قطع حقوق آذین موحد و دیگر اساتید این دانشگاه بود. گزارش شده که «قطع حقوق این اساتید به دلیل حمایت از دانشجویان معترض» انجام شده است.

بر اساس تصاویری که از این تجمع برگزار شد،‌ دانشجویان متحصن کاغذهایی در دست داشتند که روی آن نام «آذین موحد» و همچنین «دست از آزار و اذیت اساتیدمان بردارید»،‌ «استاد پشت دانشجو،‌ دانشجو پشت استاد» نوشته شده بود.

پیشتر،‌ مجتبی مجتهدی،‌ عضو هیات علمی و استاد دانشکده ریاضی دانشگاه تهران از بلوکه شدن حقوق خود و تعدادی از همکارانش خبر داده بود. او گفته که علت این مساله همراهی این اساتید با دانشجویان معترض بوده است.

عکس از سایت انجمن فلوت ایران

منبع تصویر،IRANFLUTESOCIETY

توضیح تصویر،آذین موحد،‌ نوازنده چیره دست فلوت ایران/ عکس از سایت انجمن فلوت ایران

دیروز،‌ شنبه ۱۰ دی ماه آ‌ذین موحد،‌ موسیقیدان،‌ نوازنده فلوت و استاد دانشگاه تهران در صفحه اینستاگرامش نوشت که حقوق او به دلیل حمایت از اعتراضات دانشجویان قطع شده است.

او گفت که در حالیکه هموطنانش هزینه‌های سنگینی را در راه دستیابی به مطالبات ملی متحمل می‌شوند،‌ او از این مساله مرعوب نخواهد شد.

او در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «ظاهرا مسئولان دانشگاه تهران در خلال این سال‌ها متوجه نشدند که کسی که برای حفظ ساحت دانشگاه و صیانت از حقوق دانشجو از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کند با قطع حقوق آن هم در شرایطی که هم وطنانش هزینه‌های سهمگینی را در راه دستیابی به مطالبات ملی متحمل می شوند، مرعوب نخواهد شد.»

خانم موحد که جوایز متعددی در زمینه موسیقی کسب کرده می‌گوید که یکبار هم در سال ۱۳۷۶ به خاطر «روش آموزش غربی» حقوق او به مدت ۷ ماه قطع شده بود.

آذین موحد از جمله اساتید دانشگاهه‌ای ایران بوده است که همزمان با تحصن و اعتصاب دانشجویان،‌ از برگزار کردن کلاس‌های درس خود خودداری کردند.

فشار بر دانشجویان: «۴۰ دانشجوی دانشگاه امیرکبیر تعلیق شدند»

خبرنامه امیرکبیر که اخبار دانشگاه امیرکبیر را پوشش می‌دهد از تعلیق حدود ۴۰ دانشجوی این دانشگاه خبر داد.

در این گزارش روز یکشنبه ۱۱ دی ماه منتشر شد وضعیت حدود ۴۰ دانشجو توسط شورای انضباطی دانشگاه به «تعلیق از تحصیل» تغییر یافته است.

این دانشجویان تا اطلاع ثانوی معلق از تحصیل‌ و از تمامی امکانات رفاهی از جمله خوابگاه و سلف غذاخوری محرومند.

به نوشته این خبرنامه، پیشتر هیات رئیسه دانشگاه امیرکبیر ترم تحصیلی شماری از دانشجویان را حذف کرد و محدودیت‌هایی مانند منع ورود به خوابگاه یا استفاده از امکانات دانشگاه اعمال کرد.

شمار دیگری بدون برگزاری کمیته انضباطی تعلیق یا ممنوع‌الورود به دانشگاه شدند.‌

این خبرنامه افزوده که در یک نمونه، ساعت ۸ شب یک دانشجو را از خوابگاه بیرون کردند و او مجبور شد به هتل برود.

یک هفته پیش هم منابع دانشجویی گفتند که بیش از ۲۰ دانشجوی دانشگاه نوشیروانی بابل از تحصیل تعلیق شده‌اند.

همزمان با اعتراضات سراسری اخیر در ایران که دامنه آن به داخل دانشگاهها و مراکز آموزشی هم کشیده شده است،‌ موجی از سرکوب و برخورد با دانشجویان و اساتیدی که از دانشجویان حمایت کردند،‌ به راه افتاده است.

روز یکشنبه ۱۱ دی ماه،‌ آذر منصوری،‌ دبیرکل «حزب اتحاد ملت ایران اسلامی» در مصاحبه با روزنامه اعتماد از اینکه بسیاری از دانشجویان در اعتراضات اخیر «اخراج، بازداشت و ممنوع الورود به دانشگاه» شدند ابراز تاسف کرد و از «عادی شدن» حضور نیروهای لباس‌شخصی و امنیتی به داخل فضای دانشگاه‌ها به شدت انتقاد کرد.

طی اعتراضات سراسری ایران که حدود چهار ماه است ادامه دارد، شمار زیادی از دانشجویان بازداشت شدند و بسیاری هم به شیوه‌های مختلف از ادامه تحصیل محروم شدند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها