جمهوری اسلامی ایران از دعوت نشدن به کنفرانس امنیتی مونیخ انتقاد کرد

جمهوری اسلامی ایران از دعوت نشدن به کنفرانس امنیتی مونیخ انتقاد کرد

اخبار ویژه اخبار ایران و جهان حقوق بشر در ایران
سخنگوی وزارت خارجه ایران ابراز امیدواری کرده جمهوری اسلامی سال آینده به کنفرانس امنیتی مونیخ دعوت شود

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، دعوت نشدن مقام های حکومت این کشور و روسیه به کنفرانس امنیتی مونیخ را «اشتباه فاحش» خوانده است و ابراز امیدواری کرده جمهوری اسلامی ایران سال آینده به این کنفرانس دعوت شود.

آقای کنعانی از برگزارکنندگان کنفرانس مونیخ بابت دعوت از شاهزاده رضا پهلوی و گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران به کنفراس امسال هم انتقاد کرده است.

او گفته حضور آقای پهلوی در این کنفرانس «دهن کجی به ملت» ایران بوده است.

در جریان برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ که مقام های جمهوری اسلامی ایران به آن دعوت نشده بودند، شماری از چهره‌های مخالفت حکومت ایران از جمله شاهزاده رضا پهلوی، با دعوت به کنفرانس، در آن سخنرانی کردند و خواستار پایان حمایت بین‌المللی از حکومت ایران شدند.

ایران دعوت از مخالفان حکومت را «مداخله فاحش در امور داخلی» خوانده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته «برگزار کنندگان این کنفرانس، جای دعوت از جمهوری اسلامی ایران را به افراد معلوم‌الحال و بی‌هویتی دادند که نگاه ملت بزرگ ایران نسبت به آنها کاملا روشن و واضح است».

آقای کنعانی کنفرانس امنیتی مونیخ امسال را «یک بی اعتباری و رسوایی بزرگ» خوانده و ابراز امیدواری کرده جمهوری اسلامی ایران سال آینده به این کنفرانس دعوت شود.

از دولت های روسیه و کره شمالی هم به کنفرانس امسال مونیخ هیچ مقامی دعوت نشده بود.

کنفرانس امنیتی مونیخ

سخنگوی وزارت خارجه در اظهارات هفتگی خود احتمال داده که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه در اجلاس منطقه‌ای که به میزبانی هند برگزار می شود، شرکت نکند.

او گفته «برای حضور وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس موسوم به اجلاس اجرایی سینا، در حال بررسی و زمان بندی بودیم که با کمال تاسف شاهد یک اقدام غیر‌حرفه‌ای در تهیه کلیپی از سوی برگزار کننده بودیم که مورد انتقاد و اعتراض سفارت جمهوری اسلامی ایران در هند قرار گرفت».

در این ویدئو تصاویری از زنان ایرانی قرار داده شده که در اعتراض به حجاب اجباری، موهای خود را کوتاه می‌کنند.

آقای کنعانی گفته «به رغم فشردگی برنامه های سفر وزیر و اینکه تلاش شده بود امکان حضور فراهم شود، تا جایی که اطلاع دارم تاکنون چنین سفری قطعی نشده است».

مخالفان حکومت ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ چه گفتند؟

شاهزاده رضا پهلوی، مسیح علی نژاد و نازنین بنیادی در نشستی که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با عنوان «زن، زندگی، آزادی» برگزار شد، شرکت کردند. باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا هم حضور داشتند

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،شاهزاده رضا پهلوی، مسیح علی نژاد و نازنین بنیادی در نشستی که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با عنوان «زن، زندگی، آزادی» برگزار شد، شرکت کردند. باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا هم حضور داشتند

چهره های مخالف حکومت جمهوری اسلامی در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ، سخنرانی کردند.

سه چهره سرشناس مخالف حکومت جمهوری اسلامی شاهزاده رضا پهلوی، مسیح علینژاد و نازنین بنیادی در نشستی که در حاشیه این کنفرانس با عنوان «زن، زندگی، آزادی» برگزار شد، شرکت کردند.

در این نشست باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا هم حضور داشتند.

شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند که جنبش اعتراضی اخیر در ایران با آن چه که تا پیش از این در گذشته در این کشور رخ داده، متفاوت است و در واقع موجودیت رژیم جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است.

مسیح علینژاد در ابتدای صحبت هایش گفته بود «از این که برای اولین بار دیکتاتورهایی را از ایران نمی بینم، و نمایندگانی از مردم ایران به این کنفرانس دعوت شدند، خوشحالم.»

او با اشاره به این که این اعتراضات تنها برای مخالفت با حجاب اجباری نیست گفته بود که همه می دانیم «حجاب اجباری یکی از ستون‌های اصلی این دیکتاتوری مذهبی است و به مثابه دیواری است که اگر شکسته شود، دیکتاتوری مذهبی جمهوری اسلامی نابود خواهد شد.»

هانا نیومن هم گفته بود «آن چیزی که مردم ایران در ماه‌های اخیر نشان دادند این بود که رژیم جمهوری اسلامی چگونه و تا چه اندازه وحشیانه با شهروندان خود برخورد می‌کند.»

شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند که یک ایران دموکراتیک و سکولار می تواند شریک بهتری برای سایر کشورها باشد.

شاهزاده رضا پهلوی گفت جامعه جهانی باید درکنار فشار حداکثری به حکومت ایران، از جامعه ایران حمایت حداکثری کند.

رضا پهلوی همچنین با اشاره به نگرانی‌های اکولوژیکی و همچنین بحران آب گفت که «ما باید بتوانیم در زمینه های مختلف با همسایگان خودمان در زمینه های مختلف همکاری کنیم با سعودی‌ها با اسرائیلی‌ها و یک ایران متفاوت با همه این ‌ها به عنوان یک شریک کار خواهد کرد.»

در این نشست بر محوری بودن نقش زنان در این اعتراضات تاکید شد و سناتور باب منندز گفت که «زن ها رهبری اعتراضات اخیر را برعهده دارند و این یک فرصت برای جهان است.»

سناتور منندز اعتراضات اخیر را فرصتی دانست که نباید از دست داد و افزود که جامعه جهانی باید اکنون که لحظه ای تعیین کننده است، حمایت خود را از مردم ایران اعلام کند.

سناتور منندز همچنین گفت: «ما در سال ۲۰۰۹ در مواجهه با انقلاب سبز، فرصت را از دست دادیم و این بار نباید فرصت را از دست بدهیم.»

نازنین بنیادی یکی دیگر از شرکت کنندگان در این نشست هم گفته بود که « هر وقت زنان نقش رهبری در انقلابی را برعهده داشتند، امکان به موفقیت رساندن آن بیشتر است.»

زنان وزرای خارجه حاضر در کنفرانس امنیتی مونیخ هم پس از دیدار با یکدیگر از مطالبات زنان ایرانی و خواسته های شهروندان این کشور حمایت کردند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها