گزارش سی‌ان‌ان از مشکلات کاخ‌سفید برای کمک به برقرار ماندن اینترنت در ایران

گزارش سی‌ان‌ان از مشکلات کاخ‌سفید برای کمک به برقرار ماندن اینترنت در ایران

نقض حقوق بشر اخبار ایران و جهان حقوق بشر در ایران

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی اختصاصی می‌گوید تلاش آمریکا برای کمک به برقراری اینترنت آزاد در ایران در طول اعتراضات سراسری این کشور «به دلیل تحریم‌های واشنگتن علیه تهران» به مانع برخورد کرده است.

سی‌ان‌ان به نقل از ماتیو پرینس، مدیرکل شرکت تکنولوژی کلادفلر نوشته است که یک مقام ارشد کاخ‌سفید از او پرسیده  آیا می‌تواند «کاری که در روسیه می‌کند» را «در ایران هم انجام دهد؟»

آقای پرینس که در نشستی در اجلاس اقتصادی داووس صحبت می‌کرد روز پنجشنبه – ۱۹ ژانویه – گفت به این مقام آمریکایی جواب منفی داده و توضیح داده «تحریم‌ها علیه ایران مانع از آن شده که این شرکت بتواند تاسیسات خود را وارد ایران کند».

با وجود تحریم‌های سنگین آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه، شرکت‌های تکنولوژی مثل کلادفلر توانسته‌اند به کمک تاسیسات مستقری که در روسیه دارند به شهروندان این کشور در دور زدن سانسور حکومتی و دسترسی آزاد به اطلاعات کمک کنند.

به گفته آقای پرینس این مقام ارشد کاخ‌سفید پیشنهاد کرده بود مشکل ورود این تاسیسات به ایران با تخصیص «مجوز صادرات» از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا  حل شود اما آقای پرینس به او پاسخ داده «دیگر دیر شده است».

دولت آمریکا درماه سپتامبر و آغاز اعتراضات سراسری ایران  اعلام کرد معافیت شرکت‌های فناوری از تحریم‌های ایران را گسترش می‌دهد تا شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های اینترنتی مختلف بتوانند خدمات بیشتری در اختیار مردم ایران قرار دهند و مانع از قطع ارتباط معترضان با جهان از طریق فیلترینگ سنگین و تلاش حکومتی برای قطع اینترنت شوند.

در جریان اعتراض‌های سراسری ایران بارها دسترسی به اینترنت که در اختیار حکومت است، قطع و یا مختل شد تا سرکوب اعتراضات در خاموشی خبری و افکار عمومی انجام شود.

این نگرانی همواره وجود دارد که مقامات جمهوری اسلامی تصمیم بگیرند اینترنت را به کلی قطع کند. در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ و در مدت قطعی اینترنت صدها نفر به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

در آن زمان و بر اساس دستورالعمل جدید دولت آمریکا، گروه بزرگی از شرکت‌های اینترنتی مانند گوگل، فیس‌بوک و واتس‌اپ یا آنها که انواع خدمات از جمله وی‌پی‌ان ارائه می‌کنند و همچنین سیستم‌های عامل موبایل مانند اپل‌او‌اس و اندروید، اجازه یافتند که در زمینه‌های ذکر شده در این دستورالعمل به ایرانیان خدمات ارائه کنند.

سی‌ان‌ان از قول کنشگران دسترسی آزاد به اطلاعات گفته است «تحریم‌های آمریکا ناخواسته به توسعه شبکه داخلی/ملی ارتباطات ایران سرعت داده است». به گزارش این شبکه رییس کل اف‌بی‌آی که در این نشست شرکت داشته گفته است: «بسیاری از تکنولوژی‌های موجود فرصت‌های خوبی ایجاد می‌کنند اما در دست  نا اهل به خطری بزرگ تبدیل می‌شوند».

برخی منتقدان تحریم‌های دولت آمریکا علیه تهران پیشتر گفته بودند این تحریم‌ها هم باعث شده تا شهروندان ایرانی از بسیاری خدمات اینترنتی محروم شوند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها