شعارهای ضدحکومتی در مراسم بزرگ سوگواری برای مهرشاد شهیدی و یورش ماموران به دانشگاه‌ها

شعارهای ضدحکومتی در مراسم بزرگ سوگواری برای مهرشاد شهیدی و یورش ماموران به دانشگاه‌ها

نقض حقوق بشر حقوق بشر در ایران
عکس از صفحه اینتساگرام مهرشاد شهیدی

در چهل و سومین روز اعتراضات سراسری ایران گروه بزرگی از مردم اراک در مراسم سوگواری مهرشاد شهیدی، ۱۹ ساله، که توسط نیروهای دولتی کشته شد، شرکت کردند و شعارهای ضدحکومتی سر دادند. همزمان بعد از دور تازه‌ای از تظاهرات در دانشگاه‌ها گزارش ها حاکی از حملات نیروهای دولتی به دانشجویان در چند دانشگاه است.

پیشتر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، به معترضان گفت که امروز «روز پایان اغتشاشات است دیگر به خیابان نیایید». سیاست حکومت ایران در قبال اعتراضات گسترده ای که بعد از کشته شدن مهسا امینی شروع شد، سرکوب خشونت آمیز بوده که طی آن بیش از ۲۰۰ نفر کشته و بیش از ده هزار نفر زندانی شده اند.

همزمان گزارش‌های شهروند-خبرنگاران حاکیست تخریب ساختمان‌ها توسط افراد وابسته به حکومت برای ایجاد ارعاب و جلوگیری از تظاهرات ادامه دارد.

در مراسم سوگواری برای مهرشاد شهیدی در اراک جمعیت بزرگی شعار «فرشته باغیرت، تولدت مبارک» سر دادند که با پرتاب گاز اشک آور ماموران امنیتی روبرو شد.

مهرشاد شهیدی‌نژاد منفرد طهرانی، متولد ۶ آبان ۱۳۸۱، به صورت حرفه‌ای آشپزی و در یک کافه رستوران به نام بوته کار می‌کرد.

او چهارشنبه شب با ضربات متعدد باتوم نیروهای سرکوب به ناحیه سر کشته شد. مرگ او در ۵ آبان، ‌یک روز قبل از تولدش به خانواده اطلاع داده شد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی نقش دولت در قتل او را تکذیب کرده است. این مقام جمهوری اسلامی گفته که علت مرگ این جوان «متعاقبا اعلام خواهد شد.»

در این روز مراسم چهلم مینو مجیدی از دیگر کشته شدگان اعتراضات هم در کرمانشاه برگزار شد.

مهسا، دختر خانم مجیدی، در مراسمی در لندن ضمن تشکر از حمایت‌های مردمی گفت که پس از چهل روز «من آرام‌تر نمی‌شوم، خشمم بیشتر می‌شود از ظلمی که به ما شد. مادرم مادرانه‌هایش زیاد بود. برای من، برادر و خواهرهایم. اما برایش کافی نبود و رفت تا مادر ایران شود. او آرام بود و صبور و بی صدا ولی مرگش عجب صدایی داشت که گوش و دل همه را پر کرد. راهش را خودش انتخاب کرد و در راه هدفش پر کشید.»

در پی فراخوانی برگزاری مراسم چهلم خانم مجیدی گروهی از معترضان در آرامستان میناآباد کرمانشاه گرد هم آمدند و ضمن گرامیداشت او که در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در ۵۵ سالگی با تیراندازی ماموران در این شهر کشته شد، شعارهایی علیه حکومت سر دادند.

روز جمعه در مراسم چهلم فریدون محمودی در سقز هم همسر او به جمعیت حاضر گفت: «شهید نمی‌میرد، فریدون نمی‌میرد.»

هشدار سلامی در پی شدت گرفتن اعتراضات

در این روز حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران علیه معترضان سخنرانی کرد.

او گفت: «ما به جوانانمان آن عده‌ قلیل که گول خورده‌اند باز هم می‌گوییم شرارت را کنار بگذارید، امروز روز پایان اغتشاشات است دیگر به خیابان نیایید، از جان این ملت چه میخواهید؟».

به گزارش رسانه‌های ایران، حسین سلامی در مراسم خاکسپاری کشته‌های حمله به شاهچراغ خطاب به جوانان گفت: «دشمنان به دنبال فریب دادن شما هستند، در این سرزمین به شما کسی اجازه آتش سوزی نمی دهد. با کاسه صبر مردم بازی نکنید. از خویشنداری نظام سواستفاده نکنید و یونیفورم آمریکایی‌ها را به تن نکنید».

او از دانشجویان نیز خواست به «دامان ملت» برگردند و گفت «دانشگاه‌ها را تبدیل به میدان جنگ امریکا علیه ملت تبدل نکنید راه بازگشت باز است».

در حادثه روز چهارم آبان‌ ماه در شاهچراغ، در مجموع ۱۳ کشته و ۳۰ مجروح شدند.

آقای سلامی در حالی نسبت به اعتراضات هشدار می دهد که تظاهرات از روز چهارشنبه همزمان با چهلم مهسا امینی شدت گرفته است.

روز چهارشنبه سقز و بسیاری از شهرهای دیگر ایران شاهد حضور گسترده معترضان در خیابان ها بود. پنجشنبه مهاباد تظاهرات بزرگی را به خود دید و روز جمعه هم تظاهرات بزرگی در زاهدان برگزار شد. تظاهرات شنبه اراک ادامه همین روند است.

گزارش می شود که طی اعتراضات روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه دست کم ۱۲ نفر در شهرهای کردنشین کشته شده‌اند.

در تظاهرات ۶ آبان زاهدان هم نیروهای دولتی به معترضان شلیک کردند اما هنوز آماری از کشته‌ها و زخمی‌ها منتشر نشده است. در تصاویری که از زاهدان منتشر شده نوجوانی دیده می‌شود که به سرش تیر خورده است و به گفته شاهدان عینی کشته شده است. ‌

یورش به دانشگاه‌ها

درحالی که روز شنبه تظاهرات دانشجویی ادامه داشت، گزارش های متعددی از حمله ماموران به دانشگاه ها می‌رسد.

شعارهایی چون «زن، زندگی، آزادی»، «از زاهدان تا تهران، خونین تمام ایران» و «مرگ بر دیکتاتور» در تجمعات دانشجویی این روز سر داده شد.

در یکی از تجمع‌ها دانشجویان تبلیغات حکومتی برای مرتبط کردن حمله به حرم شاهچراغ را محکوم کرده‌اند و شعار داده‌اند: «شاهچراغ رکس دیگه‌، این هم یک نیرنگ دیگه» و «این نقشه‌ها تکراریه، داعش خود سپاهیه».

فعالان دانشجویی از سرکوب شدید معترضان در تجمع‌های روز شنبه دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دانشکده فنی دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد مشهد خبر می‌دهند.

با تاریک شدن هوا گزارش‌هایی از محاصره دانشکده فنی دانشگاه تهران و بازداشت دسته‌جمعی دانشجویان و همچنین محاصره دانشگاه آزاد مشهد منتشر شده است.

برخی گزارش های ویدئویی حاکی از تجمع مردم در امامیه مشهد در ساعات آخر شنبه شب برای حمایت از دانشجویان دانشگاه آزاد است.

پیشتر تصاویر دانشگاه کردستان حاکی از حضور سنگین ماموران امنیتی و تیراندازی و شلیک گاز اشک آور بود. طبق گزارش‌ها، دختران در خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی کردستان شعارهای اعتراضی سر دادند که با گلوله ساچمه‌ای به آنها حمله شد.

ویدئوهایی هم از محاصره دانشگاه آزاد سوهانک و حمله به دانشگاه اصفهان منتشر شده است.

دانشجویان دانشگاه جندی‌شاپور اهواز هم در تجمعی به «ربودن» چند دانشجوی معترض از طرف ماموران لباس شخصی بدون حکم قضایی اعتراض کردند.

جمعه شب ویدیوهایی از خوابگاه صدف اهواز منتشر شد و اطلاعاتی به دست بی‌بی‌سی رسید که حاکی از حمله شبانه به خوابگاه بود. ویدیوها نشان می‌داد که دانشجویی را روی زمین می‌کشند و می‌برند و او از دوستانش تقاضای کمک می‌کند. دانشجویان پس از خروج ماموران به محوطه خوابگاه رفتند و ضمن سردادن شعارهای اعتراضی و پخش آهنگ اعتراضی از بلندگو، آزادی دانشجویان دستگیرشده را خواستار شدند.

یک منبع مطلع به بی‌بی‌سی گفت که دو دانشجو به نام‌های محمد صفایی دانشجوی ورودی ۹۹ اهل شیراز و دانشجوی دیگری به نام جمشید الهیان بازداشت شده‌اند.

با این حال ضیا نبوی، فعال دانشجویی سابق، در توییتی نوشته که «ظاهرا محمد صفایی و بقیه دانشجوهای بازداشتی دیشب در خوابگاه صدف دانشگاه جندی‌شاپور اهواز آزاد شدند.»

فعالان دانشجویی می‌گویند در دانشگاه نوشیروانی بابل هم ماموران با خشونت شدید چندین دانشجو را بازداشت کرده اند.

گزارش‌های مشابهی هم از حمله شبانه به خوابگاه دانشجویان در سنندج منتشر شده است. پیش از این اتفاقات مشابهی در دانشگاه شریف و علوم پزشکی زاهدان رخ داده است.

حمایت صدها هنرمند و نویسنده سرشناس ایران از اعتصاب

شماری از هنرمندان سرشناس ایرانی با انتشار بیانیه‌ای از جنبش اعتراضی دانشجویان حمایت کرده و گفته‌اند: «ما با تمام نیروهای فرهنگی، فکری، و مردمی خود در کنار دانشجویان ایستاده‌ایم و به شدیدترین شکل ممکن بازداشت،‌ خشونت، سرکوب، و تهدیدهای حکومتی را چه از سوی حراست و نیروهای سرکوبگر و چه در جلد استاد مصالحه‌گر محکوم می‌کنیم.»

آنها با اشاره به سرکوب دانشجویان و بازداشت آنها گفته‌اند: «جامعه‌ هنری ایران به روشنی و با صدایی رسا اعلام می‌کند که نه وزارت علوم و نه هیچ فرد و نهاد حکومتی دیگری کوچک‌ترین صلاحیتی برای تصمیم‌گیری درباره‌ سرنوشت نسل آینده‌ ما ندارد و نخواهد داشت».

امضاکنندگان این بیانیه خواستار آزادی «سریع‌تر و بی‌قید و شرط» دانشجویان بازداشتی شده‌‌اند و درباره نیروهای امنیتی گفته‌اند که باید «سایه‌ منحوس تهدید‌های آن‌ها» از سر دانشگاه و دانشجو کوتاه شود.

بیش از بیش از ۶۰۰ نفر از هنرمندان، نویسندگان، استادان دانشگاه در رشته‌های هنری و دیگر دست‌اندرکاران عرصه هنر در ایران این بیانیه را امضا کرده‌اند که نیکزاد نجومی، بهرام بیضایی، پگاه آهنگرانی و هانیه توسلی از جمله آنان هستند.

ابراز نگرانی رئیس سازمان بهداشت جهانی

در تحولی دیگر رئیس سازمان بهداشت جهانی از شمار بالای زخمی‌ها و کشته‌شدگان اعتراضات سراسری در ایران ابراز نگرانی کرده و خواهان رعایت اصل بی طرفی پزشکی شده است.

او گفته: «بسیار از کشته‌شدگان و مجروحان فزاینده میان معترضان و دیگر شهروندان ایران نگران هستیم. باید برای آنها که به خدمات پزشکی نیاز دارند دسترسی بی قید و شرط فراهم شود، از جمله باید از خودروهای پزشکی و تجهیزات استفاده متناسب شود و کادر درمان بتوانند به بیماران کمک کنند.»

استفاده ماموران امنیتی از آمبولانس‌ها، بازداشت زخمی‌ها و همچنین حمله به پزشکان و مداخله در کار پزشکی قانونی از مواردی است که انتقادهای گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

دادگاه شش متهم اعتراض‌های اخیر

روابط عمومی قوه قضاییه ایران روز شنبه از برگزاری اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده تعدادی از متهمان حوادث اخیر در دادگاه عمومی و انقلاب تهران خبر داد.

روابط عمومی قوه قضاییه گفته دادگاه به ریاست قاضی صلواتی در دادگاه عمومی و انقلاب تهران، برگزار شده و براساس کیفرخواست صادره، ۲ نفر به اتهام «افساد فی الارض»، ۳ نفر به اتهام «محاربه» و یک نفر به اتهام «مقابله با حکومت اسلامی» در دادگاه حاضر شدند.

گفته شده محمد قبادلو فرزند محمد علی و سعید شیرازی فرزند علیرضا به افساد فی‌الارض از طریق اقدام گسترده علیه ماموران موتوری نیروی انتظامی و ارتکاب جرایم‌ علیه امنیت کشور و اخلال شدید در نظم متهم شده‌اند.

همچنین سامان صیدی فرزند تیمور، محمد بروغنی فرزند حسین و محسن رضازاده قراقلو فرزند حسن به «محاربه» و ابوالفضل مهری حسین حاجی لو فرزند ولی به «مقابله با حکومت اسلامی» متهم شده‌اند.

در این خبر گفته شده تاکنون کیفرخواست ۲۵ پرونده در کرمان، ۸۹ کیفرخواست در استان سمنان، کیفرخواست ۱۱۹ نفر در استان زنجان، کیفرخواست ۱۰۵ پرونده در استان خوزستان، کیفرخواست ۵۵ نفر در استان قزوین، کیفرخواست ۱۱۰ نفر در استان کردستان، کیفرخواست ۳۱۵ نفر در استان تهران و کیفرخواست ۲۰۱ متهم در استان البرز در ارتباط با اعتراضات اخیر صادر شده است.

امیر رئیسیان، وکیل دادگستری در تهران، می‌گوید اجازه پیدا نکرده برای دفاع از موکل خود در دادگاه حضور پیدا کند.

آقای رئیسیان گفته موکلش محمد قبادلو در پرند با «نیروهای موتوری یگان ویژه تصادف کرده بود».

او گفته با وجود اینکه پیش از این وکالتنامه‌اش امضا شده، پس از مرحله تحقیقات و صدور کیفرخواست به او ابلاغ شده که از وکالت عزل شده است، هرچند این نظرموکل نبوده بلکه با نظر قوه قضاییه بوده است.

قوه قضاییه مدتی است که تنها وکلای مورد تایید خود را برای پرونده‌های سیاسی می‌پذیرد. عدم دسترسی به وکیل یکی از موانع عمده دادرسی عادلانه در ایران است.

بیانیه وکلای دادگستری در محکومیت «اقدامات فراقانونی حکومت»

همزمان چندین وکیل دادگستری در ایران با انتشار بیانیه‌ای به اقدامات غیرقانونی حکومت ایران سرکوب‌ها اعتراض و همبستگی خود را با معترضان اعلام کرده‌اند.

در این بیانیه «اقدامات فراقانونی از قبیل قتل‌های فجیع و بازداشت ‌ای بی رویه و بکارگیری هر گونه سلاح در مقابل معترضین و بویژه کشتار بی رحمانه مردم بی گناه زاهدان و شاهچراغ شیراز از سوی هر شخص یا گروه و همچنین سرکوب خونین مردم کردستان و سایر نقاط کشور و حوادث دردناک زندان اوین تهران و‌ لاکان رشت» محکوم شده است.

وکلای دادگستری همچنین درباره «استفاده نظامی از کودکان و یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس، آمبولانس در راستای اهداف نظامی و یا ورود نیروهای انتظامی و امنیتی یا لباس شخصی به مکانهای آموزشی از قبیل مدرسه و دانشگاه در راستای جلب و دستگیری دانش آموزان و دانشجویان معترض» هشدار داده و آنها را خلاف قوانین داخلی و تعهدات بین المللی دولت جمهوری اسلامی خوانده‌اند.

پیام درفشان و لیلا علی‌کرمی از جمله وکلای شناخته‌شده این بیانیه هستند.

دفاع از خبرنگاران متهم شده

روز شنبه روزنامه‌نگاران ایرانی از بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه درباره اعتراضات این کشور انتقاد کردند. این بیانیه اعتراضات را «طراحی سرویس‌های جاسوسی بیگانه» خوانده‌ است.

همچنین مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق، در واکنش به بیانیه روز قبل اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات از نیلوفر حامدی و الهه محمدی دفاع کرد.

آقای رحمانیان گفته: «این‌ها خبرنگار هستند و کار خبری خود را کرده‌اند.»

او اضافه کرد: «هر چه درباره او می‌گویند دروغ است. ایشان اولین بار عکس مهسا امینی را منتشر نکرده و قبل از او عکس‌هایی منتشر شده بود. نیلوفر از ابتدا تا انتهای این موضوع با من هماهنگ بود. انتشار عکس و خبر توسط خبرنگار و نشریه ما کار درستی بوده و رسالت خبری خود را انجام داده‌ایم.»

او همچنین عملکرد وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه را زیر سوال برد و گفت: «در عجبم چگونه دو جریان مهم امنیتی کشور وقت خود را صرف اینگونه مطالب می‌کنند.»

این دو سازمان در یک بیانیه طولانی و چند هزار کلمه‌ای که جمعه منتشر شد ادعاهایی درباره ارتباط اعتراضات با دشمنان خارجی مطرح کردند و یکی از موارد مشخص معدود در این بیانیه اتهام عامل آمریکا بودن به دو روزنامه‌نگاری بود که در ایران جان باختن و تشییع مهسا (ژینا) امینی را گزارش کردند.

یورش مجدد ماموران سرکوب به اکباتان

در ویدیوهایی که از امشب ۷ آبان از اکباتان به بی‌بی‌سی فارسی فرستاده شده است، آثار تخریب لابی در بلوک ده، فاز دو به چشم می‌خورد.

فرستنده می‌گوید ده‌ها بسیجی‌ها مسلح به سلاح گرم وارد این بلوک شده‌اند و اموال عمومی را تخریب کرده‌اند و مردم راکتک زده‌اند. به گفته این شهروند وقتی با کلانتری تماس گرفته‌اند به آنها گفته شده است که ر«بطی به ما ندارد» و پلیس ۱۱۰ هم در پاسخ به آنها گفته است «ما جرات دخالت نداریم».

جمعه ۶ آبان هم نیروهای امنیتی و لباس شخصی به بعضی از بلوک‌های شهرک اکباتان حمله کردند و شماری از ساکنان را کتک زدند و زخمی کردند. آنها همچنین اموال ساختمان‌ها را مانند دوربین‌ها، لامپ‌ها،‌ درهای شیشه‌ای و … را به شدت تخریب کردند.

اکباتان یکی از نقاط تهران بوده که در ۷ هفته گذشته هر شب معترضان در آن شعارهای ضدحکومتی سر داده‌اند. هر چند به نظر می‌رسد، بر خلاف ادعای رهبر جمهوری اسلامی و ابراهیم رئیسی، رئیس دولت آن که گفته بودند «اعتراض و اغتشاش» را یکی نمی‌دانند، جمعه شب حضور ماموران در شهرک اکباتان و چیتگر تهران تنها با هدف «سرکوب و ساکت» کردن معترضانی بود که فقط شعار سر می‌دادند.

‌همچنین ویدیویی در روز جمعه از منطقه چیتگر در غرب تهران منتشر شد که صدای «مرگ بر دیکتاتور» معترضان در آن شنیده می شد و ماموران با پرتاب گاز اشک‌آور به آنها می گفتند که «سری بعد بدتر برخورد خواهد شد».

در این ویدیو صدای ماموری شنیده می‌شود که معترضان را تهدید به «اعدام» می‌کند

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها