واکنش ایران به احتمال گنجانده شدن سپاه پاسداران در فهرست «تروریستی» اتحادیه اروپا

واکنش ایران به احتمال گنجانده شدن سپاه پاسداران در فهرست «تروریستی» اتحادیه اروپا

اخبار ایران و جهان اخبار ویژه

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه آلمان گفته است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهاد نظامی «رسمی» ایران است و گنجاندن این نهاد در فهرست سازمان‌های «تروریستی» غیرقانونیست.

این اظهارت در پاسخ به گفته‌های دیروز آنالینا بربوک، وزیر خارجه آلمان است که گفته بود اتحادیه اروپا در حال بررسی قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های «تروریستی» این اتحادیه است.

خانم بربوک گفته است: «هفته پیش به روشنی گفتم، ما بسته تحریمی جدیدی را آغاز خواهیم کرد که به بررسی نحوه گنجاندن سپاه پاسداران بعنوان یک سازمان تروریستی خواهد پرداخت.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به این اظهارات گفته دولت آلمان و دولت‌های دیگر- که احتمالا به اعضای اتحادیه اروپا اشاره دارد- «به نتیجه اقدامات غیرسازنده خود توجه کنند و منافع دو جانبه خود را قربانی مصالحه سیاسی زودگذر و تصمیمات سیاسی نکنند.»

اولاف شولتز صدر اعظم آلمان هم با ابراز ناراحتی شدید از سرکوب معترضان در ایران «خشونت بیش از حد نیروهای امنیتی» را محکوم کرد و در توییتر نوشت: «تحریم‌های اتحادیه اروپا مهم است. ما در حال بررسی گام‌های بعدی هستیم.»

این واکنش‌های در حالیست که اخیرا فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به معترضان هشدار داده بود به خیابان‌های نیایند و از «آخرین» روز اعتراضات خیابانی خبر داده بود.

با تشدید اعتراضات ضدحکومتی در ایران طی هفت هفته اخیر، بعضی از کشورهای غربی تحریم‌های حقوق بشری علیه مقام‌ها و سازمان‌های مرتبط با سرکوب معترضان را معرفی کرده‌اند.

اتحادیه اروپا اخیرا گشت ارشاد و ۱۱ مقام نظامی و دولتی جمهوری اسلامی از جمله وزیر ارتباطات ایران را به دلیل سرکوب بی‌رحمانه اعتراض‌ها در ایران تحریم کرد و گفته بود که این تحریم‌ها را گسترش خواهد داد.

همزمان آلمان گفته بود محدودیت‌های بیشتری برای ورود اعضای سازمان‌های مورد تحریم اتحادیه اروپا وضع خواهد شد که بر اساس آن ورود دارندگان گذرنامه‌های دیپلماتیک به آلمان هم فقط در موارد «ضروری» امکان‌پذیر خواهد بود.

موضوع حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، یکی از محورهای گفتگوهای احیای برجام بود.

پیشتر هم البته بعضی کشورها هم حلقه را بر سپاه پاسداران تنگ کرده بودند.

کانادا در نیمه مهر ماه اعلام کرد نیمی از اعضای ارشد، درجه‌داران عالی‌رتبه و افسران سپاه پاسداران که شامل حدود ۱۰ هزار نفر می‌شود، اجازه سفر به کانادا نخواهند داشت.

 این کشور سپس در اقدام بعدی محمد جواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه ایران و ۱۶ نفر دیگر را که عمدتا از مقام‌های سابق جمهوری اسلامی هستند را در ارتباط با «نقض سیستماتیک حقوق بشر» و همین طور «اقداماتی که امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد» تحریم کرد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هفته پیش اعلام کرد که چندین فرد و نهاد اروپایی از جمله دو رسانه فارسی زبان مستقر در اروپا را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

 در اطلاعیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی به « عمل متقابل» اشاره شده بود که ظاهرا پاسخی به تحریم‌های حقوق بشری علیه تهران پس از اعتراض‌های سراسری اخیر در ایران است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها