آمار کشته‌شدگان «به حداقل ۳۷۸ نفر رسید»؛ دست‌کم «۲۵ شهروند کُرد» در روزهای اخیر کشته شدند

آمار کشته‌شدگان «به حداقل ۳۷۸ نفر رسید»؛ دست‌کم «۲۵ شهروند کُرد» در روزهای اخیر کشته شدند

حقوق بشر در ایران چندرسانه ای
به جز اعتراضات در ده‌ها شهر ایران، در کشورهای دیگر جهان نیز تظاهرات همبستگی برگزار می‌شود – عکس از مارسی

یک سازمان حقوق بشری می‌گوید شمار کشته‌شدگان در اعتراضات ایران به حداقل ۳۷۸  نفر رسیده است. همزمان گزارش‌ها حاکی از کشته شدن چندین شهروند کُرد در اعتراضات سالگرد کشتار آبان ۹۸ است.

سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ، اعلام کرده است که شمار کشته‌شدگان در اعتراضات جاری به دست‌کم ۳۷۸ نفر رسیده است که از این میان ۴۷ تن کودک و ۲۷ نفر زن و باقی مرد هستند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران می‌گوید که از ۲۶ شهریورتا ۲۷‌ آبان «کشته شدن ۴۰۲ نفر» را ثبت کرده است. هرانا گفته ۵۴ نفر از آنان ماموران امنیتی هستند.

شبکه حقوق بشر کردستان هم از کشته شدن «۲۵ شهروند کُرد» در اعتراضات سالگرد کشتار آبان خبر داده است.

البته فعالان حقوق بشر می‌گویند به دلیل فشارهای امنیتی و اختلال در اینترنت و بازداشت خبرنگاران و فعالان، اطلاع‌رسانی درباره قربانیان دشوار است و آمار واقعی بالاتر از آمار ثبت‌شده است.

سازمان حقوق بشر ایران حکومت را متهم کرده که «کارزار دروغ‌پراکنی» راه انداخته تا از پذیرش مسئولیت کشتار شهروندان شانه خالی کند.

در ایذه، حکومت کشتار شهروندان را به «تروریست‌ها» نسبت داده، اما مادر کیان پیرفلک، یکی از کودکان کشته‌شده در ایذه، گفته مقام‌های جمهوری اسلامی در این باره «دروغ می‌گویند».

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران،هشدار داده «هدف کمپین دروغ‌پردازی حکومت و انتساب کشتار معترضان به گروه‌های مسلح خارجی، زمینه‌سازی برای کشتار گسترده‌تر مردم با استفاده از سلاح‌های جنگی است.»

خشونت ماموران حکومتی در سرکوب اعتراضات سالگرد کشتار آبان ۹۸ ظرف سه روز اخیر تشدید شده است.

سازمان حقوق بشر ایران گفته: «تنها طی هفته گذشته، بیش از ۴۰ نفر در ایران به دست ماموران سرکوبگر کشته شدند.»

به ویژه از استان کردستان و دیگر شهرهای کردنشین ایران اخبار نگران‌کننده‌ای از سرکوب معترضان رسیده است.

شبکه حقوق بشر کردستان می‌گوید دست‌کم ۲۵ شهروند کُرد در روزهای اخیر در شهرهای بوکان، مهاباد، سنندج، کامیاران، پیرانشهر و بانه کشته شده‌اند.

این نهاد حقوق بشری از بازداشت صدها نفر و زخمی شدن تعداد زیادی از شهروندان کُرد در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام خبر داده و می‌گوید سرنوشت بسیاری از آنان نامشخص و حال جسمی شماری از مجروحان وخیم است.

بر این مبنا «نیروهای امنیتی برای تحویل پیکر جان‌باختگان و انجام مراسم‌های خاکسپاری و ختم، خانواده‌های آنها را به شدت تحت فشار گذاشتند و مورد تهدید قرار دادند.»

استان کردستان ایران پس از استان سیستان و بلوچستان بیشترین شمار قربانیان اعتراضات را داشته است.

پراکندگی جغرافیایی اعتراضات و جان‌باختگان

یادبود قربانیان

منبع تصویر،GETTY IMAGES

بنا به اعلام سازمان حقوق بشر ایران در استان سیستان و بلوچستان تاکنون ۱۲۳ نفر کشته شده‌اند که نزدیک به یک سوم کل قربانیان است.

پس از آن استان‌های کردستان و تهران با هرکدام ۴۰ نفر بیشترین کشته را داده‌اند.

در آذربایجان غربی ۳۹ نفر، مازندران ۳۳ نفر، گیلان ۲۳ نفر، البرز ۱۵ نفر و کرمانشاه هم ۱۴ نفر کشته ثبت شده است.

هرانا می‌گوید تاکنون در ۱۵۰ شهر و ۱۴۰ دانشگاه ایران ۱۰۰۸ تجمع اعتراضی جداگانه را ثبت کرده است.

دانشجویان یکی از قشرهایی هستند که هدف بازداشت‌های گسترده بوده‌اند. بنا به گزارش هرانا ۵۲۴ نفر از نزدیک به ۱۷ هزار بازداشتی دانشجو بوده‌اند.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، که هویت بیش از دو هزار بازداشتی را شناسایی و ثبت کرده، می‌گوید ۱۳ نفر از آنان با اتهام‌هایی محاکمه می‌شوند که خطر اعدام آنها را تهدید می‌کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها