سومین جلسه دادگاه هواپیمای اوکراینی؛ متهمان همچنان ناشناس هستند

سومین جلسه دادگاه هواپیمای اوکراینی؛ متهمان همچنان ناشناس هستند

اخبار ایران و جهان اخبار ویژه حقوق بشر در ایران نقض حقوق بشر
در تصاویری که از دادگاه منتشر شده نیز چهره متهمان دیده نمی‌شود

سومین جلسه محاکمه متهمان شلیک به هواپیمای اوکراینی، روز پنج‌شنبه در حالی برگزار شد که همچنان اسامی متهمان این پرونده روشن نیست و به گفته خانواده‌های بازماندگان، روال رسیدگی به پرونده به شکل محرمانه انجام می‌شود.

آنچه درباره این جلسه دادگاه در رسانه‌های داخل کشور منتشر شده، در واقع همگی متن گزارشی است که توسط مرکز رسانه قوه قضائیه تهیه شده و برای رسانه‌ها ارسال شده است.

همچنین عکس‌هایی هم از این دادگاه منتشر شده که در هیچ کدامشان، تصویری از متهمان دیده نمی‌شود.

مرکز رسانه قوه قضائیه می‌گوید که در این دادگاه، ۱۰ نفر که همگی از نیروهای مسلح کشور هستند به عنوان متهم محاکمه می‌شوند.

اما حتی روشن نیست که این ۱۰ نفر به کدام بخش از نیروهای مسلح کشور وابسته هستند.

دادگاه
توضیح تصویر،متهمان در یک دادگاه نظامی در تهران محاکمه می‌شوند

ساعاتی پیش از آغاز این جلسه دادگاه در روز پنج‌شنبه، انجمن «خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲» با انتشار بیانیه‌ای این دادگاه را «نمایشی» خواند.

در این بیانیه آمده است: «طبق جزئیاتی که ما می‌دانیم هیچ فرمانده‌ی عالی‌رتبه و حتا میانی در میان متهمان نیست. اتهامات بر اساس خطای انسانی و سهل‌انگاری تنظیم شده است. هیچ کارشناس مستقلی به کار گرفته نشده است. همه‌چیز پشت درهای بسته و بدون آگاهی خانواده‌ی جانباختگان شکل گرفته است.»

در بیانیه خانواده‌های جان‌باختگان آمده که آنها معتقدند جمهوری اسلامی تصمیم دارد «در سکوت و همزمان با تعطیلات سال نو در غرب، این پرونده‌ی خونین را ببندد».

خانواده‌های جان‌باختگان می‌گویند که در پرونده‌ای که برای شلیک به هواپیمای اوکراینی درست شده، اثری از عاملان اصلی دیده نمی‌شود.

در بیانیه انجمن خانواده‌های جان‌باختگان آمده است: «ما معتقدیم علی خامنه‌ای، حسین سلامی، علی شمخانی، محمد باقری، امیرعلی حاجی‌زاده و بسیاری دیگر، متهمان اصلی این دادگاه هستند.»

.

منبع تصویر،ARSHEHONLINE

توضیح تصویر،یکی دیگر از تصاویری که از دادگاه روز پنج‌شنبه منتشر شده

در این بیانیه همچنین به دادگاه‌‌های معترضان اشاره شده و آمده «‍بی‌گناهان در دادگاه‌های صحرایی محاکمه و اعدام شده‌اند» کسانی که به گفته این خانواده‌ها، آمرین و عاملین اصلی شلیک به هواپیمای اوکراینی هستند «از مصونیت آهنین برخوردارند.»

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان می‌گوید: «ما در برابر بی‌عدالتی سکوت نخواهیم کرد. همه‌ ما امید داریم که این پرونده در دادگاه‌های بین‌المللی و از آن مهم‌تر در یک دادگاه بی‌طرف و صالح در ایران فردا که ایرانی آزاد خواهد بود رسیدگی شود و قاتلان به مجازاتی که شایسته‌ آن هستند برسند‌.»

بر اساس گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه در دو جلسه نخست دادگاه متهمان هواپیمای اوکراینی، «شاکیان و وکلای آن‌ها» ایرادهایی به پرونده گرفته بودند که از نظر ابراهیم مهرانفر، قاضی این دادگاه، درست تشخیص داده شده بود و به همین دلیل، پرونده به دادسرای نظامی برگردانده شده بود.

این گزارش می‌افزاید که این نواقص برطرف شده‌اند و به همین دلیل سومین جلسه دادگاه برگزار شد.

برخی از خانواده‌های بازماندگان با تصاویر کسانی که در این پرواز کشته شدند، در جلسه دادگاه حضور داشتند

منبع تصویر،ARSHEHONLINE

توضیح تصویر،برخی از خانواده‌های بازماندگان با تصاویر کسانی که در این پرواز کشته شدند، در جلسه دادگاه حضور داشتند

در حالی که انجمن خانواده‌های جانباختگان این دادگاه را «نمایشی» می‌داند و می‌گوید «عاملان اصلی» در آن محاکمه نمی‌شوند، تعدادی از خانواده‌های بازماندگان هواپیمای اوکراینی به عنوان شاکی در این دادگاه حضور دارند و محاکمه را پیگیری می‌کنند.

در جلسه روز پنج‌شنبه، ابراهیم مهرانفر، قاضی این پرونده گفت: «طی فرآیند تشکیل پرونده و بررسی آن، محتوای پرونده در اختیار وکلای شاکیان و متهمین بوده و آنها از نزدیک در جریان موضوع هستند و پرونده را مطالعه کردند.»

به گفته قوه قضائیه، این دادگاه چهار ساعت به طول انجامید و در آن، شاکیان و وکلایشان صحبت کردند.

هواپیمای مسافربری یک شرکت اوکراینی در روز ۱۸ دی‌ماه سال ۹۸ هدف موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت. این هواپیما از تهران حرکت کرده بود و در راه کی‌یف، پایتخت اوکراین بود.

همه ۱۷۶ سرنشین این هواپیما کشته شدند. ۱۴۷ نفر از قربانیان ایرانی بودند. گروه بزرگی از ایرانی‌های این پرواز تابعیت کشور کانادا را نیز داشتند.

باقی سرنشینان شهروندان کشورهای افغانستان، کانادا، بریتانیا، سوئد و اوکراین بودند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها