زنان ایران «قهرمان سال» ۲۰۲۲ مجله تایم شدند

زنان ایران «قهرمان سال» ۲۰۲۲ مجله تایم شدند

حقوق بشر در ایران اخبار ایران و جهان نقض حقوق بشر
مجله تایم با اعلام زنان ایران به عنوان قهرمان سال ۲۰۲۲ که آخرین روزهای آن در حال سپری شدن است، نوشته آنچه اکنون در ایران رخ می‌دهد با گذشته متفاوت است

مجله آمریکایی تایم «زنان ایران» را به عنوان «قهرمانان سال» ۲۰۲۲ معرفی کرده است.

این هفته‌نامه با ستایش از اعتراض زنان ایران گفته است که جنبش آنها در زمینه تحصیل، آزادی‌خواهی و سکولاریسم جنبشی پیشرو است.

دور جدید و جاری اعتراضات در ایران که با حضور زنان از اواخر شهریور آغاز شد و اینک در هفته دوازدهم است، ابتدا در اعتراض به مرگ مهسا امینی شهروند ۲۲ ساله در زمان بازداشت توسط گشت ارشاد، شکل گرفت.

زنان معترض ایرانی خواهان حذف حجاب اجباری‌اند و شعار «زن، زندگی، آزادی» سر می‌دهند.

اعتراضات در ابتدا از شهر سقر محل زندگی و دفن مهسا امینی و سپس سنندج دیگر شهر استان کردستان آغاز شد و به سرعت به سراسر ایران رسید.

این اعتراضات سپس از سوی ایرانیان مهاجر در شهرهای مختلفی پیگیری شد و ابعاد بین المللی هم یافت.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، تحولات مرتبط با این اعتراضات را «انقلاب» خوانده است.

مجله تایم با اعلام زنان ایران به عنوان قهرمان سال ۲۰۲۲ که آخرین روزهای آن در حال سپری شدن است، نوشته آنچه اکنون در ایران رخ می‌دهد با گذشته متفاوت است.

هفته‌نامه تایم می‌گوید «امروز مطالبات تمام کسانی که خواهان تغییر هستند به نمایش درآمده و در فریادهای ‘زن، زندگی، آزادی’ تجلی یافته است».

«شجاعت مسری»

زلنسکی بر جلد تایم

مجله تایم ولودیمیر زلنسکی و «روحیه اوکراین» را هم به عنوان شخصیت سال ۲۰۲۲ انتخاب کرده است.

این عنوان به فرد یا رویدادی داده می‌شود که از نظر تایم در ۱۲ ماه گذشته بیشترین تاثیر را بر تحولات جهانی گذاشته است.

دیگر گزینه‌های تایم، شی جینپینگ، رئیس جمهور چین و دیوان عالی آمریکا بوده‌اند.

تایم می‌گوید آقای زلنسکی الهامبخش اوکراینی‌ها بوده و شجاعتی که او برای ایستادگی در برابر روسیه به خرج داده در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است.

به نوشته تایم «موفقیت زلنسکی به عنوان رهبری در میانه جنگ متکی به این واقعیت است که شجاعت مسری است.»

انتخاب زنان ایران به عنوان قهرمان سال ۲۰۲۲ در حالی صورت گرفته که اعتراضات در ایران همچنان ادامه دارد و به روزهای پایانی ماه سوم خود نزدیک شده است.

بر اساس گزارش‌ها طی این مدت زنانی که بدون حجاب اجباری در خیابان‌های ایران حاضر می شوند، به طور چشمگیری افزایش یافته است.

مقام های جمهوری اسلامی ایران در برابر این خواسته شهروندان معترض مقاومت نشان داده و از جمله محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور گفته است که قوه قضائیه همچنان به پوشش زنان واکنش نشان خواهد داد.

در حالی که مقام های حکومت از جمله آیت الله علی خامنه‌ای رهبر ۸۳ ساله، اعتراضات را به رسمیت نمی‌شناسند و از آن با عنوان «اغتشاش» یاد می‌کنند، سرکوب خشن و گسترده معترضان از سوی ماموران مسلح ادامه دارد.

«۶۳ کودک در میان ۴۵۸ نفر کشته تا هفته دوازدهم اعتراضات»

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید آمار کشته‌شدگان اعتراضات سراسری جاری تاکنون دست کم ۴۵۸ نفر است و ۶۳ کودک و ۲۹ زن در میان کشته‌شدگان اعتراضات هستند.

بنا به اعلام این سازمان، که در اسلو پایتخت نروژ مستقر است، حداقل ۱۱ نفر از معترضان هم به اعدام محکوم شده‌اند.

.

منبع تصویر،.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد طی قطعنامه ای یک هیات حقیقت یاب مستقل بین المللی درباره ایران تاسیس کرده و به آن ماموریت داده موارد نقض فاحش حقوق بشر از سوی مقام ها و ماموران جمهوری اسلامی را جمع آوری کند.

کشتن معترضان مسالمت جو از جمله کودکان توسط ماموران مسلح جمهوری اسلامی، دستگیری های گسترده خودسرانه و گزارش ها از تجاوز و آزار جنسی زنان در بازداشتگاه ها، از جمله مواردی است که این هیات درباره آن تحقیق خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران تجاوز و آزار جنسی زنان در بازداشتگاه ها را رد کرده اما گفته است که با هیات حقیقت یاب بین المللی هم همکاری نخواهد کرد.

با سرکوب شدید اعتراضات، خواسته ها معترضان از لغو حجاب اجباری فراتر رفته و معترضان علیه حکومت و آیت‌الله خامنه‌ای شعار می‌دهند و در دیوار نویسی‌ها و شعارهای شبانه خود خواستار پایان حکومت جمهوری اسلامی هستند.

شماری از رهبران اهل سنت در کردستان و از جمله مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت در مرکز استان سیستان و بلوچستان خواستار برگزاری رفراندوم شده اند و میرحسین موسوی از چهره های سیاسی ناراضی که بیش از ۱۰ سال است در حبس خانگی است از نیروهای مسلح خواسته با خودداری از سرکوب مردم، در کنار شهروندان قرار گیرند.

در جریان هک شدن خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و افشای بولتن محرمانه‌ای که برای فرمانده کل سپاه تهیه می‌شده، آمده است که از زمان شروع اعتراضات شماری از نیروهای نظامی هم در اعتراضات دستگیر شده‌اند. عباس درویش توانگر تهیه کننده این بولتن از سوی مقام های امنیتی بازداشت شده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها