یک عضو سپاه و سه نیروی بسیج «در سراوان کشته شدند»

یک عضو سپاه و سه نیروی بسیج «در سراوان کشته شدند»

حقوق بشر در ایران چندرسانه ای نقض حقوق بشر
استان سیستان و بلوچستان از نظر اقتصادی از مناطق کمتر توسعه یافته ایران است و ساکنان بخش‌هایی از آن با مشکلات اقتصادی و زیست محیطی عمده‌ای مواجه هستند

رسانه‌های وابسته به حکومت ایران به نقل از قرارگاه نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گویند که یک عضو سپاه پاسداران و سه نیروی شبه‌نظامی بسیج در جریان یک درگیری مرزی در سراوان در استان سیستان و بلوچستان کشته شدند.

گفته شده کشته‌شدگان از نیروهای تیپ ۴۴ نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند.

یکی از افراد کشته شده که نیروی سپاه بوده، درجه ستواندومی داشته است. از سه شبه‌نظامی بسیجی کشته شده به عنوان بسیجیان «طرح امنیت» یاد شده است.

رسانه‌های حکومتی ایران به هویت افرادی که با نیروهای سپاه و بسیج درگیر شدند اشاره نکرده و فقط آنها را «تروریست» خوانده‌اند.

بر اساس این گزارش مهاجمان «به داخل خاک پاکستان متواری شدند».

تاکنون هیچ گروه مسلحی مسئولیت این درگیری در مناطق مرزی سراوان را بر عهده نگرفته است.

نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در یک مانور در استان سیستان و بلوچستان.

منبع تصویر،GETTY IMAGES

سراوان با کشور پاکستان مرز مشترک دارد. در سال‌های اخیر سپاه پاسداران مسئولیت امنیت مرزهای این منطقه را بر عهده گرفته و با دیگر نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران قرارگاهی مشترک در سیستان و بلوچستان برپا کرده است.

بخش‌هایی از استان سیستان و بلوچستان به خصوص مناطق مرزی در سال‌های اخیر شاهد فعالیت مسلحانه گروه‌های مختلف بوده که برخی از آنها هدف خود را «حمایت و دفاع از حقوق اقلیت بلوچ در برابر دولت مرکزی« عنوان کرده‌اند. در این منطقه گروه‌های قاچاق مواد مخدر و کالا هم فعالیت دارند.

در برابر جمهوری اسلامی با تقویت قوای نظامی خصوصا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان، در صدد مواجهه با بحران های فزاینده ای است که در سیستان و بلوچستان وجود دارد.

گزارش نهادهای حقوق بشری از جمله عفو بین‌الملل در سال ۲۰۰۸ نیز نشان می‌دهد نگرانی از خلع ید بلوچ‌ها از سرزمین‌های آبا و اجدادی‌شان، سیاستی است که در خصوص جمعیت بلوچ این مناطق بیش از دو دهه پیش با شدت بیشتری پیگیری شده است.

استان سیستان و بلوچستان از نظر اقتصادی از مناطق کمتر توسعه یافته ایران است و ساکنان بخش‌هایی از آن با مشکلات اقتصادی و زیست محیطی عمده‌ای مواجه هستند.

منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی ایران معتقدند که حکومت مرکزی به دلیل مسائل فرقه‌ای به این استان توجه کافی نمی‌کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها