ماجرای «نگران کننده» مسمومیت دانش‌آموزان در قم به کجا رسید؟

ماجرای «نگران کننده» مسمومیت دانش‌آموزان در قم به کجا رسید؟

حقوق بشر در ایران اخبار ویژه نقض حقوق بشر
تجمع والدین نگران دانش‌آموزان در مقابل فرمانداری قم

با گذشت هفته‌ها از انتشار خبرهای بروز «علائم مشکوک مسمومیت» در میان دانش‌آموزان مدارس دخترانه در شهر قم و تکرار این اتفاق،‌ دادستان کل ایران این اخبار را «جریان نگران‌کننده نوعی مسمومیت» خواند و از دادستان قم خواست که موضوع را پیگیری کند.

محمد جعفر منتظری، دادستان کل در ایران روز دوشنبه، اول اسفند، در نامه‌ای از «احتمال اقدامات مجرمانه عمدی» در این ماجرا خبر داد.

او نوشته که اگر چه مسئولان آموزشی و بهداشتی و اطلاعاتی پیگیر این قضیه هستند اما از حسن غریب، دادستان عمومی و انقلاب قم، خواسته که «با اهتمام بیشتر و سرعت و دقت موضوع را تحت پیگرد قانونی» قرار دهد.

او از دادستان قم خواسته که اگر قصور، تقصیر یا توطئه‌ای در کار بوده،‌ برخورد قاطع و قانونی انجام دهد.

شش روز پیش گروهی از مادر و پدرهای دانش‌آموزان روبرو ساختمان فرمانداری قم تجمع کردند و خواستار تعطیلی مدارس تا روشن شدن ماجرا و پیگیری مسئولان شدند.

دیروز، ۳۰ بهمن، باز هم دانشگاه علوم پزشکی قم از انتقال ۱۱ دانش‌آموز به علت مسمومیت به بیمارستان خبر داد.

به گزارش ایسنا این دانش‌آموزان دچار نارسایی تنفسی، سوزش گلو و حالت تهوع بودند.

از شروع انتشار اخبار مسمومیت‌ها در قم، بعضی مسئولان جمهوری اسلامی به اظهارنظرهایی در این باره پرداخته‌اند که در مواردی متناقض‌ بوده است.

روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن، تجمع والدین در مقابل فرمانداری قم

منبع تصویر،IRNA

توضیح تصویر،روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن، تجمع والدین در مقابل فرمانداری قم

اظهارات ضد و نقیض مسئولان درباره

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس ایران، معتقد است در این باره «بزرگ‌نمایی» شده است اما با وجود این به خبرگزاری تسنیم گفته است که «این سؤال مطرح می‌شود که چرا حادثه مسمومیت در دبیرستان‌های دخترانه استان اتفاق می‌افتد و این موضوع مشکوک است و باید بررسی‌های بیشتری انجام شود.»

پیشتر مجتبی ذوالنور، نماینده دیگر قم در مجلس «تکرار» حوادث مسمومیت دانش آموزان در مدارس استان قم را «طبیعی» ندانسته بود و گفته بود که این موضوع از طرف «مسئولان امنیتی» در حال پیگیری است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم هم از احتمال «عمدی بودن» این مسمومیت‌ها سخن گفته است.

هفته‌های گذشته چند روز مدارس قم غیرحضوری شد.

اما یوسف نوری،‌ وزیر آموزش و پرورش، مخالف تعطیل کردن مدارس است و می‌گوید «در ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان قم، شاهد شایعات هستیم در حالی که مشکلی وجود ندارد و دانش‌آموزان می‌توانند به مدارس بروند.»

با وجود این همچنان مساله مسمومیت دختران دانش‌آموز را راهی بیمارستان کرده است.

پیشتر روابط عمومی دادستانی قم از تشکیل جلسه‌ای با حضور دادستان عمومی و انقلاب قم، معاون استاندار و مسئولانی از پدافند غیرعامل،‌ دانشکده علوم پزشکی، آتش‌نشانی وآموزش و پرورش استان برای بررسی «ابعاد و علل بروز این حادثه و راهکار پیشگیری» خبر داده بود.

مجید محبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم هم گفته بود که «کارشناسانی از سازمان پدافند غیرعامل به قم آمدند و آزمایش‌های لازم را انجام دادند.»

عباس جعفری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی استان قم هم گفته: «ما تا به امروز موردی از گاز مسموم‌کننده در مدارس کشف نکرده‌ایم؛ با رصد‌ها و بررسی‌هایی که صورت گرفته وجود گاز آمونیاک در مدارس را رد می‌کنم.»

استفاده از بخاری غیراستاندارد یا نصب نادرست بخاری بارها مساله مسمومیت با گاز منوکسید کربن را ایجاد کرده و قربانیانی داشته است.

اما این‌بار گزارش شده که دانش‌آموزان حتی وقتی در حیاط مدرسه بودند از بویی نامطبوع شکایت کردند و در اثر «استنشاق گازی نامشخص» مسموم شدند.

نامه «عجیب» برای نمونه‌برداری از هوا و بازدم دانش‌آموزان

رسانه‌های ایران روز دوشنبه ۲۴ بهمن ماه نامه‌ای از مهدی مصری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم خطاب به محسن اوروجی، رئیس مدیریت بحران این استان منتشر کردند.

در این نامه او خواسته مسئولان «تا در صورت رخداد مسمومیت در مدارس استان، از هوای آن ناحیه مدنظر و دمیدن بازدم دانش‌آموزان دچار مسمومیت در کیسه‌های نایلون فریزری» نمونه جمع آوری کنند.

برخی روزنامه‌های چاپ تهران متن این نامه را «عجیب» توصیف کردند.

یادداشتی که از سایت قم نیوز حذف شد، چه بود؟

هفته گذشته ساعاتی یادداشتی از نفیسه مرادی، پژوهشگر مطالعات اسلامی و دانش‌پژوه دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا، درباره مسمومیت‌های اخیر در مدارس دخترانه در قم در سایت قم نیوز منتشر شد ولی بعد از مدتی کوتاه از این سایت حذف شد.

خانم مرادی در این یادداشت نوشته بود که این مساله، که تمرکز این وقایع بر مدارس دخترانه بوده، ظن «خرابکاری منبعث ازدیدگاه‌های طالبانی» را تقویت می‌کند.

او هدف از این کار را «ایجاد ترس و وحشت برای دختران و خانواده هایشان و ایجاد مانع برای تحصیل آنها» خواند.

خانم مرادی نوشت: «امروزه عملگرایی طرفداران تفکرات طالبانی در حوزه زنان در قم و ایران را نیز به عنوان یکی از مؤلفه‌های تهدیدکننده و برهم‌زنندۀ امنیت ملی باید لحاظ کرد».

قم نیوز، بعدا این یادداشت را حذف کرد و از خوانندگان «پوزش» خواست.

قم نیوز، رسانه‌ای محلی است که از ابتدا اخبار مسمومیت دانش‌آموزان این شهر را پوشش داده است.

سردبیر قم نیوز، روز ۲۵ بهمن ماه توضیح داده که این سایت «به هیچ وجه قصد جسارت به طلاب و قشر مذهبی را نداشته» و با انتقاد از آنچه که «سوء استفاده رسانه‌های بیگانه» از این مطلب خواند اعلام کرده بود که «برای بررسی روندهای انتشار خبر و اصلاح آنها در سایت قم نیوز، از امروز تا هفته آینده انتشار خبر در سایت متوقف گردیده است.»

این سایت در مطلبی با عنوان «مسمومیت دانش‌آموزان قمی و تلاش برای گسست بین مردم و روحانیت» نوشته:‌«تلاش رسانه های ضدانقلاب برای ماهیگیری در مسئله مسمومیت های سریالی دانش‌آموزان در مدارس قم و ایجاد گسست اجتماعی با نسبت دادن آن به اقشار مذهبی جامعه ابعاد جدیدی از این مسئله را آشکار کرده است.»

در این یادداشت آمده که با توجه به اینکه قم محل سکونت جمع زیادی از طلاب و روحانیون است،‌ «خانواده و فرزندان طلاب نیز مانند سایر مردم قم درگیر مسمومیت‌های سریالی شده‌اند و در این مسئله آسیب دیده‌اند.»

در این یادداشت از مسئولان خواسته شده که هرچه سریعتر نتایج بررسی های کارشناسی را به مردم اعلام کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها