جایزه زنان شجاع در آمریکا، به «زنان و دختران معترض ایران» تعلق گرفت

جایزه زنان شجاع در آمریکا، به «زنان و دختران معترض ایران» تعلق گرفت

حقوق بشر در ایران اخبار ایران و جهان
مراسم اهدای جوایز در کاح سفید و با حضور بانوی اول آمریکا و وزیر خارجه این کشور برگزار شده است

در مراسمی به میزبانی کاخ سفید و با حضور جیل بایدن بانوی اول آمریکا و آنتونی بلینکین وزیر خارجه ایالات متحده، مراسم اهدای جایزه افتخاری زنان شجاع سال ۲۰۲۳ برگزار شده و طی آن جایزه افتخاری مادلین آلبرایت، «به زنان و دختران معترض ایران» تعلق گرفت.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد٬ در زمان اهدای جایزه مادلین آلبرایت که به یاد وزیر خارجه پیشین این کشور نامگذاری شده گفت «این جایزه به زنان و دختران ایرانی اهدا می‌شود که به دنبال کشته شدن وحشیانه مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، قیام کردند و الهام‌بخش همه ما شدند».

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه پیشین آمریکا، هم در پیامی به این مراسم، شجاعت زنان و دختران ایرانی را ستوده است.

وزیر خارجه فعلی آمریکا گفته «مراسم جوایز زنان شجاع همیشه از الهام‌بخش‌ترین روزهای سال است. زنان خارق‌العاده‌ای که از آنها قدردانی می‌کنیم، در تلاشند تا آینده‌ای روشن‌تر برای همه بسازند. ما سپاسگزار شجاعت، قدرت و رهبری آنها برای تبدیل جهان به جایی آرام‌تر هستیم».

همزمان با روز جهانی زن، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در پیامی ضمن انتقاد از حکومت جمهوری اسلامی ایران از زنان ایرانی تمجید کرد.

آقای بایدن در پیام خود گفته است «علی‌رغم چندین دهه پیشرفت، در بسیاری از نقاط جهان، حقوق زنان و دختران هنوز مورد حمله قرار می‌گیرد و کل جوامع را عقب نگه می‌دارد».

رئیس جمهور آمریکا گفته «ما این وضع را در افغانستان می‌بینیم، جایی که طالبان زنان و دختران را از رفتن به مدرسه و کار کردن منع می‌کند. ما آن را در ایران می بینیم، جایی که رژیم وحشیانه صدای زنانی را که شجاعانه برای آزادی خود ایستاده‌اند سرکوب می‌کند».

آقای بایدن در این پیام گفته «ایالات متحده در کنار زنان و دختران در سراسر جهان در کار حیاتی حمایت و پیشبرد حقوق بشر ایستاده است» و برای «حفاظت از مشارکت سیاسی زنان و حقوق بشر، و ترویج آن کار می‌کند».

اعتراضات در ایران که زنان و دختران پیشروی آن بوده‌اند از اواخر شهریور ماه آغاز شد

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،اعتراضات در ایران که زنان و دختران پیشروی آن بوده‌اند از اواخر شهریور ماه آغاز شد

ساعاتی پیش از مراسم اهدای جایزه، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت این کشور «در روز بین‌المللی زن، با هماهنگی با متحدان، شماری از مقام‌های و نهادهای ایرانی را ،که در نقض حقوق بشر نفش داشتند» تحریم کرده است.

وزارت دارایی آمریکا دیروز ۸ فرد و سه نهاد جمهوری اسلامی ایران را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرد. سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران از جمله تحریم‌شدگان است.

بریتانیا هم همزمان با روز جهانی زن، ستاد امر به معروف و نهی از منکر را که به گفته دولت بریتانیا در تحمیل پوشش و حجاب اجباری به زنان ایرانی مسئولیت دارد، تحت تحریم‌های حقوق بشری قرار داد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها