سرنگونی هواپیمای اوکراینی؛ خانواده لاری: موشک دوم به بدترین جای هواپیما اصابت کرد

سرنگونی هواپیمای اوکراینی؛ خانواده لاری: موشک دوم به بدترین جای هواپیما اصابت کرد

نقض حقوق بشر اخبار ویژه
زهرا مجد: سرنشینان احتمالا فکر می‌کردند هواپیمایشان هدف حمله آمریکا قرار گرفته‌ است

زهرا مجد، مادر محمدحسین و زینب اسدی لاری از کشته‌شدگان در هواپیمای اوکراینی، این شلیک به این هواپیما را «جنایت» خواند و ضمن تاکید بر استفاده از این هواپیما به عنوان «سپر انسانی» گفت «می‌خواستند بعد از حمله به عین‌الاسد ماجرا را جمع کنند». محسن اسدی لاری پدر این دو کشته شده هم گفت اطلاعاتی ظرف یک ماه گذشته به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد «گزارش رسمی ایران کلا زیر سوال است و موشک دوم دقیقا به هواپیما اصابت کرده».

۱۸ دی ۱۳۹۸ سپاه پاسداران هواپیمای اوکراینی را دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی امام با شلیک دو موشک ساقط کرد و ۱۷۷ سرنشین پرواز PS۷۵۲ را کشت. مقام‌های ایران بعد از سه روز انکار و پنهان‌کاری اذعان کردند که این هواپیما با آتش سپاه سرنگون شده است.

اکنون خانم مجد با عمدی خواندن شلیک به هواپیمای PS۷۵۲ اوکراین گفت پس از شلیک به هواپیما با بولدوز «صحنه جرم را پاک کردند». دو فرزند خانم لاری محمدحسین و زینب اسدی ‌لاری در زمان ساقط کردن هواپیما ۲۳ ساله و ۲۱ ساله بودند.

خانم مجد گفت سرنشینان این هواپیما «بسیار مظلوم» بودند چون فرصت نفرت پیدا کردن از قاتلانشان را هم نیافتند و احتمالا فکر می‌کردند هواپیمایشان هدف حمله آمریکا قرار گرفته‌ است. ایران در پاسخ به کشتن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق را هدف قرار داد و برخی گمان می‌کردند در آن شب آمریکا واکنشی نشان دهد.

محسن اسدی لاری و همسرش زهرا مجد پیشتر به انصاف‌نیوز گفته بودند سپاه با زدن این هواپیما از فرزندانشان به عنوان سپر انسانی استفاده کرده است. آنها گفته بودند حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران در دیدار با خانواده اسدی به آنها گفته بود «اگر هواپیما سقوط نمی‌کرد، جنگ با آمریکا در می‌گرفت و ده میلیون نفر کشته می‌شدند.»

در آن زمان، رمضان شریف، سخنگوی سپاه ضمن تایید دیدار فرماندهان سپاه با خانواده اسدی لاری گفت این روایت خانم مجد «ناقص، جهت‌دار و تحریف شده» است.

«این سینه ما مالامال از اطلاعاتی است که خیلی‌های دیگر ندارند»

محسن اسدی لاری در حالی که در این مصاحبه تصویری بر سینه‌اش کوبید می‌گفت «این سینه ما مالامال از اطلاعاتی است که خیلی‌های دیگر ندارند» و اضافه کرد این «به خاطر ارتباطاتی که دارم و هیچ کس دیگری ندارد» و «روی این پرونده کار کردیم، ۱۰ سند وجود دارد یکی از آنها پرونده است».

او تاکید که گزارش ایران نیز کاملا زیر سوال است و موشک دوم «دقیقا به هواپیما اصابت کرده و به بدترین جای بدنه هواپیما خورده». پیشتر سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده بود که «ثانیه‌هایی پس از شلیک موشک دوم پیام «موفقیت‌آمیز نبودن عملکرد موشک» در سامانه نشان داده می‌شود اما کمی بعد، هواپیمای مسافربری «از قفل راداری سامانه خارج می‌شود».

محسن اسدی‌لاری که پیشتر معاون همکاری‌های بین‌الملل وزارت‌ بهداشت ایران بود گفت سه مشکل اساسی وجود دارد، یکی اینکه کیفرخواستی که صادر شده کاملا «غلط و حتی ظالمانه» است. دوم اینکه «بازپرس و هیاتی که کارکردند و کارشناسان همه زیر سوالند» و «کارشناسان وابستگی سازمانی داشتند و به همان سازمانی وابسته بودند» که «جنایت» را انجام داده‌اند. مشکل دیگر این است که متهمان به نظامیانی «دون پایه» محدودند. او گفت ما «امرا و طراحان اصلی را می‌خواهیم».

نقشه سقوط هواپیما

محسن اسدی‌لاری گفت علاوه بر مقام‌های نظامی خواستار محاکمه مقام‌های سیاسی است و اضافه کرد «کیفرخواست فقط افراد نظامی را دربرمی‌گیرد در حالی که مسئولان و افراد غیرنظامی دیگری هم هستند؛ از وزیر وقت راه تا رییس سازمان هواپیمایی تا خیلی از افراد دیگر و از جمله فرمانده نیروی انتظامی سابق که تمام منطقه را به‌ هم‌ ریختند و از جمله اجساد و بدنهای مطهر بچه‌های ما را زیر لودر گرفتند. اطلاعات سپاه این کار را کرد. وزیر کشور و سایر مقاماتی که باید آسمان را می‌بستند ولی این‌کار را نکردند و رئیس و دبیر شورای عالی امنیت ملی».

یک هفته پیش انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز PS۷۵۲ اعلام کرد شماری از شاکیان پرونده پیگیری قضایی این پرونده در دادسرای نظامی ایران شکایت خود را پس گرفتند. محمود علیزاده طباطبایی، وکیل تعدادی از خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی «تعداد زیادی از خانواده‌ها از رسیدگی عادلانه به پرونده هواپیمای اوکراینی ناامید شدند.»

اخیرا نیز حامد اسماعیلیون با انتشار ویدیویی که در اینستاگرام انجمن نیز باز نشر شد از سمت سخنگویی و دبیری انجمن خانواده های جانباختگان پرواز PS۷۵۲ کناره‌گیری کرد.

تاکید خانواده بر «دادخواهی» و همبستگی با خانواده کشته‌شدگان اعتراضات سراسری

محسن اسدی لاری گفت او و همسرش عضو انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز PS۷۵۲ نیستند، اما «در حد دادخواهی هر کدام از خانواده‌ها بخواهند اقدام کنند من در خدمتشان هستم. شاید در دادگاه بیشترین فریادها را زدم. بدون تردید بیشترین اطلاعات را ما داریم». او گفت «ما دنبال حقیقت هستیم. اول روشن شدن حقیقت و بعد پیگیری حقیقت.»

زهرا مجد گفت آنها پی دادخواهی‌اند و محسن اسدی لاری گفت دادخواهی انتقام نیست، این دادخواهی «برای دفاع از مردم ستمدیده» و «مقابله با ظالم» است.

محسن اسدی لاری گفت نمی‌دانم «کیان» پیرفلک مظلوم‌تر بود یا بچه‌های من. زهرا مجد هم اضافه کرد «با کشته‌شدن هر یک از این بچه‎ها، مثل خدانور لجه‌ای انگار یکبار دیگر بچه‌های ما کشته شدند».

خانواده لاری: فرمانده نیروی انتظامی سابق تمام منطقه را به‌ هم‌ ریختند و از جمله اجساد و ابدان بچه‌های ما را زیر لودر گرفتند

منبع تصویر،AFP

توضیح تصویر،خانواده لاری: فرمانده نیروی انتظامی سابق تمام منطقه را به‌ هم‌ ریختند و از جمله اجساد و ابدان بچه‌های ما را زیر لودر گرفتند

آقای اسدی لاری گفت فرزندش سر مسئله آبان ۹۸ «خیلی سوخت» اما او «شرمنده» فرزندش شد و آن زمان «اطلاعاتی نداشت».

زهرا مجد اضافه کرد به قول آن عزیز رفته «باید غم بزرگ را به کار بزرگ تبدیل کرد».

اشاره او به سخنان توران میرهادی، از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک و مولف و سرویراستار «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» بود. توران میرهادی همسر سرگرد جعفر وکیلی، از افسران شاخه نظامی حزب توده بود که بعد از کودتای ۲۸ مرداد دستگیر و در سال ۱۳۳۳ اعدام شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها