اعتراضات ایران؛ شهروندان برای حمایت از سنندج به خیابان‌ها آمدند

اعتراضات ایران؛ شهروندان برای حمایت از سنندج به خیابان‌ها آمدند

نقض حقوق بشر اخبار ویژه حقوق بشر در ایران

معترضان روز چهارشنبه – ۲۰ مهر – بار دیگر در نقاط مختلف پایتخت و شهرهای دیگر ایران شعارهایی علیه رهبر جمهوری اسلامی سرداده و خواستار پایان حکومت او شده‌اند. همزمان دولت ایران در تلاشی برای جلوگیری از انتشار اخبار اعتراضات باز هم امکان ارتباط اینترنتی را به شدت محدود کرده است.

این اعتراضات در پی انتشار فراخوان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی با محور «سنندج را تنها نگذاریم» برگزار شد. در فراخوانی که طی چند روز گذشته به طور گسترده منتشر شده بود از معترضان در سراسر کشور خواسته شده بود برای حمایت از سنندج، زاهدان و همچنین اعتصابات در مناطق نفتی به ویژه عسلویه از ساعت ۱۲ ظهر چهارشنبه – ۲۰ مهر – تا نیمه شب تجمع کنند.

در این روز شعارهایی دایر بر همبستگی ملی همچون «از کردستان تا گیلان، جانم فدای ایران» و «اتحاد لر، کرد، بلوچ» سر داده شد.

شهر کردنشین سنندج در روزهای اخیر صحنه تظاهرات متعدد و برخورد شدید نیروهای امنیتی بود. تجمع های روز چهارشنبه هم با برخورد نیروهای امنیتی از جمله بازداشت‌هایی روبرو شد.

«شبکه حقوق بشر کردستان» گزارش می‌دهد که در تظاهرات چهارشنبه شب در کرمانشاه و سنندج حداقل سه نفر کشته شده‌اند. بر اساس این گزارش دست کم ۴۸ نفر در شهرهای مختلف زخمی شده‌اند که حال یک نفر آنها وخیم است.

این سازمان می نویسد که بنابه گزارش ها در شهرهای مهاباد، بوکان، بانه، سقز، سنندج، مریوان و کرمانشاه، نیروهای ضدشورش و بسیج به تجمع اعتراضی شهروندان حمله کرده‌اند.

از مهاباد هم گزارش‌ها حاکی از کشته شدن یک نیروی سپاه است.

تجمع ها و اعتراضات از صبح روز چهارشنبه از دانشگاه‌ها شروع شد و تا پاسی از شب ادامه داشت.

همچنین گزارش‌ها از ایران حاکی از اعتصاب کسبه و مغازه‌داران در چند شهر استان کردستان است و اعتصاب‌هایی هم در استان‎‌های آذربایجان غربی و کرمانشاه در جریان است.

در تهران نقاطی مثل نازی آباد، بلوار فردوس، خیابان فلسطین، دانشگاه تهران، نزدیکی متروی قلهک، دانشگاه تربیت معلم رجایی، بلوار کاشانی و دانشگاه آزاد سوهانک شاهد تجمع و شعارهای ضدحکومتی بود.

در ویدئویی مربوط به بلوار کاشانی تهران، زنی روسری‌اش را بر سر چوب کرده و بعد زنان لباس شخصی به زور او را سوار یک خودرو می‌کنند.

تصاویر ویدئویی نشان می‌دهد که در ساعات شب در منطقه نازی آباد در جنوب تهران نیز بار دیگر تظاهرات قابل توجهی برگزار شده است. نازی آباد شنبه شب هم شاهد راهپیمایی بزرگ معترضان بود.

شهروندان معترض همچنین در خیابان لاله‌زار تهران تظاهرات کردند. لاله‌زار در مرکز تجاری شهر تهران، هفته گذشته هم یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات کسبه و کارگران بود و طی آن معترضان برای ساعاتی موفق شدند خیابان جمهوری اسلامی را مسدود کنند.

گزارش ها همچنین حاکی از تجمع و تظاهرات در اصفهان، لاهیجان، رشت، اراک، مشهد، کرج، ساری، بندرعباس، دهدشت، گلوگاه در مازندران، بوشهر ، سقز، سنندج و غیره است.

تیراندازی در تهران - تصاویری ویدئویی از شهرک غرب مردی با لباس شخصی را نشان می دهد که چند تیر هوایی شلیک می کند
تصاویری ویدئویی از شهرک غرب تهران مردی با لباس شخصی – در کنار مرد قرمز پوش – را نشان می دهد که چند تیر هوایی شلیک می کند

از جمله تظاهرات بزرگی در ایلام با شعار «می جنگیم، می‌میریم، ایران را پس می‌گیریم» و «مرگ بر دیکتاتور» گزارش شد.

در ویدئویی از رشت دیده می‌شود که مردم برای رها کردن یک زن معترض وارد عمل شدند. در این دور از اعتراضات در ایران بارها صحنه کمک شهروندان به یکدیگر در مقابل سرکوب نیروهای امنیتی منتشر شده است.

در تحولی دیگر شوراهای صنفی دانشجویان کشور به نقل از شاهدان، از حمله نیروهای امنیتی به خوابگاه حافظ دانشگاه تهران پس از تجمع امروز دانشجویان خبر داده است.

کانال تلگرام این شورا گفته است تجمع این روز – ۲۰ مهر – دانشجویان دانشگاه تهران با حضور نیروهای امنیتی اطراف دانشگاه و تعداد پرشمار بسیجی، لباس‌شخصی و حراستی درون دانشگاه همراه بود. این شورا بازداشت دو دانشجوی این دانشگاه را تایید کرده است.

گفته شده «نیروهای امنیتی در ابتدا با شکستن شیشه‌های طبقه اول و ورودی خوابگاه حافظ و ورود به خوابگاه به همراه حراست دانشگاه، اقدام به ورود به برخی از اتاق‌ها و بررسی کارت دانشجویی دانشجویان این خوابگاه کردند که در ادامه با مقاومت دانشجویان همراه شد.»

همزمان وبسایت نت بلاکس – که فعالیت شبکه اینترنت در جهان را زیر نظر دارد – تایید کرده که ارتباط اینترنتی در ایران از ساعت ۶ صبح امروز به وقت ساعت هماهنگ جهانی مختل شده است.

این وبسایت گفت که انتظار می‌رود این اختلال همزمان با اعتراضات به درگذشت مهسا امینی باعث محدودیت بیشتر آزادی اطلاعات شود.

با گسترش اعتراضات در ایران در هفته‌های اخیر، دولت در موارد متعدد به مختل کردن و قطع ارتباط اینترنتی مبادرت کرده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در دیدار با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای دومین بار به صورت علنی به موضوع اعتراضات سراسری در ایران اشاره کرد و تلویحا این اعتراضات را «حوادث جزیی» خواند.

این درحالی است که سازمان حقوق بشر ایران که مقر آن در نروژ است روز چهارشنبه گفت که در نزدیک به چهار هفته اعتراض‌های ایران، دست‌کم ۲۰۱ تن کشته شدند و ۲۳ از کشته‌شدگان کودک هستند.

این سازمان همچنین درباره «سرکوب خونبار معترضان و ساکنین کردستان و به طور مشخص سنندج» هشدار داده و از جامعه بین‌المللی درخواست کرده که فورا به این موضوع واکنش نشان دهد.

پیشتر، انجمن حمایت از حقوق کودکان ایران، شمار کودکان کشته شده در این اعتراض‌ها را ۲۸ نفر اعلام کرده بود.

دادستان عمومی و انقلاب تهران می‌گوید «۶۰ پرونده کیفرخواست» برای بازداشتی‌های اعتراض‌های اخیر «صادر» شده و «هدف این است تا ظرف هفته آینده به دادگاه ارسال شود.»

علی صالحی همچنین گفت قوه قضاییه «شبانه‌روزی» و «با دقت و سرعت بالا» مشغول بررسی پرونده بازداشتی‌هاست و «برای بسیار از پرونده‌ها کیفرخواست تنظیم شده است.»

هنوز آمار رسمی برای شمار بازداشتی‌ها که بنا بر گزارش‌های متعدد بسیار گسترده بوده اعلام نشده است.

اعتراضات عمومی در ایران از روز ۲۶ شهریور بعد از جان باختن مهسا امینی آغاز شد. خانم امینی سه روز بعد از بازداشت توسط گشت ارشاد در روز ۲۵ شهریور درگذشت.

امجد، پدر مهسا امینی، به نقل از شاهدان عینی گفته که مهسا توسط ماموران گشت ارشاد مضروب شده بود. او ساعاتی بعد از بازداشت به کما رفت و سه روز بعد درگذشت. نیروی انتظامی دست داشتن در مرگ او را رد می‌کند.

ادامه واکنش‌های بین‌المللی

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه گزارش داد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اعتراض به سرکوب اعتراض‌ها در ایران برای اعمال تحریم‌هایی به توافق رسیده‌اند.

این خبرگزاری از قول دیپلمات‌ها خبر داده که وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر این تحریم‌ها توافق کرده‌اند و از دوشنبه هفته آینده آنها را اعمال می‌کنند. پیشتر شش کشور عضو پیشنهاد این تحریم‌ها را به اتحادیه اروپا داده بودند.

ساعتی پیشتر اورزولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا گفت «خشونت تکان‌دهنده نمی‌تواند بی‌پاسخ بماند» و «زمان آن رسیده که مسئولان سرکوب تحریم شوند».

او در توییتی «زنان شجاع ایرانی که خواهان آزادی و برابری» هستند را ستود و گفت این خواسته‌ها جزو ارزش‌هایی هستند که اروپا به آن باور دارد و باید با صدای بلند از آن حمایت کند.

پیش از این آمریکا، کانادا و بریتانیا در اعتراض به سرکوب‌ها افراد و نهادهایی را در ایران تحریم کرده‌اند.

سایر تحولات:

  • اکبر پورات، معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر بازداشت تظاهرکنندگان در تجمع پارس جنوبی را تائید کرده است. طی روزهای اخیر تجمعاتی در مناطقی مانند عسلویه، آبادان و کنگان گزارش شد که همزمان با شروع اعتصاب های کارگران پیمانی در این مناطق است
  • کمیته جایزه دانشجویی صلح در نروژ، با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی مجید توکلی شد و از دولت نروژ نیز درخواست کرد که در این زمینه فعال باشد. مجید توکلی در سال ۲۰۱۳ و در زمانی که زندانی بود برنده این جایزه شد
  • اپرا وینفری، از سرشناس‌ترین برنامه‌سازان تلویزیونی در آمریکا و جهان، با انتشار پیامی ویدیویی در اینستاگرام از زنان معترض در ایران حمایت کرده است
  • آرش صادقی و همسر او گلرخ ایرایی فعالان حقوق بشر بازداشت شده‌اند
  • زلیخا موسوی، مادر حسین رونقی با انتشار فایلی صوتی در شبکه‌های اجتماعی گفت جان فرزندش در خطر است
  • بر اساس گزارشی که از منابع درون زندان اوین به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده، گروهی از زنان زندانی در روز ۱۶ مهر (شنبه هفته جاری) با برپایی تجمعی در محوطه حیاط زندان از اعتراض‌های سراسری حمایت کردند
  • رحمان بوذری، روزنامه‌نگار و مترجم، در توییتر خود گفت علی سالم آزاد شده است. خبر بازداشت علی سالم، روزنامه‌نگار روزنامه شرق، به نقل از فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران منتشر شده بود
  • سمانه اصغری کنشگر اجتماعی و عضو سابق هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان دیروز (سه‌شنبه) بازداشت شد
  • بنابر خبر‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی هدیه تهرانی، بازیگر سینمای ایران ممنوع‌الخروج شده است
  • گروهی از دانشگاهیان از کشورهای مختلف اعلامیه‌ای در حمایت و اعلام همبستگی با اعتراضات جاری در ایران صادر کرده‌اند
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها