مسمومیت‌های زنجیره ای دانش‌آموزان؛ نماینده مجلس می‌گوید «صدها جنایتکار به دستور مستقیم» خامنه‌ای بازداشت شدند

حقوق بشر در ایران

یک نماینده مجلس شورای اسلامی در ایران در ارتباط با مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان، که از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده بود، از بازداشت «صدها جنایتکار» به «دستور مستقیم» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خبر داده است.

مرتضی محمودوند، نماینده خرم‌آباد در مجلس، درباره عاملان مسمومیت‌ها به خبرگزاری ایلنا گفته است «با دستور مستقیم رهبری این‌ها خیلی‌هایشان بازداشت شدند؛ خیلی‌هایشان تحت نظر و بازجویی هستند».

آقای خامنه‌ای اواخر اسفند ۱۴۰۱ و پس از حدود سه ماه از تداوم مسمومیت دانش‌آموزان، که عمدتا در مدارس دخترانه اتفاق می افتاد، از آن با عنوان «جنایت بزرگ» یاد کرده بود.

مسمومیت‌ها پس از اظهارات آقای خامنه‌ای هم ادامه پیدا کرد اما در هفته‌های اخیر گزارشی از ادامه آن منتشر نشده است.

آقای محمودوند گفته «ما تعارف نداریم. باز هم اگر این‌طور غلطی کنند با این جنایتکاران، دروغگویان و فرصت‌طلبان مخصوصا جریان کثیف انحرافی تعارف نداریم و برخورد می‌کنیم.»

اظهارات این نماینده مجلس ایران درباره «بازداشت صدها جنایتکار» بیشتر از دو هفته بعد از گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس ایران درباره مسمومیت‌های مشکوک ماه‌های اخیر است. در این گزارش آمده بود که مسمومیت‌ها حاصل «شیطنت و غرض عده‌ای» و کمک «پشت صحنه» افراد دیگری بوده است. حالا نماینده خرم‌آباد در مجلس می‌گوید در این ارتباط «چند صد نفر» بازداشت شده‌اند.

پیش از این مجید میراحمدی، معاون وزیر کشور ایران، گفته بود که ماموران «تعدادی» را دستگیر و بعضی را «ارشاد» کردند اما به هویت این افراد و انگیزه آن‌ها اشاره‌ای نکرده بود.

امید معماریان، روزنامه‌نگار، به بی‌بی‌سی فارسی می گوید این‌که این افراد به دستور مستقیم رهبر بازداشت شده‌اند، نشان می‌دهد گروهی که پشت این عملیات بودند قدرت زیادی در حکومت داشتند و به جز دستور مستقیم خامنه‌ای، برخورد با آنها امکان‌پذیر نبوده است.

وزارت اطلاعات ایران کمتر از دو ماه پیش با انتشار بیانیه‌ای ارزیابی خود از مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان، عمدتا در مدارس دخترانه را منتشر کرد و گفت این موارد به چند دسته استفاده از «بمبک بدبو» برای شوخی، شیطنت و بازی‌گوشی دانش‌آموزان، «تمارض» برای فرار از مدرسه و همچنین ایجاد مسمومیت با هدف فیلم‌برداری از اعتراضات پیامد مسمومیت تقسیم می‌شوند.

بیانیه وزارت اطلاعات گفته بود «موضوع مسمومیت‌های ادعایی» جدی است و حکومت با سخت‌گیری با «عوامل دامن زننده» به آن برخورد خواهد کرد.

وزارت کشور ایران هم پیش از این مسمومیت‌ها را جدی ندانسته و حتی در مواردی دانش‌آموزان را مقصر خوانده بود.

اولین گزارش‌ها از مسمومیت‌ها مربوط به اوایل آذرماه ۱۴۰۱ است که صدها دانش‌آموز در مدارس شهرهای مختلف، از جمله قم، با عوارضی از جمله مشکلات تنفسی، تپش قلب و بی‌حسی به بیمارستان منتقل شده بودند.

اعتراض پدر‌ و مادرها به «بی‌عملی حکومت»

آمبولانس در یک مدرسه دخترانه پس از گزارش مسمومیت. مقام‌های مسئول تا ماه ها مسمومیت را ناشی از تلقین و نگرانی جمعی می‌خوانندتوضیح تصویر،
آمبولانس در یک مدرسه دخترانه پس از گزارش مسمومیت. مقام‌های مسئول تا ماه‌ها مسمومیت را ناشی از تلقین و نگرانی جمعی می‌خوانند

این مسمومیت‌ها در مواردی به اعتراضات چشمگیر شهروندان منجر شد و از جمله پس از بروز مواردی در سقز، در استان کردستان، کسب‌وکارهای این شهر اعتصاب کردند.

گروه‌هایی از معلمان تجمعاتی در اعتراض به ادامه مسمومیت دانش‌آموزان و بی‌عملی حکومت برگزار کرده‌اند.

در مواردی هم والدین کودکان گروه‌های نگهبانی در بیرون مدرسه تشکیل داده‌ بودند.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت ایران، درباره پیگیری مسمویت سریالی دانش‌آموزان در مدارس به خبرنگاران گفته بود که «کمیته ویژه‌ای را مامور کردیم که در این رابطه تحقیق کنند و از بهترین استادان سم‌شناسی کشور کمک گرفتیم که تحقیقات آنها نشان داد سم بسیار خفیفی باعث این عوارض می‌شود.»

او گفته بود که «خودم شخصا به قم رفتم و همه بیماران بیمارستان شهید بهشتی را ویزیت کردم و مدتی طولانی این کار طول کشید. مسمومیت ایجاد‌شده بسیار خفیف بود و الحمدالله هیچ گونه عارضه‌ای برای کسی ایجاد نشد و تنها چند ساعتی دچار علائم ضعف عضلانی، بی‌حالی و حالت تهوع بودند.»

همزمان با این اظهارات، یونس پناهی،‌ معاون وزیر بهداشت ایران، درخصوص این‌ مسمومیت‌های سریالی گفته است که «افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به‌خصوص مدارس دخترانه، تعطیل شوند.»

علیرضا منادی،‌ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران، هم تلویحا اظهارات معاون وزارت بهداشت را تایید کرده و گفته بود همین که «اراده و فکر پلیدی پشت ماجرا بوده که دختران را از آموزش بازدارند،‌ خطر مهمی است و خبر بسیار بدی محسوب می‌شود.»

مسمومیت در مدارس پسرانه هم رخ داد. اما اکثریت قریب به اتفاق گزارش‌های مربوط به مسمومیت‌ به مراکز آموزشی دخترانه مرتبط بود.

از زمان بحران مسمومیت‌ها وزیر آموزش و پرورش ایران هم عوض شد. اما نه وزیر پیشین و نه وزیر فعلی، گزارشی در این باره به افکار عمومی ندادند و وزیر تازه حتی وعده‌ای هم در ارتباط با این مساله نداده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها