مدیر خط ۴ مترو و گزارش روزنامه شرق: واگنی که آرمیتا گراوند سوارش شد، دوربین ندارد

ابهام در وضعیت دختر دانش‌آموز مترو شهدا تهران؛‌ خبرنگار روزنامه شرق برای ساعاتی بازداشت شد

حقوق بشر در ایران اخبار ویژه

وضعیت نامعلوم دختر دانش‌آموز تهرانی که صبح دیروز در مسیر مدرسه در یکی از ایستگاه‌های مترو تهران «بیهوش» شد با اظهارات مسعود درستی، مدیرعال شرکت بهره‌برداری مترو تهران ابعاد تازه‌تری پیدا کرده است.

در همین حال مریم لطفی، خبرنگار اجتماعی روزنامه شرق که برای کسب خبر به بیمارستان فجر نیروی هوایی رفته بود برای ساعاتی بازداشت شد.

روزنامه شرق که در شبکه اجتماعی ایکس پیشتر خبر بازداشت خانم لطفی را داده و نوشته بود که «نهاد بازداشت کننده این خبرنگار مشخص نیست، دقایقی پیش از آزادی و بازگشت او به خانه خبر داد.

جزئیات بیشتری از دلیل بازداشت او منتشر نشده است.

آقای درستی در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) ضمن تایید این واقعه، احتمال برخورد عوامل اجرایی شرکت مترو با این دختر را رد کرده بود.

اجازه نشان دادن محتوای Twitter را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Twitter است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Twitter را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی “موافقت و ادامه”‌کلیک کنید.

در متن و فیلم گفتگو که رسانه‌های دولتی و نزدیک به حکومت ایران به نقل از ایرنا منتشر کرده ‌اند، گفته نمی‌شود که این دختر در کدام بیمارستان تهران بستری است.
صفحه ۲

در این برنامه با صاحب‌نظران درباره مسائل سیاسی و اجتماعی روز گفت‌ و‌ گو می‌کنیم.

در عین حال شب گذشته اخباری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر این که «یک دختر دبیرستانی به بیمارستان فجر نیروی هوایی» منتقل شده که به دلیل «درگیری با ماموران سرش به آهن برخورد کرده و بیهوش می‌شود.»

به گفته شاهدان عینی و کاربران شبکه‌های اجتماعی «گویا اجازه نمی‌دهند کسی در بیمارستان به او نزدیک شود.»

حالا با بازداشت مریم لطفی، خبرنگار روزنامه شرق مشخص می‌شود که اطلاعات شبکه‌های اجتماعی از بیمارستانی که این دختر دانش‌آموز در آن بستری شده، صحیح بوده است.

به گفته مدیرعامل مترو تهران، ساعت ۷ صبح دیروز نهم مهر ۱۴۰۲ «یک دختر دانش‌آموز ۱۶ ساله در خط ۴ مترو میدان شهدا وارد قطار شده که به دلیل افت فشار، بیهوش شد.»

در این ویدیو دیده می‌شود که سه دختر دانش‌آموز که مقنعه بر سر ندارند، داخل واگن مترو می‌شوند و چند ثانیه بعدتر شماری از مسافران یکی از آنها را که به نظر هشیاری‌اش را دست داده از واگن بیرون می‌کشند.

آقای درستی به خبرنگار ایرنا می‌گوید که این دختر توسط دوستان خودش و یک مسافر دیگر قطار که احتمالا پزشک بوده به بیرون از قطار منتقل می‌شود.

در روی تصاویری که ایرنا از دوربین‌های مداربسته مترو منتشر کرده و به نظر تقطیع شده است، زمان دقیق این اتفاقات مشخص نیست.

خبرنگار ایرنا از آقای درستی پرسیده که آیا احتمال برخورد عوامل اجرایی می‌رود و او پاسخ داده که «فیلم‌های مداربسته ادعای درگیری عوامل مترو با این دختر را رد می‌کند و هیچگونه درگیری لفظی یا فیزیکی بین مسافران با آنها یا عوامل ما در دوربین‌ها ثبت نشده است.» اگرچه در این ویدیو لحظه ورود به واگن نشان داده نمی‌شود.

ایستگاه متروی میدان شهدا، یکی از ایستگاه‌ها خط ۴ و خط ۶ متروی تهران است. این ایستگاه در تقاطع خیابان ۱۷ شهریور با خیابان‌های پیروزی و مجاهدین اسلام، نرسیده به میدان شهدا، جنب اداره برق واقع شده‌است.

مهسا امینی، نیلوفر حامدی و الهه محمدی

توضیح تصویر،

الهه محمدی، (عکس وسط) خبرنگار روزنامه هم‌میهن و نیلوفر حامدی، (عکس چپ) خبرنگار روزنامه شرق که کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی (عکس راست) را در گزارش‌هایشان پوشش داده بودند، همچنان در زندان هستند

پیش از این، بارها از متروها تصاویری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های حکومتی ایران منتشر شده که در آنها به دفعات ماموران به زنان بدون حجاب تذکر می‌دهند و گاه این تذکرات به درگیری‌هایی منجر شده است.

برخورد یا بازداشت خبرنگارانی که برای پوشش رویدادها به حوزه‌های خبری می‌روند در جمهوری اسلامی ایران سابقه طولانی دارد.

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن و نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق که کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی را در گزارش‌هایشان پوشش داده بودند، در همان روزهای نخست پس از شکل‌گیری اعتراضات سراسری در ایران در پی کشته‌شدن او، توسط حکومت ایران بازداشت شدند و همچنان در زندان هستند.

سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در یک بیانیه مشترک، این دو روزنامه‌نگار را به انتشار «اخبار جهت‌دار» درباره مهسا امینی متهم کرده‌ بودند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها