خانواده دانش‌آموز ۱۶ ساله مترو تهران: برای دخترمان دعا کنید

خانواده دانش‌آموز ۱۶ ساله مترو تهران: برای دخترمان دعا کنید

حقوق بشر در ایران اخبار ایران و جهان

خانواده دختر دانش‌آموزی که صبح دو روز پیش در مسیر مدرسه و در ایستگاه متروی شهدا تهران به گفته مدیرعامل مترو «بیهوش» شد،‌ با تردید از «افت فشار» دخترشان به خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) می‌گویند که سر دخترآنها به «لبه قطار» خورده و در بیمارستان بستری است. آنها همچنین از مردم می‌خواهند که برای سلامتی او دعا کنند.

خبرگزاری دولتی ایران در این مصاحبه، به نقل از والدین او گفته که آنها تصاویر دوربین‌های مترو را دیده‌اند و تایید می‌کنند که حادثه پریروز، یک اتفاق بوده است. با وجود این، به نظر می‌رسد که این گفت‌وگو تقطیع شده، و مشخص نیست در چه شرایطی انجام شده است.

مادر او در این ویدئو با چند مکث می‌گوید: «دخترم فکر کنم فشار…. فشارش افتاده بود… نمی‌دانم چی … فکر کنم حالا گفتن فشارش افتاده. فشارش افتاده خورده زمین، بعد لبه سرش به لبه مترو خورده، دیگه بچه ها او را آوردن بیرون.»

دیروز، یکی از مدیران متروی تهران گفته بود این دختر ۱۶ ساله ظاهرا به دلیل «افت فشار خون، تعادل خود را از دست داده و زمین خورده است». پیشتر اما اخباری تایید نشده درباره «درگیری بر سر حجاب» این دختر منتشر شده بود.

ایرنا به رغم گفتگو با خانواده این دختر و مدیرعامل مترو تهران، تاکنون اطلاعات پزشکی قابل اعتنایی منتشر نکرده است.

در همین حال امروز سایت خبری «ایران وایر» به نقل از منابعی که نام آن را فاش نکرده است از انتقال این دختر با «علائم حیاتی بسیار ضعیف» به بیمارستان خبر داده است.

پوشش خبری رسمی این واقعه تحت تدابیر شدید امنیتی تاکنون تنها در انحصار خبرگزاری جمهوری اسلامی بوده است و دیروز هم که مریم لطفی، خبرنگار روزنامه شرق برای کسب خبر به بیمارستان فجر نیروی هوایی رفته بود، برای ساعاتی بازداشت شد.

همزمان به گزارش سایت‌ حقوق بشری «هه‌نگاو» این دختر بر اثر «ضرب‌ و جرح ماموران ویژه حجاب اجباری در متروی تهران، به حالت کما رفته است.»

گزارش این سایت حقوق بشری همچنین حاکی است که «با توجه به پنهان‌کاری و حضور شدید امنیتی در بیمارستان و عدم اجازه ملاقات، افکار عمومی نگران تکرار سناریوی مرگ ژینا امینی است.»

در گفتگویی که خبرگزاری ایرنا با پدر و مادر و یکی از بستگان این دختر انجام داده هریک از آنها تاکید می‌کنند که تصاویر و فیلم‌های این ماجرا را دیده‌اند و به گفته آنها «چیز خاصی نبود که بخواهد حاشیه‌ای چیزی درست کند.»

پیشتر آقای درستی به این خبرگزاری گفته بود که «هیچگونه درگیری لفظی یا فیزیکی بین مسافران با آنها یا عوامل ما در دوربین‌ها ثبت نشده است.»

ماجرای مترو شهدا تهران

منبع تصویر،IRNA

امروز خبرگزاری جمهوری اسلامی تصاویر تازه‌تری از زمان وقوع این حادثه در خط ۴ مترو تهران را روی سایت خود قرار داد اما فیلم‌های داخل واگن هنوز نشان داده نشده است.

در مصاحبه ویدئویی خبرگزاری ایرنا، پدر این دختر می‌گوید که در داخل واگن یکی از دوستان دخترش مقابل او و دیگری پشت او ایستاده بود.

خانواده این دختر همچنین از زحمات کادر درمان برای رسیدگی به وضعیت فرزندشان تشکر کرده و می‌گویند که آنها همکاری خوبی داشته‌اند.

ماجرای این دختر دانش‌آموز در شبکه‌های اجتماعی انعکاس وسیعی داشته از جمله محسن برهانی، حقوقدان، در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت که شفافیت یعنی الان «لباس شخصی‌ها از اطراف بیمارستان فجر نیروی هوایی تشریف ببرند» و خبرنگاران در آنجا حاضر شوند و گزارش تهیه کنند.

آقای برهانی تاکید کرد که براساس قوانین، تهیه خبر از چنین حادثه‌ای، جرم نیست.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها