آیت‌الله خامنه‌ای در اولین سخنرانی خود پس از اعتراضات گسترده به جان‌باختن مهسا امینی اشاره نکرد

آیت‌الله خامنه‌ای در اولین سخنرانی خود پس از اعتراضات گسترده به جان‌باختن مهسا امینی اشاره نکرد

حقوق بشر در ایران اخبار ویژه نقض حقوق بشر

آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین سخنرانی به طور زنده از شبکه یک صدا و سیما پخش می‌شد، به اعتراضات گسترده در ایران و جان‌باختن مهسا امینی نپرداخت. او در سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق گفت هدف صدام هم تجزیه ایران و براندازی حکومت بود.

او این سخنرانی را در جمع شماری از فرماندهان ارشد و کهنه‌سربازان و خانواده کشته‌شدگان جنگ هشت ساله با عراق ایراد کرد.

او خطاب به دولت و مقام‌های حکومت گفت «پشتیبانی از نیروهای مسلح یک کار واجب است». او گفت «دشمن اگر حضیضی وجود داشته باشد بزرگ می‌کند».

این نخستین سخنرانی او پس از اعتراضات گسترده در ایران به دنبال جان‌باختن مهسا امینی است که تاکنون چندین کشته و زخمی بر جا گذاشته است.

در این اعتراضات، شعارهای تندی علیه رهبر و حکومت جمهوری اسلامی و همچنین حجاب اجباری سر داده شد. در جریان تظاهرات روزهای گذشته زنان در بسیاری از نقاط کشور از جمله شهرهای مذهبی ، حجاب از سر برداشتند و روسری‌های خود را سوزاندند.

پیشتر برخی از مقام‌ها و رسانه‌های نزدیک به حکومت به شدت به اعتراضات به جان باختن مهسا امینی تاختند و آن را «آشوبگری»، «التهاب‌آفرینی» و «اغتشاش» نامیدند.

سخرانی او در حالی برگزار شد که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، هم قرار است امروز در دومین روز مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک سخنرانی کند.

سخنرانی رهبر ایران امروز حال و هوایی نظامی داشت.

پیش از سخنرانی او، صادق آهنگران، نوحه‌‌ای در ستایش از رهبر ایران، قاسم سلیمانی و ساخت موشک و افزارآلات جنگی در ایران و آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی خواند و از حضار که بسیاری از آنان از افسران ارشد نظامی بودند خواست همراهی کنند. صادق آهنگران از نوحه‌خوانان مشهوری بود که نوحه‌هایش با مضامین «رزمی و جنگی» در زمان جنگ ایران و عراق مشهور بود.

آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای این جلسه گفت امیدوار است این جلسه و سخنرانی یکی از «مفیدترین» جلسات «حسینیه امام خمینی» باشد.

این حسینیه در بیت آقای خامنه‌ای است و عمده جلسات او با بازدیدکنندگانش در این مکان برگزار می‌شود.

صادق آهنگران
«هدف صدام جداسازی خوزستان و براندازی بود»

آقای خامنه‌ای گفت هدف صدام در مرحله نخست جنگ با ایران «تجزیه کشور و جدا کردن خوزستان بود» اما «مردم خوزستان و مردم عرب خوزستان یکی از بهترین دفاع‌ها را خود کردند.»

رهبر حکومت جمهوری اسلامی گفت در مرحله بعدی هدف به «زانو در آوردن و براندازی» حکومت بود.

آقای خامنه‌ای در پاسخ به انتقادهای درباره ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر گفت «حالا عده‌ای بگویند چرا با عراق جنگ کردید؟ انگار ما لشکرکشی کردیم به عراق. یا چرا بعد فتح خرمشهر به عراق رفتید و جنگ را ادامه دادید… بعد از قبول قطعنامه عراق به ما دوباره حمله کرد. بعد از آن قضیه مرصاد شروع شد.»

او گفت: «فکر می‌‌کنند بعد واقعه خرمشهر اگر دستمان را روی هم می‌گذاشتیم کار تمام می‌شد؛ بلکه دشمن تازه شروع می‌کرد. این بی‌مسئولیت اظهارنظر کردن یکی از ابتلائات است که وجود دارد.»

رهبر حکومت ایران گفت «وقتی مردم به نیروهای مسلح علاقه پیدا می‌کنند، یک احساس امنیتی در مردم به وجود می‌آید. او گفت جنگ هشت‌ساله این احساس امنیت را به مردم داد.»

او گفت که امروز ایران قدرت بازدارنده دارد و تمام دنیا این را می‌دانند و تاکید کرد که «صیانت از کشور با مقاومت به دست می‌آید و نه تسلیم».

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها