رئیسی در سازمان ملل، بدون نام بردن از مهسا امینی از واکنش‌ها به جان باختن او انتقاد کرد

رئیسی در سازمان ملل، بدون نام بردن از مهسا امینی از واکنش‌ها به جان باختن او انتقاد کرد

اخبار ویژه اخبار ایران و جهان حقوق بشر در ایران نقض حقوق بشر
ابراهیم رئیسی دومین سخنران روز دوم هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل بود

ابراهیم رئیسی در نخستین سخنرانی حضوری خود در مجمع عمومی سازمان ملل، بدون نام بردن از مهسا امینی، واکنش‌های بین‌المللی به جان‌باختن او را ناشی از «استاندارد دوگانه» خواند و از آنچه «سکوت مرگبار درباره قتل ده‌ها زن بی‌‌پناه در یکی از کشورهای غربی» می‌خواند، انتقاد کرد. آقای رئیسی در این سخنرانی نگفت که دقیقا اشاره او به کدام کشور غربی و چه رخدادی است.

رئیس‌جمهور ایران در سخنان خود فقط اشاره کرد که «یک رویداد در حال بررسی» در ایران در جریان است و افزود که «استاندارد دوگانه برخی دولت‌ها در زمینه حقوق بشر، مهم‌ترین عامل نقض حقوق انسان» است.

اعتراض‌هایی که بعد از جان‌باختن مهسا امینی در آغاز شده، با خشونت نیروهای امنیتی در ایران سرکوب شده و تاکنون دستکم هشت تن کشته شده‌اند.

همزمان با سخنرانی ابراهیم رئیسی، گروهی از ایرانیان در برابر ساختمان سازمان ملل در نیویورک نیز دست به اعتراض زدند.

برخی از معترضان عکس‌های مهسا امینی را در دست داشتند.

آقای رئیسی بدون اشاره‌ای به این اعتراضات یا کشته شدن معترضان در ایران که در سال‌های اخیر بارها تکرار شده است، بخش مهمی از سخنرانی‌اش را به آنچه «نقض حقوق بشر» در کشورهای دیگر می‌خواند اختصاص داد.

او از جمله درباره «حق بومیان کانادا» سخن گفت که به گفته او، «کودکانشان به جای تحصیل در حیاط مدرسه دفن شده‌اند».

ابراهیم رئیسی همچنین به اتفاقاتی که در مرزهای آمریکا و مکزیک برای برخی پناهجویان رخ داده اشاره کرد و دولت آمریکا را متهم کرد که کودکان آوارگان را در قفس نگهداری کرده و آنها را از والدینشان جدا کرده است.

آقای رئیسی خود شخصا به اتهام دست داشتن در اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در سال ۶۷ که در حال گذراندن دوران حبس بودند، با تحریم‌های حقوق‌بشری اتحادیه اروپا روبه‌روست.

به دلیل اتهام نقض حقوق بشر که علیه شخص ابراهیم رئیسی مطرح است، برخی تلاش کردند تا جلوی ورود او را به آمریکا بگیرند

توضیح تصویر،به دلیل اتهام نقض حقوق بشر که علیه شخص ابراهیم رئیسی مطرح است، برخی تلاش کردند تا جلوی ورود او را به آمریکا بگیرند

علاوه بر انتقاد از وضعیت حقوق بشر در کشورهای دیگر، رئیس‌جمهور ایران در این سخنرانی مدعی شد که نظام سیاسی ایران به حقوق مردم احترام می‌گذارد و با هرگونه «ظلم حاکمان علیه جامعه خود» مخالف است.

او گفت: «مردمسالاری به صورت فراگیر در ساختار حکومتی جمهوری اسلامی نهادینه و به رویه اصلی نظام تبدیل شده است.»

این درحالی است که انتخابات در نظام جمهوری اسلامی به شکل آزاد برگزار نمی‌شود و هیچ حزب سیاسی غیراسلامگرایی در ایران اجازه فعالیت ندارد.

همچنین آزادی بیان در ایران با محدودیت‌های بسیار گسترده‌ای روبه‌روست و علاوه بر سانسور گسترده رسانه‌‌های داخلی، حتی رسانه‌های خارجی نیز برای کار خبررسانی در ایران آزاد نیستند.

علاوه بر همه اینها، تمامی وب‌سایت‌های خبری که به جمهوری اسلامی وابسته نیستند و خبرهای منتقدان این نظام را پوشش می‌دهند، به همراه بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مهم مانند توییتر در ایران فیلتر است.

در ایران همچنین حق آزادی تجمعات سیاسی به رسمیت شناخته نمی‌شود و در سال‌های اخیر هربار که معترضان به شکل سراسری به خیابان آمدند و علیه نظام حاکم شعار دادند، با خشونت ماموران امنیتی روبه‌رو شدند و تعدادی‌شان کشته شدند.

با همه اینها، ابراهیم رئیسی در جمع رهبران جهان گفت: «ما پرچمدار عدالتی هستیم که همه اشکال ظلم از جمله ظلم به جامعه را نفی می‌کند.»

انتقاد از آمریکا

ابراهیم رئیسی در میانه سخنرانی تصویری از قاسم سلیمانی را به حاضرین نشان داد

توضیح تصویر،ابراهیم رئیسی در میانه سخنرانی تصویری از قاسم سلیمانی را به حاضرین نشان داد

آقای رئیسی در بخش دیگری از سخنرانی‌‌اش به مساله توافق هسته‌ای و مذاکرات احیای برجام اشاره کرد و گفت که ایران بر گرفتن تضمین از آمریکا پافشاری می‌کند.

او یادآوری کرد که آمریکا به شکل یک‌جانبه از برجام خارج شد و تحریم‌های ایران را بازگرداند.

رئیس‌جمهور ایران با این حال چندین بار تاکید کرد که تحریم‌های آمریکا اثری بر کشور نداشته و «سیاست فشار حداکثری آمریکا به شکل مفتضحانه» شکست خورده است.

او گفت که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و این مساله در حکم حکومتی آیت‌الله علی خامنه‌ای نیز آمده است.

ابراهیم رئیسی در این سخنرانی، آقای خامنه‌ای را «امام خامنه‌ای» خواند؛ عنوانی که در حال حاضر تنها گاهی هواداران رادیکال و تندروی رهبر جمهوری اسلامی از آن استفاده می‌کنند.

رئیس‌جمهور ایران تاکید کرد که تهران همچنان به دنبال «حصول توافق» است.

او همچنین با نشان دادن عکسی از قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس که توسط ارتش آمریکا ترور شده، او را «شهید راه امنیت منطقه» توصیف کرد.

آقای رئیسی گفت که جمهوری اسلامی برای محاکمه عاملان ترور قاسم سلیمانی، همه تلاشش را خواهد کرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها